• Äldre 5 Nov 18:44
    10331 visningar
    22 svar
    22
    10331

    Middagsbjudningar, har ni det...?

    Detta kommer upp lite då och då tycker jag när man pratar med folk. Senast idag var det en bekant jag stötte påkom fråga "Jaha, var ni på ngn Halloweenfest i helgen då..?" Och jag får ofta känslan av att folk frågar för att jämföra sig, hur aktivt sällskapsliv man har. Vissa man pratar med hävdar bestämt att de absolut inte vill ha en massa middagar och stök och andra kan inte tala sig nog mätta på hur ofta de går bort och bjuder hem.

    Egentligen undrar jag en massa saker kring det här fenomenet, tillex vart man bor och hur man bor, alltså storlek på stad och i villa eller i lägenhet, brf eller hyres och huruvida det ev korrelaterar med i vilken uträkning man umgås med andra familjer över middagar. 

    Och varför eller inte ni umgås på det här viset? Tycker er partner det är lika trevligt som dig eller är det mest ngt hen går med på? Är det härligt eller inte? Föredrar du eller din partner eg att ses på tu man hand med polarna? Tycker barnen det är roligt?


    September
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Middagsbjudningar, har ni det...?
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 5 Nov 20:42
    #11

    Ja, vi har middagsbjudningar. Dvs vi bjuder hem vänner/grannar på middag. Beroende på vem/när det är, så blir nivån lite olika. 

    Och varken vi eller någon vi känner har en salong för tillställningar. Däremot har alla ett kök och ett vardagsrum, där man umgås och äter.

  • Caramb­olan
    Äldre 5 Nov 21:19
    #12

    Vi har det typ en gång i månaden men mest med släkt. Det är framförallt vi och svärföräldrarna som brukar turas om att bjuda över varandra, och då menar jag inte vardagsmat utan en mer ambitiös bjudning med flera rätter. Vänner träffar vi oftare över fika numera, men det beror nog mest på att vi huvudsakligen umgås med är barnfamiljer så att ses dagtid är lättare än kvällstid.

  • Anonym (Man)
    Äldre 5 Nov 21:42
    #13

    Nej typ aldrig. Hustrun är sjuksköterska och är inte förtjusts att träffa folk på fritiden, hon får nog av folk i jobbet säger hon.

  • Stårsc­han
    Äldre 9 Nov 09:15
    #14

    Att antingen bjuda hem folk på middag, eller bli hembjuden till någon (ej släkt) är väl något som händer 3-5 gånger på ett normalt år för oss. Vi är lite enstöriga, och våra vänner är likasinnade, så då blir det inte så ofta.

  • sextio­talist
    Äldre 9 Nov 09:27
    #15

    Lustigt, vi pratade om  det mamma och jag för ett tag sedan.
    De hade regelbundna middagsbjudningar, men 5-6 par, formell inbjudan, trerätters, dans, bordsplacering etc. Det förekommer säkert fortfarande, men inte alls som förr.

    Vi kan självklart ha gäster, men inte som mina föräldrar, med en formell inbjudan.

  • Äldre 9 Nov 09:50
    #16

    Vet inte exakt var jag ska dra gränsen för vad en middagsbjudning är så jag röstade på nån gång i månaden.
    Vi är iväg på massa grejer som innefattar både vänner och släkt. Nästan varje helg har vi något. Senast i lördags var det svärmors årliga All helgonsmiddag med svåger/svägis. Nu på lördag är det ärtsoppa och punsch hos min ena moster med min släkt. Häromsistens var vi hemma hos kompisar, men då lite enklare i form av pizza och rödvin. Så rullar det på året runt.

  • Anonym (Nova)
    Äldre 9 Nov 22:31
    #17

    Jag hatar att äta med andra människor, speciellt vid ett bord. Äter bäst gör jag framför tvn, möjligtvis med närmsta familjen. Umgås med vänner gör jag men då på fest eller till vardags tex promenader eller bara sitta och prata någonstans. Men har aldrig som sagt sett förtjusningen i middagsbjudningar, möjligtvis på släktkalas eller jul men inte mer än så. :)

  • Äldre 10 Nov 06:30
    #18

    Vi bjuder hem vänner och blir bortbjudna några g/månaden och äter & dricker gott tillsammans. Tycker det är trevligare än att gå ut och äta även om det också händer ca 1g/månad. Både jag och mannen uppskattar att umgås med vänner hemma men träffar även vänner på krogen då och då. Vi bor i hus några mil utanför stan vilket innebär att folk oftast sover över. Hade kanske setts mer på krogen/restaurang om vi bott i stan.

  • Äldre 10 Nov 10:19
    #19

    2-4 ggr i månaden brukar det bli, både med släkt och vänner. Men middagsbjudningar låter lite pretentiöst, vi ses och äter och dricker gott, allt från sittande trerätters till knytismiddag. Sonen på sex år älskar detta, alltid trevlig stämning, god mat och kompisar att leka med

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 10 Nov 11:04
    #20

    Som barnfamilj tycker vi att middagsbjudningar är ett trevligt sätt att umgås. Vi bjuder ofta två familjer, umgås också med ett par som inte har barn. Vi tycker inte att vi har tid att umgås med egna vänner så mycket. På en middagsbjudning får ju alla roligt. Vi vuxna sitter och snackar i timtals, avslutar gärna med en konjak eller likör. Barnen spelar brädspel eller tv-spel tillsammans, de får lite godis och har kul. Jag ordnar middagsbjudningar dels för att det är kul dels för att det är bra för barnen. Vi hjälps åt hela familjen så det blir inte jättetungt. Bjuder på fördrink med tilltugg, huvudrätt och efterrätt. Vi bor i villa och har gott om plats för gäster.

  • Anonym (Nyfik­en)
    Sat 25 May 2019 17:55
    #21
    Anonym (Nova) skrev 2017-11-09 22:31:38 följande:

    Jag hatar att äta med andra människor, speciellt vid ett bord. Äter bäst gör jag framför tvn, möjligtvis med närmsta familjen. Umgås med vänner gör jag men då på fest eller till vardags tex promenader eller bara sitta och prata någonstans. Men har aldrig som sagt sett förtjusningen i middagsbjudningar, möjligtvis på släktkalas eller jul men inte mer än så. :)


    Jag blir så nyfiken, hur kommer det sig att du inte vill sitta och äta med andra människor vid ett bord? Det är väl så de flesta äter?

    Hur åt ni i ditt föräldrahem?
  • Sat 25 May 2019 22:04
    #22

    Några gånger per år. Jag avskyr det. Har absolut ingenting ut av att umgås med andra människor på fritiden. Bara min allra närmsta vän och min familj. Jag går med på att bjuda hem folk för att jag tycker att det är roligt att laga mat och göra dessert samt att jag tror att umgänge med andra är bra för barnen.

Svar på tråden Middagsbjudningar, har ni det...?