• Äldre 10 Nov 19:45
    12454 visningar
    24 svar
    24
    12454

    Rimlig lön

    Jag älskar mitt jobb men håller på att galen av all oro över min ekonomi samt irritation över hur underbetald jag känner mig.

    Jag jobbar heltid på ett välkänt företag som det går mycket bra för och som har funnits i väldigt många år. Jag fotar, filmar, redigerar, skapar nyhetsbrev osv så det är ett otroligt roligt jobb och dagarna går väldigt snabbt. Jag har pluggat media, foto och redigering på Universitet och har en kandidatexamen inom detta.

    Nu till min fråga, finns det någon som har liknande arbetsuppgifter eller som vet på ett ungefär vad som är en rimlig lön för detta? Jag har extremt hög arbetsmoral och lägger verkligen ner hela min själ i allt jag gör. Jag får väldigt många komplimanger och mycket beröm över mitt arbete men samtidigt känns det som att det jag gör värderas så lågt när jag får så låg lön. Jag känner att min motivation börjar dala pga detta och det blir allt svårare att vara mitt vanliga glada jag. Min lön ligger på 18 000 före skatt och jag kan verkligen inte leva på den lönen. Det är svindyrt att bo i Stockholm och jag har kvar 1300kr att leva på efter att mina fasta räkningar är betalda varje månad. Vet inte vad jag ska göra. Kommer ha lönesamtal inom 2 veckor och jag är så nervös. De kommer förmodligen va väldigt hårda och är rädd att det blir omöjligt att komma över 20 000. Vet inte vad jag ska göra om så blir fallet, antingen får jag fortsätta leva på enbart havregrynsgröt, eller så får jag söka ett extrajobb men då kommer jag aldrig vara ledig. Vad hade ni gjort i min sits? Trivs SÅ bra i övrigt så att säga upp mig är tyvärr inte ett alternativ. Finns det någon som har världens bästa tips på hur man löneförhandlar?

  • Svar på tråden Rimlig lön
  • Anonym (Lofsa­n)
    Äldre 10 Nov 20:12
    #1

    Jag jobbar för en ideell ungdomsorganisation och min kollega som har snarlika uppgifter som dig (fotar och sköter livesändningar, sköter content på webbsidan, gör trycksaker, sköter våra konton på sociala medier, etc.) har 28 000 i lön. Kan inte alls din bransch i övrigt men 18 000 låter extremt lite för någon som öht. arbetar med något relevant för en examen.

  • Anonym (Maria­)
    Äldre 11 Nov 19:25
    #2

    Förhandlar du upp lönen och ger ett anspråk eller tar su bara det du får? Du måste kolla runt och ringa facket för att höra dig för om marknadsmässiga löner. Arbetsgivaren gör väldigt fel i att ge dig mindre än någon annan yrkesgrupp. Har en kompis som städar och har ca 23000 i brutto. Bara en jämförelse.

  • Äldre 21 Nov 20:54
    #3

    Tack så mycket för era svar! Jag ska löneförhandla imorgon och jag är så rädd för att det kommer gå dåligt och jag ska bli kvar med en skamlön. Vet inte hur mycket som är rimligt att begära men jag känner verkligen att jag bör tjäna minst 25000 med tanke på den utbildning och de arbetsuppgifter jag har. Det är dock en stor löneökning med 7000kr i månaden så tror de kan bli väldigt svårt :(

  • Caramb­olan
    Äldre 21 Nov 20:59
    #4

    Enda läget då du verkligen är i position att löneförhandla är när du byter jobb. Så länge du stannar kvar kommer det alltid vara arbetsgivaren som helt ensidigt sätter lönen, oavsett hur mycket de får lönesamtalet att kännas som en förhandlingssituation.

