• Äldre 9 Nov 22:51
    9669 visningar
    7 svar
    7
    9669

    Hjälp med renoveringskalkyl!

    Hej! Hoppas ni kan hjälpa oss med vad våran omfattande renovering kan komma kosta, vi ska renovera nedervåningen på vårt västerbottenshus som senast var renoverat omkring 1950. (Vi bor för tillfället på övervåningen som var renoverad omkring -85)

    Det som ska göras prio 1:
    Ny köksinredning (köket är ca 27 kvm och vi vill INTE ha kök från IKEA), ny el, nya väggar och nytt innertak, omläggning av golv i alla rum (ca 65-70 kvm om man utesluter badrummet), flytta badrum från hall till gamla kammaren som är på ca 12 kvm (ny VA, klinkersgolv m golvvärme och väggar i våtmatta), bygga en "groventre" ca 20-25 kvm intill ena kortsidan av huset där vi ska ha bergvärmepump, vattenberedare, handfat, golvvärme och klinkersgolv.

    Jag har räknat att det kommer gå på 1.100.000 kronor. Vad tror ni om kalkylen? :)

    När nedervåningen är färdig kommer vi byta yttertak, ny brädfodring, trekammarbrunn, ny bro och en stor altan på ca 60 kvm så har ni information om pris på detta får ni gärna dela med er!

    Mvh Lina

  • Svar på tråden Hjälp med renoveringskalkyl!
  • Äldre 9 Nov 22:55
    #1

    Det beror ju på vart ni bor?


    Bor ni nära Stockholm ja då kan priserna springa iväg, bor du där vi bor då halveras summan om inte mer..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 9 Nov 23:05
    #2

    Vi bor 3 mil från Umeå :)

  • Äldre 9 Nov 23:14
    #3
    Liinaahoo skrev 2017-11-09 23:05:05 följande:
    Vi bor 3 mil från Umeå :)

    Ja det säger ju inte allt..

    Där jag bor byggde jag eller jag lejde folk till att bygga en ny inglasad altan på 40 kvadrat samt ett soldäck på 15  och  nytt tak på hela huset till en kostnad av 100K..


    Det var inklusive material..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 9 Nov 23:27
    #4
    Frontline skrev 2017-11-09 23:14:01 följande:

    Ja det säger ju inte allt..

    Där jag bor byggde jag eller jag lejde folk till att bygga en ny inglasad altan på 40 kvadrat samt ett soldäck på 15  och  nytt tak på hela huset till en kostnad av 100K..


    Det var inklusive material..


    "Där jag bor" säger inte allt heller ;)

    Jag kan aldrig tänka mig att det skulle kosta så lite som 100.000, kanske om man gör allt själv men det finns ingen tid för det så vi kommer leja bort allt. Kanske vi kan riva tex köksinredningen och väggar för att få ner kostnaden, men där tar det nog stopp :)
  • Äldre 9 Nov 23:30
    #5
    Liinaahoo skrev 2017-11-09 23:27:27 följande:
    "Där jag bor" säger inte allt heller ;)

    Jag kan aldrig tänka mig att det skulle kosta så lite som 100.000, kanske om man gör allt själv men det finns ingen tid för det så vi kommer leja bort allt. Kanske vi kan riva tex köksinredningen och väggar för att få ner kostnaden, men där tar det nog stopp :)

    Jo där jag bor så betalade jag den summan..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 9 Nov 23:30
    #6

    Regel No 1: När ni väl kommit fram till ett rimligt pris, kalkylera med  20% till.

  • Äldre 20 Nov 16:39
    #7
    Åsa skrev 2017-11-09 23:30:37 följande:

    Regel No 1: När ni väl kommit fram till ett rimligt pris, kalkylera med  20% till.


    Tyvärr är inget rimligt när man inte gör det själv. Tycker du kan lägga på 20% på tiden också om du hyr in firma. Som du givetvis checkat GRUNDLIGT med riktiga referenser kanske besökt.


    Annars så tycker jag du ska:
    Dela upp renoveringen! Betala inget i förskott! Om du går för en total entreprenör, specificera (vilka underleverantörer) och kontrollera att underleverantörer har certifikat för resp område, be om kopia på godkänd kurs mm. Om du gör detta så ses du som besvärlig, MEN du kommer säkerligen inte få någon lärling som övar till sitt kompetens godkännande. Fastpris med opartisk besiktare när det är klart. Ja, det var väl grova drag...Lycka till!

Svar på tråden Hjälp med renoveringskalkyl!