• Äldre 9 Nov 12:06
    4640 visningar
    4 svar
    4
    4640

    Kan kattunge äta vuxenfoder?

    Vi fick hem vår kattunge för ca 1 vecka sedan. Hon är nu 13 veckor. Fick hem ett foder som även min kastrerade hankatt pp 6 månader började gå över till och båda mår så bra av detta även i magen. Frågade uppfödaren vilken mat det var eftersom vi ska beställa detta och det var ett vuxenfoder: pure natural duck. Kan mina 2 äta detta. Växer de lika bra på det??? Vill inte att de ska bli nindre p.g.a det eller inte få det de behöver? Egentligen skulle ju hanen ha ett foder för kastrerade men jag tänker ha vanligt till den lilla också är kastrerad.

  • Svar på tråden Kan kattunge äta vuxenfoder?
  • Äldre 9 Nov 15:45
    #1

    Helst ska dom äta kattungefoder tills dom är ett år gamla då det innehåller massa nyttiga saker för kattungar som mycket taurin bland annat så att dom inte blir blinda!

  • Äldre 9 Nov 16:37
    #2
    Tihi skrev 2017-11-09 15:45:19 följande:

    Helst ska dom äta kattungefoder tills dom är ett år gamla då det innehåller massa nyttiga saker för kattungar som mycket taurin bland annat så att dom inte blir blinda!


    Tack! Då var det slutdiskuterat! Då köper jag samma foder fast i kattungevarianten måste bli bra eftersom de tålde vuxenfodret så bra?? Kan hoppas!
  • Äldre 9 Nov 16:40
    #3
    Mangodina skrev 2017-11-09 16:37:26 följande:
    Tack! Då var det slutdiskuterat! Då köper jag samma foder fast i kattungevarianten måste bli bra eftersom de tålde vuxenfodret så bra?? Kan hoppas!
    Det går säkert bra. Kom ihåg att alltid fasa in ny mat bara så att deras magar inte pajjar.
  • Äldre 27 Dec 22:39
    #4

    En kastrerad katt löper större risk för urinstenar än en okastrerad och kattungar har ett "automatiskt" skydd medan de är unga, då de naturligt har en surare urin

    Skulle hellre rekommendera ett foder för kastrerade katter och ha ett kattungefoder som extra "snacks" som du kan sticka till den yngre katten av lite då och då, när den äldre inte är med.

Svar på tråden Kan kattunge äta vuxenfoder?