• hibtro

    Tandläkarefaktura - Försäkring

    Hej!

    Jag har gjort en tandbehandling hos en privat läkare och har fått en faktura som jag inte kan betala.
    Men först måste jag berätta att min svenska är inte perfekt men jag hoppas att ni förstår mig ändå.
    Jag är en student som får studiebidrag på 10 000 per månad. För några månader sedan har tappat en krona som jag har haft sedan länge. Tandvårdscentralen hade för långa köer som sträckte sig över två år så gick jag till en privat läkare. Jag har en tandförsäkring så jag tänkte först få kostnadsförslag för en permanent implantat. Tandläkaren ville ha runt 30 000 kr därav hälften täcker försäkringskassan. 15 000 kr skulle jag betala från min egen ficka. Då ringde jag till min tandförsäkring för att kolla om dom också täcker någon del av summan. Dom har pratat om koder som jag inte visste mycket om så tandläkaren fick prata med dom, och efter några minuters samtal har han lagt på luren och sagt "vad bra, så du kommer betala ungefär 4000 kr". Jag tyckte att det var ett rimligt pris och förklarade till tandläkaren att jag är en student som inte har råd till att betala 15 000 kr men 4000 kan jag stå för. Jag tog erbjudandet och gick igenom behandlingen. Efter några månader fick jag fakturan på 15 000 kr och skickade den till försäkringen som svarade med avslag. Jag ringde dom för att förklara att tandläkaren har redan pratat med dom om koderna och att det skulle beviljas, men dom svarade att koden som tandläkaren använde stämde inte med koderna som dom täcker och hänvisade mig till sin lista med koderna. Då vände jag mig till tandläkaren som svarade att dom är "idioter" och erbjöd en delbetalning på 36 månader. Det såg ut som den ända lösningen så jag sa att vi får köra på det. Jag fick fakturan från delbetalningsföretaget för några dagar sedan, men min kreditupplysning gav inte positivt resultat då jag redan betalar ett stort lån jag tog för ett år sedan.

    Vad kan jag göra? Jag har inte råd att betala 15 000 kr och har ingen som kan hjälpa mig heller. Jag tycker att tandläkaren har gjort fel med det att han sa att jag skulle betala bara 4000 kr men vet inte om jag kan göra något åt saken.

    Tack i förhand för all råd!

    Mvh


    Jonatan
  • Svar på tråden Tandläkarefaktura - Försäkring
  • hibtro
    Tofflans skrev 2017-11-08 08:00:24 följande:

    Kan du inte avbetala då?


    Nej det kan jag inte.. min kredit är full då jag redan avbetalar ett lån från tidigare.
    Linda5 skrev 2017-11-08 09:40:28 följande:

    Bestrid fakturan med den hänvisning du skrivit här


    Jag förstår inte riktigt hur du menar...
  • Linda5

    Du har ju fått en felaktig faktura.
    Har dom sagt 4000kr så är det ju det du ska betala.
    Du får bestrida fakturan 

  • hibtro
    Linda5 skrev 2017-11-08 10:36:24 följande:

    Du har ju fått en felaktig faktura.

    Har dom sagt 4000kr så är det ju det du ska betala.

    Du får bestrida fakturan 


    Det är vad jag också tänker. Men hur kan jag göra det? Tandläkaren har gett mig fakturan som är ju tänkt att ligga på 15 000 kr och sedan ersättas av ett tredje parti som inte har att göra med tandläkaren. Om jag bestrider fakturan blir det inkasso som gäller väl?
  • Långbenopluto
    hibtro skrev 2017-11-08 13:04:45 följande:
    Det är vad jag också tänker. Men hur kan jag göra det? Tandläkaren har gett mig fakturan som är ju tänkt att ligga på 15 000 kr och sedan ersättas av ett tredje parti som inte har att göra med tandläkaren. Om jag bestrider fakturan blir det inkasso som gäller väl?
    Googla på hur man bestrider en faktura så får du all info du behöver.
  • hibtro
    EliseB skrev 2017-11-08 17:29:50 följande:

    Hej!

    Jobbar som tandläkare. Sa tandläkaren att du bara behöver betala 4.000kr?


    Hej!

    Han sa att efter försäkringen täcker sin del kommer jag få betala enbart 4000 kr från min egen ficka. Det var naturligtvis det som fick mig att bestämma att gå på den här behandling. Och det har jag sagt tydligt till tandläkaren. Jag sa till han att om det blir 15 000 kr så kommer jag absolut inte kunna stå för det. Han sa att jag ska inte bekymra mig.
Svar på tråden Tandläkarefaktura - Försäkring