• Anonym (TS)
    Äldre 9 Nov 22:04
    64926 visningar
    189 svar
    189
    64926

    5-åring med ADHD. Medicinering?

    Hej.

    Min nyss fyllda femåring har precis fått diagnosen ADHD och psykologen pratade om medicinering. NEJ! var min spontana tanke, men psykologen förklarade att det skulle hjälpa min son mycket.

    Finns det någon annan här som medicinerar ett så litet barn? Hur har denne påverkats? Vilken medicin? Biverkningar? Vad säger man ens till barnet? Du får medicin för att du är hyperaktiv?

  • Svar på tråden 5-åring med ADHD. Medicinering?
  • Johann­eIsabe­lle
    Äldre 9 Nov 22:12
    #1

    Jag trodde inte man varken medicineras eller kunde göra en fullständig ADHD utredning på så små barn..

  • Anonym (S)
    Äldre 9 Nov 22:16
    #2

    Nu har jag själv inget barn med samma diagnos men mitt barn har en klasskompis som har det.

    De började medicinera sommarlovet mellan förskola och förskoleklass.

    De valde det delvis pga att det skulle ha blivit enormt svårt för barnet i skolan annars då han aldrig skulle ha kunnat koncentrera sig.

    De fick träffa någon i samband med att de skulle börja & personen i fråga förklarade jättebra för honom varför han skulle börja med medicineringen, så den biten kan ni nog få hjälp med :)

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 22:21
    #3
    JohanneIsabelle skrev 2017-11-09 22:12:46 följande:

    Jag trodde inte man varken medicineras eller kunde göra en fullständig ADHD utredning på så små barn..


    Jaha? Vad vill du ha sagt med det? Min son är 5 år. Har gjort en fullständig ADHD utredning och fått diagnosen.
  • Anonym (Nej)
    Äldre 9 Nov 22:23
    #4
    -3

    Nej. Nej. Nej. Ge inte en massa piller till en 5 åring som har svårt att sitta still. Stackars barn.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 22:24
    #5
    Anonym (S) skrev 2017-11-09 22:16:09 följande:

    Nu har jag själv inget barn med samma diagnos men mitt barn har en klasskompis som har det.

    De började medicinera sommarlovet mellan förskola och förskoleklass.

    De valde det delvis pga att det skulle ha blivit enormt svårt för barnet i skolan annars då han aldrig skulle ha kunnat koncentrera sig.

    De fick träffa någon i samband med att de skulle börja & personen i fråga förklarade jättebra för honom varför han skulle börja med medicineringen, så den biten kan ni nog få hjälp med :)


    Vi skulle få remiss till barnmedicin och bli kallade dit för en informationsträff.

    Jag tänker lite samma när jag funderat ett tag. Psykologen säger att han ligger lite över normalt begåvningsmässigt och tror inte han kommer ha några problem med inlärning eller så. Däremot är psykologen väldigt orolig för hans uppmärksamhet och koncentrationsförmåga då sonen typ kan behålla uppmärksamheten 2 minuter om det är något han finner tråkigt. Medicinen kan hjälpa honom med det sa psykologen.

    Vet du vilken medicin det barnet får?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 22:25
    #6
    Anonym (Nej) skrev 2017-11-09 22:23:10 följande:

    Nej. Nej. Nej. Ge inte en massa piller till en 5 åring som har svårt att sitta still. Stackars barn.


    Kan du utveckla? Varför tycker du det? Vad anser du är för- och nackdelar med medicinering?
  • Johann­eIsabe­lle
    Äldre 9 Nov 22:35
    #7
    Anonym (TS) skrev 2017-11-09 22:21:00 följande:

    Jaha? Vad vill du ha sagt med det? Min son är 5 år. Har gjort en fullständig ADHD utredning och fått diagnosen.


    Jag trodde bara inte man gjorde utredning på så små eftersom det kan vara svårt.
  • Johann­eIsabe­lle
    Äldre 9 Nov 22:38
    #8
    Anonym (TS) skrev 2017-11-09 22:24:14 följande:

    Vi skulle få remiss till barnmedicin och bli kallade dit för en informationsträff.

    Jag tänker lite samma när jag funderat ett tag. Psykologen säger att han ligger lite över normalt begåvningsmässigt och tror inte han kommer ha några problem med inlärning eller så. Däremot är psykologen väldigt orolig för hans uppmärksamhet och koncentrationsförmåga då sonen typ kan behålla uppmärksamheten 2 minuter om det är något han finner tråkigt. Medicinen kan hjälpa honom med det sa psykologen.

    Vet du vilken medicin det barnet får?


    Om det är koncentrationssvårigheter har har så kan börja med EyeQ, som är Omega 3 och omega 6. Fungerar väldigt bra mot just koncentrationssvårigheter.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 22:45
    #9

    Han har en uppmärksamhetsstörning. Koncentrationssvårigheterna beror på att han 1. Är väldigt hyperaktiv och har svårt att sitta still. 2. Absolut inte kan sitta still då det handlar om saker han tycker är tråkiga.

    Han kan sitta i timmar och bygga med lego t ex. Det tycker han är roligt. Men... Han har svårt för samlingarna på förskolan att sitta still där, svårt att leka lugna lekar etc etc.

  • Äldre 9 Nov 22:48
    #10

    Mitt tips är att gå med i gruppen fantastiska föräldrar till barn med npf på Facebook.

    En fantastisk grupp med erfarna föräldrar. Tror du får bättre svar där och en massa andra bra tips dessutom.

Svar på tråden 5-åring med ADHD. Medicinering?