• Äldre 10 Nov 13:50
    13487 visningar
    14 svar
    14
    13487

    Nagelbitning

    Har en dotter på 8 år som bitit på naglarna sedan 2-3 års ålder. På senare tid har det blivit värre, hon biter väldigt långt in samt även på skinnet runt om naglarna. Ibland biter hon så mycket så det blöder.

    Jag har försökt med allt känns det som, beställt olika medel att pensla på men det hjälper inte. Jag har pratat med vc och det enda tips de hade var att pensla på med det jag redan provat. Jag pratar med henne ofta om detta och hon säger att hon inte kan sluta men att hon försöker.

    Någon som har tips?

  • Svar på tråden Nagelbitning
  • Äldre 10 Nov 14:05
    #1

    Har inget tips tyvärr. Det är jättesvårt att sluta bita på naglarna.
    Jag har själv bitit under många år av mitt liv. Den stora vändningen kom när jag var så pass gammal att jag kunde unna mig naglar på salong. Även i vuxen ålder får jag återfall, inte ofta, men det händer.
    Så länge hon själv inte vill det nog mycket tror jag att det är kört. På mig hjälpte inte Stoppochväx ex.

  • Äldre 10 Nov 14:18
    #2

    Det kallas dermatillomani och är ett slags tvångsbeteende. Haft det hela mitt liv också, stundtals bitit ner naglarna helt och stundtals bitit ner nagelbanden så det är sår ner till knogarna. Stoppochväx fungerade aldrig för mig. Däremot fungerar det någorlunda att måla naglarna i någon fin färg, då kan jag ställa om tvångstankarna till att försöka hålla naglarna fina istället. Det är ingen långvarig lösning men hjälper så alla sår och inflammationer i fingertopparna får läka i några veckor.

  • Äldre 10 Nov 14:32
    #3

    Lotesse, jag har kvar lite av mitt beteende i form av att jag kan fila naglarna i evigheter i jakt på den perfekta formen. Bästa för mig är också att ha de lackade i en färg.

  • Äldre 10 Nov 15:43
    #4

    Ofta är det pga mental stress. Hände det något när hon var i den åldern som har påverkat henne.

  • Äldre 10 Nov 15:47
    #5

    tunna vantar?

  • Äldre 11 Nov 01:02
    #6

    Jag har samma problem med mitt barn, hin har också bitit på naglarna sen hon var 2-3 år. Idag är hon sju år, biter även på tånaglarna.

    Känns dom att det inte finns så mycket att göra åt saken, kanske växer de ifrån det...

  • Äldre 11 Nov 07:40
    #7
    Myloveolivia skrev 2017-11-11 01:02:57 följande:

    Jag har samma problem med mitt barn, hin har också bitit på naglarna sen hon var 2-3 år. Idag är hon sju år, biter även på tånaglarna.

    Känns dom att det inte finns så mycket att göra åt saken, kanske växer de ifrån det...


    Tja, jag växte i alla fall från tånagelbitandet när jag var en sisådär 10 år
  • Äldre 11 Nov 07:55
    #8

    Jag har också bitit på naglarna i många år.  Men jag slutade när jag började vara i stallet. Då var man ofta smutsig om händerna och då smakar det blä att bita på naglarna. 

  • Äldre 11 Nov 18:29
    #9
    milli79 skrev 2017-11-10 15:43:17 följande:

    Ofta är det pga mental stress. Hände det något när hon var i den åldern som har påverkat henne.


    Nej, det gjorde det inte. Tror hon slutade i samma veva hon slutade med napp.
  • Äldre 11 Nov 18:29
    #10
    Myloveolivia skrev 2017-11-11 01:02:57 följande:

    Jag har samma problem med mitt barn, hin har också bitit på naglarna sen hon var 2-3 år. Idag är hon sju år, biter även på tånaglarna.

    Känns dom att det inte finns så mycket att göra åt saken, kanske växer de ifrån det...


    Min dotter biter också på tånaglarna... ????
  • Äldre 25 Nov 13:25
    #11
    jossefin88 skrev 2017-11-11 18:29:53 följande:

    Min dotter biter också på tånaglarna... ????


    Ja hon biter på tånaglarna med, inte Lija ifta längre men det händer. Vi tycker det är äckligt men det är svårt att få henne att sluta
  • Äldre 8 Mar 20:05
    #12

    *puff* Någon mer?

  • Äldre 8 Mar 21:49
    #13

    Min son började bita på naglarna när han slutade med napp i 4-årsåldern. Han biter oxå på tånaglarna.

    Idag är han 10 år och det känns hopplöst att få han att sluta :(

    Så fort han sitter stilla så åker fingrarna in i munnen! Vi har provat stessbollar och fidgetcubes för att distrahera fingrarna men har ännu inte lyckats.

    I perioder har vi använt stopp och väx samtidigt som jag varje kväll fila naglarn och smörjde med mjukgörande för att på så vis förhindra hård kanter och flisor att bita i. Det funkade rätt bra. Han tyckte nagellacket smakade riktigt illa. Men sen är det långa dagar i skolan och fritids eller att han är med kompisar och kanske till och med sover över, vilket gör att man inte kan måla stop och väx flera gånger per dag så då biter han och man är tillbaka på ruta ett.

    Jag tänker att när han är tonåring så ska jag muta han med en dyr mobil eller dylikt för som det är nu så vill han inte sluta.

  • Äldre 8 Mar 22:11
    #14

    Jag bet på naglarna som liten men slutade själv genom att låta en nagel i sänder växa ifred.
    Min mamma biter på naglarna, kanske kom det därifrån...

    Kanske funkar det med en liten belöning för varje nagel som får växa ut.

    Mina naglar är superkassa och spricker lätt sönder. Hålls finast med lite nagellack som stärker, men blir sällan särskilt långa.

Svar på tråden Nagelbitning