• Stårsc­han
    Äldre 9 Nov 16:04
    3688 visningar
    17 svar
    17
    3688

    Hur många har alkoholproblem?

    Hur många av dina nu levande släktingar skulle du säga har problem med alkoholen? Det kan antingen vara så att personen i fråga inte kan klara sig utan alkohol utan dricker dagligen, eller så att personen dricker sällan, men alldeles för mycket de gångerna. Eller att personen blir otrevlig/obehaglig med sprit i kroppen.

    Räkna inte med ingifta släktingar, utan bara de du har blodsband till.

    Räkna med dig själv om det är befogat.

    Räkna inte med personer som blir otrevliga på grund av att andra dricker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många har alkoholproblem?
  • Caramb­olan
    Äldre 9 Nov 16:35
    #1

    Min mamma. Klassisk alkoholist i förnekelse. Dricker så fort hon kan, dricker alltid tills drickat är slut (även om ingen annan gör det) och slår ifrån sig och blir arg så fort ämnet kommer på tal.

  • Äldre 9 Nov 16:38
    #2

    0

    Inte sett en enda släkting dricka alkohol mer än farfar en gång en jul, han tog då fel på gräddsnipa och en såskaraff och farmor höll på att skämma ihjäl. Det är nivån på alkohol-incidenter i min så gott som nykterist släkt

  • Äldre 9 Nov 17:12
    #3

    Ingen nu levande som jag känner till. I båda mina föräldrars respektive familjer har det inte funnits någon alkoholkultur, alltså man har antingen druckit ingenting alls eller väldigt sällan och lite, och jag skulle säga att det har format även min egen generation. Vi dricker inte vid släkttillställningar och jag har inte hört något rykte om någon som dricker för mycket. Känner till en farbror, nu avliden, som ansågs vara alkoholiserad.

  • Äldre 9 Nov 18:00
    #4

    0 (som jag känner, känner ju typ ingen i min släkt förutom syskon)

    Pappa var dock alkoholist.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 9 Nov 23:11
    #5

    2 som jag känner till. Då har jag också 2 som söp i hjäl sig i förtid och 2 som hade supandet lite mer under kontroll och dog av andra orsaker.

  • Äldre 10 Nov 02:00
    #6

    Noll. En ingift dock som väl inte har alla spärrar på plats alltid, men det är inte något jätteproblem. En förälder som kan bli lite pladdrig efter några glas en helg, men det kan jag själv bli också. Ingen av oss har problem att avstå i vardagen eller om det behövs av andra skäl.

    Dock beror det väl på hur man definierar "alkoholproblem". Läser man här på FL så anser ju vissa att man är alkoholist om man öht någon gång då och då dricker alkohol, oavsett mängd och tillfälle, och tja...då blir det ju ett något annorlunda svar.

  • Stårsc­han
    Äldre 10 Nov 08:44
    #7

    Själv räknar jag till två. En släkting som har åkt fast för rattfylla (och då anser jag verkligen att man har problem!) och en förälder som på äldre dar har börjat dricka alldeles för mycket. Jag har hittat gömda flaskor på konstiga ställen.

  • Äldre 10 Nov 09:00
    #8
    Stårschan skrev 2017-11-10 08:44:19 följande:

    Själv räknar jag till två. En släkting som har åkt fast för rattfylla (och då anser jag verkligen att man har problem!) och en förälder som på äldre dar har börjat dricka alldeles för mycket. Jag har hittat gömda flaskor på konstiga ställen.


    Många som åker fast för rattfylla är dagen efter då de tror de kan köra men har för mycket i blodet. Så de kör itne alltid på fyllan så att säga.

    Jaghar en avlägen kusin som verkligen inte borde dricka
  • Stårsc­han
    Äldre 10 Nov 09:08
    #9
    BossHoss skrev 2017-11-10 09:00:02 följande:
    Många som åker fast för rattfylla är dagen efter då de tror de kan köra men har för mycket i blodet. Så de kör itne alltid på fyllan så att säga.

    Jaghar en avlägen kusin som verkligen inte borde dricka
    Så är det säkert, men i min släktings fall var det inget snack om saken. Han visste precis hur full han var.
  • Äldre 10 Nov 09:10
    #10

    Inga.

  • Äldre 10 Nov 17:28
    #11

    Ingen.

  • Äldre 10 Nov 17:36
    #12

    Min pappa och min brorsa är inga alkoholister, men när de väl börjat dricka blir det på tok för mycket och båda två kan bli väldigt dryga och även otrevliga med alkohol i kroppen Skrikandes Som tur är så händer det inte så jätteofta numera. Att dricka med måtta existerar inte när det är fest, utan det är dyngrak eller spiknykter som gäller.

  • Anonym (.)
    Äldre 10 Nov 19:53
    #13

    Ingen nu levande, men min pappa dog i förtid av alkoholskador

  • Äldre 10 Nov 21:39
    #14

    Kunde inte rösta. 3. Pappa mamma och morfar. Tragiskt :(

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 11 Nov 13:20
    #15

    1 (för tilfället nykter) alkoholist, en som dricker enorma mängder men än så länge sköter sitt arbete och sociala liv, och så en alkoholist som dog i leversvikt. Så två levande, vad jag vet. Säkert finns det fler som dricker för mycket som jag inte känner till. 

  • Anonym (Ulle)
    Äldre 11 Nov 16:48
    #16

    Ingen. Men jag har bara min mamma kvar i livet på hela vår gren av släkten och har helt sågat av min far så det är kanske inte så konstigt.

    I fars släkt har det varit några män som haft problem men dem har jag inte haft kontakt med på 25 år. 

    Har dock flera vänner som har alkoholiserade föräldrar. Några har klarat sig och kommit igen och några är obotliga och har nästan tappat kontakten med sina familjer.

  • Äldre 11 Nov 18:13
    #17

    Ingen i dagsläget. Dock en död (av alkoholen) och en ingift.

Svar på tråden Hur många har alkoholproblem?