• llindaaa

    Godaste sillen

    Är gravid och fick plötsligt sug för sill på burk som hör till påsk/midsommar/jul.

    Har smakat sill en gång i mitt liv men gillade inte konsistensen. Men känner att jag verkligen behöver sill typ NU(!!!) så kan ni rekommendera er godaste sill samt tillbehör till det.

  • Svar på tråden Godaste sillen
  • Pripps Vichy

    I många år har senapssillen varit min favorit. Men på senare år har jag börjat uppskatta den vanliga löksillen mer och mer "naturella" smaker när det gäller det mesta. Skärgårdssillen är också fin.

  • Pripps Vichy
    Pripps Vichy skrev 2017-11-10 15:55:23 följande:

    I många år har senapssillen varit min favorit. Men på senare år har jag börjat uppskatta den vanliga löksillen mer och mer "naturella" smaker när det gäller det mesta. Skärgårdssillen är också fin.


    Med tillbehör: Antingen allt som hör julbordet till eller så nypotatis, gräddfil och gräslök.

  • Anonym (Rgjhxcbn)

    Är också gravid! Fasen, nu blev jag också sugen på sill! Funkar ansjovis kan du ju göra typ Jansson, där man sällan känner konsistensen på fiskbitarna.

    Annars gillar jag löksill på en grov macka med skivat kokt ägg. Skina sillbitarna tunt, så att du får smaken men ej konsistensen.

  • MAN78

    Mmm, sill :)

    Jag föredrar klassisk löksill, tillsammans med gott bröd, smör och prästost. Kanske ett kokt ägg om man är riktigt hungrig.

    Gillar du inte konsistensen, så skär den i småbitar innan du lägger på mackan.

  • Delilah2001

    Prinsens kräftmarinerade sill är helt oslagbar!

    Annars tycker jag om senapssill, löksill och skärgårdssill.

    Potatis till, helst färskpotatis :)

  • Porslinsblomman

    Mm gott!

    Matjessill med tillbehör som någon ovan skrev är finfint. Annars gillar jag att ta ett par bitar löksill eller lunchsill till frukostägget.

    Gubbröra på knäcke! Eller ljummen gubbröra till en torskfilé med kokt potatis och skirat smör... Mums!

  • Anonym (Lise)

    Nubberöra, det är som gubbröra, fast med matjessill istället för anjovis.

    Finhackade hårdkokta ägg, finhackad matjessill (jag föredrar abbas mästarmatjes), finhackad rödlök, finhackad dill, hackade kalla kokta potatisar, gräddfil, majonäs och lite Kalles kaviar. Lägg på en macka, t.ex kavring.

  • Anonym (mor)

    Instämmer i Matjesill-kören! Liksom den är ju UNDERBAR. Lite gräddfil och kokt potatis och en hårdmacka med extrasaltad Bregott......

  • Anonym (P)

    Skärgårdssill på burk med färskpotatis.

    Annars min egna löjromssill med skamlösa mängder löjrom :)

Svar på tråden Godaste sillen