• Äldre 7 Nov 17:16
    3257 visningar
    9 svar
    9
    3257

    Hjälp - ska jag säga upp kontakten?

    Jag har haft en jobbig uppväxt med styvmamma & pappa. Mamma har inte funnits med i bilden nästan alls då min styvmor sett till att hon uteslutits helt. Min styvmor har under min barndom gjort så många elaka saker både psykiskt och fysikt vilket fått mig att må väldigt dåligt. Jag har bott hemifrån i 3 år och börjar nu känna efter en del insidenter att jag inte vill ha henne i mitt liv längre efter allt illa hon gjort mig. Min pappa är fullständigt på hennes sida, det spelar ingen roll hur mycket hon kör över mig så väljer han alltid hennes sida. Jag känner mig otroligt sårad. Min farmor och farfar har alltid stöttat mig men nu känner jag mig sviken även av dem eftersom det inte kommer bli nåt julfirande alls om jag inte kommer överens med min styvmor. Klipper jag banden med henne får jag inte vara med om den traditionella julen och gör jag det inte måste jag fortsätta umgås med henne som om ingenting har hänt medan hon är nöjd över allt hon ställt till med och inte behöver stå för sina handlingar överhuvudtaget. Vad jag än gör blir dåligt för mig. Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp - ska jag säga upp kontakten?
  • Äldre 7 Nov 17:22
    #1

    Ta kontakt med och fira med din mamma?

  • Anonym (123)
    Äldre 7 Nov 17:53
    #2

    Jag har varit i nästan samma situation. Och det gällde också julfirandet den gången.

    Jag sa åt min biologiska förälder att jag inte tänkte tolerera styvförälderns beteende längre.

    Fira jul ensam = guld.

  • Anonym (md)
    Äldre 7 Nov 18:13
    #3

    Ibland kan en brytning vara det ena sättet att nå fram med sitt budskap. Du kan ju inte fortsätta huka dig resten av livet. Om det finns något vett hos din pappa kanske han får en tanketankeställare och detta kan vara vägen till en förändring på sikt.

  • Anonym (Tussi­lago)
    Äldre 7 Nov 18:14
    #4

    Jag har varit i en liknande situation. Min bror har gjort hemska saker mot mig men min mamma ville inte välja bort någon. Hon tycker också att det han gjort är riktigt, riktigt illa. Jag sa att hon valde bort mig genom att inte välja bort honom. Jag mår för dåligt av att träffa honom så det tänker jag inte göra mer.

    Det tog ett par år innan hon insåg att jag menade allvar. Vår kontakt kommer aldrig bli riktigt bra igen tyvärr.

    Det är trots det värt det. Jag mår bättre av att stå upp för mig själv. Själen tar stryk om man sväljer för mycket skit.

  • Anonym (md)
    Äldre 7 Nov 18:28
    #5
    Anonym (Tussilago) skrev 2017-11-07 18:14:37 följande:

    Jag har varit i en liknande situation. Min bror har gjort hemska saker mot mig men min mamma ville inte välja bort någon. Hon tycker också att det han gjort är riktigt, riktigt illa. Jag sa att hon valde bort mig genom att inte välja bort honom. Jag mår för dåligt av att träffa honom så det tänker jag inte göra mer.

    Det tog ett par år innan hon insåg att jag menade allvar. Vår kontakt kommer aldrig bli riktigt bra igen tyvärr.

    Det är trots det värt det. Jag mår bättre av att stå upp för mig själv. Själen tar stryk om man sväljer för mycket skit.


    Verkligen starkt gjort!
  • Äldre 7 Nov 18:49
    #6
    Anonym (Tussilago) skrev 2017-11-07 18:14:37 följande:

    Jag har varit i en liknande situation. Min bror har gjort hemska saker mot mig men min mamma ville inte välja bort någon. Hon tycker också att det han gjort är riktigt, riktigt illa. Jag sa att hon valde bort mig genom att inte välja bort honom. Jag mår för dåligt av att träffa honom så det tänker jag inte göra mer.

    Det tog ett par år innan hon insåg att jag menade allvar. Vår kontakt kommer aldrig bli riktigt bra igen tyvärr.

    Det är trots det värt det. Jag mår bättre av att stå upp för mig själv. Själen tar stryk om man sväljer för mycket skit.


    Starkt gjort! Jag känner att jag inte är ärlig mot mig själv om jag går runt som att inget har hänt. Jag har också sagt till pappa, farmor & farfar att jag känner att dom väljer bort mig genom att inte välja bort henne som gjort så illa. Att dom ens bryr sig om hur hon känner om hon inte får komma på julen gör mig förbannad då hon aldrig nånsin en enda sekund tänkt på hur jag mår och känner. När jag säger detta suckar dem bara och säger att jag tar åt mig allting dom säger. Men det är ju dom som inte fattar, det är inte dom som varit med om detta.
  • Äldre 7 Nov 18:52
    #7

    [quote=78170758][quote-nick]Anonym (123) skrev 2017-11-07 17:53:18 följande:[/quote-nick]

    Jag har varit i nästan samma situation. Och det gällde också julfirandet den gången.

    Jag sa åt min biologiska förälder att jag inte tänkte tolerera styvförälderns beteende längre.

    Fira jul ensam = guld.

    [/

    Men då har hon ju fått förstöra min jul också. Det ska hon väl ändå inte få?

  • Äldre 7 Nov 18:53
    #8
    Anonym (123) skrev 2017-11-07 17:53:18 följande:

    Jag har varit i nästan samma situation. Och det gällde också julfirandet den gången.

    Jag sa åt min biologiska förälder att jag inte tänkte tolerera styvförälderns beteende längre.

    Fira jul ensam = guld.


    Men då har hon fått förstöra min jul också. Det ska hon väl ändå inte få?
  • Anonym (md)
    Äldre 8 Nov 14:00
    #9

    Kan du inte åka och hälsa på farmor o farfar när hon inte är där?

Svar på tråden Hjälp - ska jag säga upp kontakten?