• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28921 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28921

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Äldre 10 Nov 23:02
    #73
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-10 21:30:14 följande:

    Nu tappade du mig helt. Varför skulle jag inte låta barnen gå nära hästar? Hur kom du fram till den sammanfattningen?


    För det finns dom hästar som blir mat till människor.

    Finns hästar som misskötts.

    Du verkar ju så många om djur men i verkligheten vet du inget.

    Du håller säkert med dom som släpper ut minkar ur sina burar osv.

    Det finns inte en bonde som Jag känner eller besökt som är djurplågare. Och det betydligt fler än du någonsin har besökt.
  • Äldre 10 Nov 23:05
    #74

    Du för väl servera vad tusan du vill, men du bör göra alla inbjudna uppmärksamma på att du inte bjuder traditionellt så de  1)kan ta ställning till om de överhuvudtaget vill komma, 2) vill äta något annat/mer traditionellt före eller efter din bjudning 3) inte tabbar sig och kommer med fårskinnshandskar och yllesockar i vinterkylan.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 10 Nov 23:07
    #75
    Magnus81 skrev 2017-11-10 23:02:33 följande:
    För det finns dom hästar som blir mat till människor.

    Finns hästar som misskötts.

    Du verkar ju så många om djur men i verkligheten vet du inget.

    Du håller säkert med dom som släpper ut minkar ur sina burar osv.

    Det finns inte en bonde som Jag känner eller besökt som är djurplågare. Och det betydligt fler än du någonsin har besökt.
    Jag har tingat en hel gris till jul, och det är en glad gris som ska bli julskinka =) Glada grisar är godast, som Astrid Lindgren hävdade.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 10 Nov 23:12
    #75
    Aniiee skrev 2017-11-10 23:07:02 följande:

    Jag har tingat en hel gris till jul, och det är en glad gris som ska bli julskinka =) Glada grisar är godast, som Astrid Lindgren hävdade.


    Håller med dig. Hade vi kunnat så hade vi gjort samma men finns inte många gresa bönner häromkring
  • Äldre 10 Nov 23:24
    #76
    +2

    Nej, du bestämmer självklart vad du vill servera i ditt eget hem. Personligen skulle jag inte vilja fira din sorts jul, men det finns säkert någon av dina släktingar som vill komma ändå. Vore synd om ingen alls kom.

  • Äldre 11 Nov 00:13
    #77

    Jag tror att du kommer få räkna med bråk och tjafs. Det är bättre att göra något semi-veg ist för att tvinga på folk veg och djurfritt på julafton.

    Jul är ju liksom lite "helig" så bättre att acceptera vissa saker och sen göra en del vegalternativ också..

  • Anonym (J)
    Äldre 11 Nov 06:24
    #78
    +1

    Du använder julen för att markera din åsikt och kräver att den följs till 100% annars är gästerna inte välkomna.

    Vi har både vegetarianer och folk som gillar traditionell jul som gäster och väljer en mer tillåtande attityd.

    Just för att ALLA ska trivas. Något annat hade inte fungerat i vår släkt.

    Du får väl prova hur framgångsrikt ditt upplägg blir. Med din släkt kanske det fungerar hur bra som helst.

    Men vad är syftet med tråden? Ingen på FL kan veta hur din släkt kommer ta det. Du säger själv att de vet att du är vego och djurvän. Du har redan bestämt reglerna. Det blir bara ytterligare en tråd "jag är minsann vego och alla ska respektera det och jag tänker argumentera tills fan löser av mod-tråd" på FL. Det finns redan mängder av såna.

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 11 Nov 06:49
    #79
    -1 +1

    Vad är djur i dryck?

  • dream on
    Äldre 11 Nov 07:11
    #80
    +2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-11-11 06:49:23 följande:

    Vad är djur i dryck?


    Antar att TS syftar på att äggvita och gelatin och ibland även mjölkprotein och fisklim används för att klarna vin och öl. Det hjälper partiklar att sjunks samman innan filtrering. Det går visst att göra veganskt vis med lera och ärtprotein också men det är inte lika vanligt och få bryr sig.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    Äldre 11 Nov 07:18
    #81
    +3
    Anonym (J) skrev 2017-11-11 06:24:09 följande:

    Du använder julen för att markera din åsikt och kräver att den följs till 100% annars är gästerna inte välkomna.

    Vi har både vegetarianer och folk som gillar traditionell jul som gäster och väljer en mer tillåtande attityd.

    Just för att ALLA ska trivas. Något annat hade inte fungerat i vår släkt.

    Du får väl prova hur framgångsrikt ditt upplägg blir. Med din släkt kanske det fungerar hur bra som helst.

    Men vad är syftet med tråden? Ingen på FL kan veta hur din släkt kommer ta det. Du säger själv att de vet att du är vego och djurvän. Du har redan bestämt reglerna. Det blir bara ytterligare en tråd "jag är minsann vego och alla ska respektera det och jag tänker argumentera tills fan löser av mod-tråd" på FL. Det finns redan mängder av såna.


    Aha, jag fick annars intrycket av att den här TS är en pastisch på den andra tråden ( skulle du acceptera en alkoholfri jul) för att göra en poäng, vad vet jag.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?