• Äldre 10 Nov 13:34
    17706 visningar
    2 svar
    2
    17706

    Ni med hund vars partner inte delar det intresset

    Hur får ni ihop livet med barn och aktivt hundägande? Syftar då främst på er som tränar och tävlar.

    Hur ofta? När? Var?

    Suget efter hund och att komma igång med träning och tävling är stort här. Men min sambo delar inte direkt mitt intresse. Jag tänker mig något av en kompromiss där var och en får tid till sitt intresse. Svårt bara när det handlar om levande djur. Hans traktorer och verkstaden på gården är ju inget som kräver att sysselsättas medan en hund faktiskt har det behovet för att må bra. Det skulle inte vara omöjligt att komma iväg till brukshundklubben 2-3 ggr i veckan och sedan har vi väldigt stor gård med egen "apellplan", stor ladugård där man kan träna sök och oändliga spårmarker direkt utanför tomtgränsen. I övrigt är jag ute mycket i skogen med barnen och där ser jag stora möjligheter att kombinera nytta med nöje. Andra vardagsgrejer som att åka och handla kan man ju också baka in aktiviteter i. Tex att ta med skrinda, parkera långt från affären och låta hunden dra minsta barnet dit, matvaror till bilen etc. Med andra ord har jag svårt att se hur jag inte skulle kunna aktivera hunden nog. Finns möjligheter i allt om man bara är lite kreativ. Som barn fick jag allt följa med till klubben och titta på precis som mina föräldrar var med (och hundarna) när jag spelade fotboll mm.

    Medan jag hade ridlektion tränade päronen rapport i skogen bakom ridhuset.

    Ett stort åtagande som kräver mycket tanke och planering. Därför vill jag kolla lite hur ni andra får ihop det. Senaste hunden gick bort innan första barnet föddes så jag har inte kombinerat hundägande med familjeliv tidigare.

  • Svar på tråden Ni med hund vars partner inte delar det intresset
  • Äldre 10 Nov 18:01
    #1

    Jag tänker såhär:
    Att ha hund utan att vara speciellt aktiv (tävla osv) tar ca 2-3 timmar/dag med promenader, vardagsträning/aktivering, mat och ev tass- och pälsvård.
    Träning med intentionen att tävla blir ytterligare 3-6 timmar per vecka (åka till och från  klubb, träna organiserat2-6 ggr/vecka), och sedan en heldag till per månad för att delta i tävlingar.
    Finns den tiden för dig, och finns samma tidsmängd att ge din partner till hens intressen?
    Har ni barn och isf hur gamla är de?
    Är de intresserade av att hänga med på hundliv och/eller partnerns hobbies?

  • Äldre 14 Nov 11:37
    #2

    Tiden finns men helt rättvist blir det väl inte alla gånger. Min sambo har ju sitt intresse direkt utanför dörren och kan gå ut när som helst. När barnen sover och jag är i stallet har han babyvakten med sig ut eller så är farmor/farfar här inne i huset. Fast det är inte varje dag som han vill eller orkar gå ut och greja.

    Barnen är 10 månader, 6 år och 8 år. De två stora är här varannan helg och på loven.

    Barnen är väldigt djurintresserade och engagerade.

    De senaste månaderna har vi varit mycket hundvakt till en Kelpie med stort aktiveringsbehov. Då har lillan suttit i sele på ryggen medan vi har tränat lydnad och spår. Har haft med henne till klubben några gånger och då sitter hon som ett ljus i vagnen men det lugnet kommer ju inte att hålla i sig när hon börjar gå. Dock har vi möjlighet till barnvakt så mycket som vi behöver och vill.

    Men det är ju en helt annan femma att lalla runt när man är föräldraledig mot att jobba heltid och ha en egen tävlingshund samt rodda familjeliv på det.

    Det var därför jag undrade hur andra får ihop vardagen

    Hund vill vi båda ha men han är ju inte alls intresserad av hundsport, medan jag har otroligt svårt att tänka mig en annan slags hund än en aktiv brukshund. Visst går det att vara aktiv utan att tävla med och tex träna mycket i hemmiljö, men jag tycker ju att det är sååå kul och vill mer än att bara träna på hobbynivå.

Svar på tråden Ni med hund vars partner inte delar det intresset