• Äldre 9 Nov 17:51
    5179 visningar
    18 svar
    18
    5179

    BEHÖVER HJÄLP!!!

    (Vet inte om det här är rätt tråd) men iallafall, nu är det såhär att min sambo gav mig sin telefon förra året, och jag har betalat den varje månad. Och nu vill han att jag ska köpa telefonen för 2000 kronor (betalar 500 kronor i månaden åt han sen förra året typ). Men jag anser att jag har ju redan betalat varje månad för telefonen, för den är på avbetalning. Och då är den väl redan min? Lurar han mig, eller vad är frågan om.. Hjälp!

  • Svar på tråden BEHÖVER HJÄLP!!!
  • Äldre 9 Nov 17:54
    #1

    Han försöker utnyttja dig. Se till att byta nummer och telefon och ge han inget

  • Äldre 9 Nov 18:05
    #2

    Nej du! Då hade han fått ta tillbaka den och betalt av den själv. Jag hade beställt en ny i mitt eget namn och betalat på den istället.

  • Äldre 9 Nov 18:18
    #3

    Avbetalningen går ut nu i november eller december, och han vill sälja telefonen om jag inte ger han 2000 kronor. Men tekniskt sett så är det väl min nu? När jag ändå tekniskt sett betalat 2000 kronor (500 kronor i månaden sen förra året)?

  • Anonym (Nej)
    Äldre 9 Nov 18:19
    #4

    Du ska absolut inte betala honom ett öre.

  • Äldre 9 Nov 18:25
    #5

    Men lite koll får du ju ha ... vad hade han betalt på telefonen innan du "fick" den är det den summan han vill ha ut? Har du betalt 500kr sedan vilken månad förra året? Räkna hur många månader det blir du betalt och multiplicera med 500kr vad blir det? Vad kostar den telefon du har om du skulle köpt en ny själv - kan det vara dom pengarna han vill ha? Står mobilen som din nu eller har du betalt hans räkningar? Skriv i så fall ett papper som klargör att mobilen är din.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 9 Nov 18:37
    #6
    anonym2020 skrev 2017-11-09 18:18:23 följande:

    Avbetalningen går ut nu i november eller december, och han vill sälja telefonen om jag inte ger han 2000 kronor. Men tekniskt sett så är det väl min nu? När jag ändå tekniskt sett betalat 2000 kronor (500 kronor i månaden sen förra året)?


    Hur fasen får du det till att du har betalt 2000 om du har betalt 500 kr i månaden i 11 månader?

    Du har ju betalt 5500, vilket antagligen är mer än telefonen är värd.
  • Äldre 9 Nov 18:42
    #7

    Eller handlar det om ett abonnemang vars bindningstid tar slut?

    Då är månadsbetalningen rimlig och vill han sälja telefonen då så får du ju välja på om du vill betala honom eller skaffa ett eget abonnemang. En hyfsad normal bindningstid är två år och att sälja en två år gammal lur för 2000 är inte helt ovanlig summa.

    Men jag håller med Persona, någon koll måste du ju ha på vad du håller på med!

  • Äldre 9 Nov 18:49
    #8

    Oj förlåt, det är MOBILEN jag har betalat av!! Inte abonnemanget!! Förlåt!!

  • Äldre 9 Nov 18:53
    #9

    Vad handlar det om för telefon? Var den ny när du tog över den?

    Står han fast med att han vill ha 2000kr för telefonen skulle jag ta en funderare på om han verkligen är ngt att bygga vidare på

  • Äldre 9 Nov 18:55
    #10

    En iPhone 6 PLUS, nej den var ca 1 år när jag fick den!

  • Äldre 9 Nov 19:06
    #11

    Vad är det för en dyr jävla telefon? Eller rättare sagt, vad är det för en jävla sambo?

  • Anonym (Din telefo­n!)
    Äldre 9 Nov 19:22
    #12

    Du kan köpa en begagnad iPhone 6 plus för 2500-3600 på blocket, och du har redan betalt typ 5000 sammanlagt? Så din sambo har tagit en telefon på avbetalning och sen tröttnat efter ett år och skaffat en ny, och då dumpat över telefonen med ett års abonnemang kvar, inte gett den till dig utan tagit betalt för den varje månad. Och sen dessutom när abonnemanget går ut så ska du få köpa ut honom eller ge tillbaka telefonen så han kan sälja den vidare och få in ännu mer pengar på den? Hur mycket ska han mjölka den där jävla telefonen? Har du fått hyra telefonen eller? Jag ber om ursäkt för att jag låter irriterad, det är absolut inte riktat mot dig ts, men jag tycker din sambo låter så jäkla snål, hur kan man göra så liksom?

  • Äldre 10 Nov 06:53
    #13

    Tyvärr verkar det som att du har blivit grundlurad! Vilken jävla snål & elak pojkvän du har...

  • Äldre 10 Nov 19:05
    #14

    Jag köpte en iPhone 6plus med extra mycket minne i nov 2017 för 7500:-, det var ett bra pris då. Sen sjunker telefoner ganska snabbt i pris när det kommer nya modeller. Men räkna ihop vad du betalat hittills och kolla upp vad just din telefon är värd. Det går inte att svara på din fråga utan att ha den informationen.

  • Äldre 10 Nov 20:04
    #15

    6000 kronor har jag betalat för telefonen.

  • Äldre 11 Nov 01:13
    #16
    anonym2020 skrev 2017-11-10 20:04:10 följande:

    6000 kronor har jag betalat för telefonen.


    Va?? För en begagnad telefon??
  • Anonym (yyyl)
    Äldre 11 Nov 09:39
    #17

    Ett gott råd INNAN man köper nån pryl som kostar lite slantar är att kolla pricerunner.com alt. prisjakt.nu och/eller blocket och se om nån annan säljer lika grej. Då vet du om prylen du ska köpa håller rimligt pris. Annars kan man bli blåst.
    Pricerunner/prisjakt  kan visa att samma produkt kan kosta allt mellan 1000-4000 kr beroende i vilken affär du köper den. Sist var det en monitor jag skulle köpa. Billigaste tar 2400kr. Dyraste 4600kr. 

  • Äldre 14 Nov 13:58
    #18

    Men dåså! Säg att du gärna köper telefonen för 2000 kr, men att du då först ska ha tillbaka det du har betalat redan. Dvs han ska ge dig 6000 kr och så köper du den av honom för 2000 kr. Summa summarum du får 4000 kr av honom.

Svar på tråden BEHÖVER HJÄLP!!!