• Anonym (Värdi­nna)
    Äldre 10 Nov 15:47
    28941 visningar
    187 svar
    -1
    187
    28941

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Jag är inspirerad av en annan tråd om julen och vill nu veta vad ni tycker om min jul. Jag ska vara värdinna och alla släktingar kommer hit. Jag förväntar mig att alla tar med ett glatt humör och att man är tacksam för inbjudan. Jag har bestämt mig för att vi ska fira en djurvänlig jul och äta vegetariskt julbord. Det betyder att vi inte heller tillåter djur i dryck som serveras här hemma. Jag är en stor djurvän och det vet hela familjen så vi kommer inte att tillåta julklappar som inte är djurfria. Det betyder att inget som kommer in i vårt hem ska vara djurtestat eller tillverkat av djur.

    Vad tror du om det här upplägget?

  • Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?
  • Anonym (J)
    Äldre 11 Nov 09:47
    #92

    Vad ska ni dricka?

  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:47
    #93
    Virriga Vera skrev 2017-11-11 09:31:02 följande:

    Ja, eller hur?


    Jag förstår vad du försöker insinuera men du missar hela poängen. Sorry. :)
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:50
    #94
    Anonym (J) skrev 2017-11-11 09:47:20 följande:

    Vad ska ni dricka?


    Julmust, vatten, svagdricka och öl. :)
  • sextio­talist
    Äldre 11 Nov 09:52
    #95
    +3

    Vår jul har bara en princip, inga principer. När vi fixar julbordet så hjälps vi åt. Är det viktigt att något finns på julbordet, så ser vi till att det finns med.

    Julklappar köper vi så mottagaren är nöjd, vad värdfolket anser är inte prioriterat.

    Jag hade vägrat fira jul hos en som resonerar som ts, pga hon tar bort allt som är jul för mig.

    Utöver detta så hade jag nog fått vara väldigt hungrig, eftersom jag inte tål baljväxter, känslig mot nöttee och mycket grönt går bort pga min ibs.

    Sambons barn hade inte fixat det, den ena har svår allergi mot baljväxter och nötter (läs adrenalinspruta, allergichock), den andra lagom.allergisk.

  • Äldre 11 Nov 09:55
    #96
    +2
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 09:47:43 följande:
    Jag förstår vad du försöker insinuera men du missar hela poängen. Sorry. :)
    Jag insinuerar ingenting, jag håller med dig. Det är bedrövligt att vissa människor är så principfasta att de inte kan se annat än sitt eget sätt.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:59
    #97
    Virriga Vera skrev 2017-11-11 09:55:57 följande:

    Jag insinuerar ingenting, jag håller med dig. Det är bedrövligt att vissa människor är så principfasta att de inte kan se annat än sitt eget sätt.


    Rättelse : inte kan se annat än sitt eget sätt till och med i andras hem när andra bjuder. :)
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:02
    #98
    sextiotalist skrev 2017-11-11 09:52:09 följande:

    Vår jul har bara en princip, inga principer. När vi fixar julbordet så hjälps vi åt. Är det viktigt att något finns på julbordet, så ser vi till att det finns med.

    Julklappar köper vi så mottagaren är nöjd, vad värdfolket anser är inte prioriterat.

    Jag hade vägrat fira jul hos en som resonerar som ts, pga hon tar bort allt som är jul för mig.

    Utöver detta så hade jag nog fått vara väldigt hungrig, eftersom jag inte tål baljväxter, känslig mot nöttee och mycket grönt går bort pga min ibs.

    Sambons barn hade inte fixat det, den ena har svår allergi mot baljväxter och nötter (läs adrenalinspruta, allergichock), den andra lagom.allergisk.


    Vill man inte så blir det aldrig bra. Har du testat Sunwic?
  • Äldre 11 Nov 10:04
    #99
    +1

    Tycker inte du kan bestämma vad övriga ska ge bort i julklapp. Alltså att det är icke-djurtestat. Folk kan ha köpt julklappar långt innan, och folk kan ju ha önskat sig något som inte är djurvänligt. Så det kan inte du styra. Det skulle vara riktigt ofint att bestämma vad smfolk får och inte får köpa i julklapp. Maten däremot kan du som värdinna välja, men du gör klokt i att upplysa väl om det. För gästerna blir nog annars snopna om det kommer som en överraskning. Alla gillar att ha ett val istället för att bli påtvingade en typ av tillställning man inte vill gå på.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (B)
    Äldre 11 Nov 10:07
    Anonym (Värdinna) skrev 2017-11-11 09:27:05 följande:

    Det är kloka och snälla släktingar så ingen av dem kommer att envisas med att dra med smink eller läderbälten till mitt hem. Vi ger djurvänliga och eftertänksamma gåvor under julklappsutdelningen och resten kommer de att ge i sina egna hem om de har behov av att ge bort produkter som plågat djur.


    Förstår inte riktigt varför du har den där tonen när du ser att jag skriver vänligt till dig...
  • Johnny­orange
    Äldre 11 Nov 10:08

    Det är helt ok så länge firandet sker hemma hos dig. Ditt hem dina regler. Det kan dock göra så att flera av gästerna inte väljer att komma.

Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?