  • Anonym (Maria­)
    Äldre 21 Nov 22:14
    #5
    Ano5 skrev 2017-11-21 20:54:05 följande:

    Tack så mycket för era svar! Jag ska löneförhandla imorgon och jag är så rädd för att det kommer gå dåligt och jag ska bli kvar med en skamlön. Vet inte hur mycket som är rimligt att begära men jag känner verkligen att jag bör tjäna minst 25000 med tanke på den utbildning och de arbetsuppgifter jag har. Det är dock en stor löneökning med 7000kr i månaden så tror de kan bli väldigt svårt :(


    Det där är typiskt kvinnligt tror jag, antar att du är kvinna. Att du måste få en rättvis lön kan inte hindras av att det är en rejäl höjning. Det ska till en rejäl höjning. Var lite förbannad och inse att arbetsgivaren utnyttjat dig och stulit din tid.
  • Äldre 21 Nov 22:15
    #6
    Carambolan skrev 2017-11-21 20:59:05 följande:

    Enda läget då du verkligen är i position att löneförhandla är när du byter jobb. Så länge du stannar kvar kommer det alltid vara arbetsgivaren som helt ensidigt sätter lönen, oavsett hur mycket de får lönesamtalet att kännas som en förhandlingssituation.


    Så kanske det kan vara men man vill ju ändå hoppas att de har ett samvete och att de vill känna att deras arbetare får rimligt betalt för det dom gör. Om folk inte är nöjda/inte kan klara sig på sina löner kommer de ju tillslut säga upp sig och det borde de ju vilja undvika..
  • Äldre 21 Nov 22:20
    #7
    Anonym (Maria) skrev 2017-11-21 22:14:52 följande:

    Det där är typiskt kvinnligt tror jag, antar att du är kvinna. Att du måste få en rättvis lön kan inte hindras av att det är en rejäl höjning. Det ska till en rejäl höjning. Var lite förbannad och inse att arbetsgivaren utnyttjat dig och stulit din tid.


    Tack Maria det har du verkligen rätt i. Ska försöka stå på mig ordentligt!
  • Äldre 21 Nov 22:46
    #8

    Vill veta hur de gick!

  • Caramb­olan
    Äldre 22 Nov 00:04
    #9
    Ano5 skrev 2017-11-21 22:15:53 följande:

    Så kanske det kan vara men man vill ju ändå hoppas att de har ett samvete och att de vill känna att deras arbetare får rimligt betalt för det dom gör. Om folk inte är nöjda/inte kan klara sig på sina löner kommer de ju tillslut säga upp sig och det borde de ju vilja undvika..


    Hur kommer det sig att din ingångslön blev så låg? Hur såg diskussionerna ut när du tog jobbet? Du har lägre lön än vad en outbildad 20-åring har på McDonalds så det verkar inte som att ditt företag har vare sig samvete eller skrupler. De utnyttjar dig.
  • Anonym (Rimli­g lön)
    Äldre 22 Nov 07:11
    #10

    Klart du kan höja din lön med flera tusen på gång! Att ligga på 18000 kr brutto i Stockholm idag är fullständigt galet. Mer rimlig lön kan jag tänka mig är minimum 27500 kronor men att du helst ligger runt 30000.

    Se till att vara hård här. Lägg fram din utbildning och dina arbetsuppgifter och se till att de förstår att du accepterar inte ditt nuvarande löneläge. Ditt bästa förhandlingaläge är när du startar ett nytt jobb så snöa inte in dig på att "det inte är något alternativ att säga upp dig".

    Gå vidare med en ny arbetsplats om dina chefer fortsätter att utnyttja dig. För det är precis det de gör med tanke på din lön.

    För ca 15 år sedan var jag runt 25 år. Jag fick en lön på 17750 kronor (heltid). Visst kändes det väldigt pirrigt och svårt att sitta i ett rum med tre välklädda "herrar" och löneförhandla men jag tuffade till mig och klargjorde att om de inte ökade min lön rejält skulle de få leta efter en annan till min tjänst. Jag gick ifrån det rummet med 25500 kronor i lön. Och detta är snart 15 år sedan!

    Kom igen! Lycka till!

Svar på tråden Rimlig lön