• Äldre 6 Nov 19:04
    3996 visningar
    20 svar
    20
    3996

    Jobb på ledig dag

    Hej! Jag jobbar inom vården och imorgon är min lediga dag efter att ha jobbat lör,sön (delad tur) och idag måndag. Det är också min enda lediga dag fram tills helgen. Jag är kontaktperson åt en dam som imorgon ska ha ett uppföljningsmöte men måste man verkligen åka till jobbet för 45-60 min på sin lediga dag??

  • Svar på tråden Jobb på ledig dag
  • Äldre 6 Nov 19:13
    #1

    Vem har bokat mötet åt dig på din lediga dag?

  • Äldre 6 Nov 19:16
    #2

    Sjuksköterskan som jobbar på avdelningen då det datumet passar honom. Han frågade dock aldrig om jag jobbar den dagen eller inte

  • Äldre 6 Nov 19:19
    #3

    Eftersom du är ledig Så behöver du inte åka dit om inte din arbetsgivare beordrar in dig men då ska det vara skriftligt

  • Äldre 6 Nov 19:23
    #4

    Men säg till sjuksköterskan att du är ledig och han/hon får boka om mötet.

  • Äldre 6 Nov 19:30
    #5
    Mami89 skrev 2017-11-06 19:16:23 följande:

    Sjuksköterskan som jobbar på avdelningen då det datumet passar honom. Han frågade dock aldrig om jag jobbar den dagen eller inte


    Men är det någon som krävt att du ska komma in? Sjuksköterskan har ingen rätt att göra det!
  • Äldre 6 Nov 19:41
    #6

    Nej han är lite (mycket) av en skitstövel och sa bara till mig att ringa till tantens gode man som ska vara med på mötet och be henne välja ett datum ( jag fick en lapp med olika datum som passar honom). Han SA aldrig att jag måste komma utan antog bara att jag skulle bara där

  • HelaGo­tland
    Äldre 6 Nov 19:56
    #7
    -1
    Mami89 skrev 2017-11-06 19:41:43 följande:
    Nej han är lite (mycket) av en skitstövel och sa bara till mig att ringa till tantens gode man som ska vara med på mötet och be henne välja ett datum ( jag fick en lapp med olika datum som passar honom). Han SA aldrig att jag måste komma utan antog bara att jag skulle bara där

    Dåså. Dyk inte upp alltså. Om du ska jobba på din lediga dag får du inte den andnings paus du behöver
  • Äldre 6 Nov 20:33
    #8
    Mami89 skrev 2017-11-06 19:41:43 följande:

    Nej han är lite (mycket) av en skitstövel och sa bara till mig att ringa till tantens gode man som ska vara med på mötet och be henne välja ett datum ( jag fick en lapp med olika datum som passar honom). Han SA aldrig att jag måste komma utan antog bara att jag skulle bara där


    Så Du gav gode mannen alternativet att kunna välja din lediga dag??
  • Äldre 6 Nov 21:00
    #9

    Nej inte jag utan sjuksköterskan. Alla alternativ var på mina lediga dagar

  • Caramb­olan
    Äldre 6 Nov 21:14
    #10

    Ditt ansvar här tänker jag hade varit att påtala problemet så fort du såg det, så att han hade haft chans att boka om i rimlig tid.

  • Äldre 6 Nov 21:29
    #11

    Han skulle inte boka om och frågade mig aldrig om jag va ledig eller inte utan gav mig bara en lapp med tider som passar honom och sa till mig att ringa till gode mannen och be henne välja en. Vi har en kalender (som han påstår att han tittar i varje dag) på jobbet i personalrummet där det står vilka som jobbar varje dag och kunde lätt ha tittat i den och valt en tid som passar oss båda

  • Anonym (Signe­)
    Äldre 6 Nov 21:35
    #12

    När fick du reda på mötet? Vad säger din chef om det hela?

  • Äldre 6 Nov 21:44
    #13
    -1

    Jag fick reda på det för ca 2 veckor sen. Jag kunde ha sagt till honom att jag är ledig alla dom dagarna han valt men som sagt, det är hans ansvar att fixa mötet och välja en tid som passar alla så jag känner att han får skylla sig sj

  • Äldre 6 Nov 21:45
    #14

    Chefen har jag inte pratat med

  • Caramb­olan
    Äldre 6 Nov 21:47
    #15
    +1

    Men om du inte sa att du är ledig så förutsätter han väl att tiden passar dig?! När jag bokar möten med mina kunder eller kollegor så ger jag alltid förslag på tider som passar mig och sen förutsätter jag att om den andra inte kan vid något av tillfällena så får den föreslå andra tider tillbaka.

    Eller är det inte meningen att du ska vara med kanske?

  • Äldre 6 Nov 21:50
    #16
    Mami89 skrev 2017-11-06 21:44:50 följande:

    Jag fick reda på det för ca 2 veckor sen. Jag kunde ha sagt till honom att jag är ledig alla dom dagarna han valt men som sagt, det är hans ansvar att fixa mötet och välja en tid som passar alla så jag känner att han får skylla sig sj


    Men snälla nån. Har ni ingen team känsla och samarbetsformåga på er arbetsplats? Resonerar alla som du?? Klart man måste påtala om en tid inte passar!
  • Äldre 6 Nov 22:00
    #17

    Men detta va inte förslag för mig utan för gode mannen och sa absolut ingenting om att jag skulle titta på lappen se om nån av tiderna passar mig utan bara att ringa till henne. Han skiter definitivt i om jag kan eller ej och han kunde som sagt bara ha tittat i kalendern som är på hans skrivbord så hade han sett att jag är ledig

  • Anonym (Signe­)
    Äldre 6 Nov 22:10
    #18
    Mami89 skrev 2017-11-06 21:45:41 följande:

    Chefen har jag inte pratat med


    Varför inte? Det är ju chefen som betalar ut din lön.
  • Caramb­olan
    Äldre 6 Nov 22:14
    #19

    Men är det verkligen meningen att du ska vara med då? Är det en typ av möte som du brukar vara med på?

  • Äldre 10 Nov 17:30
    #20

    Hur gick det?

Svar på tråden Jobb på ledig dag