• Äldre 10 Nov 20:54
    3394 visningar
    8 svar
    8
    3394

    Verkar rädd för spjälsängen

    Jag har en 16 månaders liten tjej som hade en tid start i livet minst sagt och hon sov i sin säng jättefint från va 1 månad fram tills typ 4 månader sen dess vill hon inte sova i egen säng alls!

    Hon somnar jättefint i min famn och det är inga problem och så lägger jag över henne i spjälsängen som står bredvid vår säng och hon sover Max 1 timme där sen vaknar hon och har panik och går inte att söva om igen. Jo om jag har super tur sover hon ett tag till om hon ligger i vår säng annars är hon vaken tills jag går och lägger mig.

    Min man kan inte några henne för då har hon råpanik och när jag väl gå och lägger mig så ska hon ligga på min arm heeeela natten annars är vi vakna med en tjej som har panik. Min kropp orkar inte mer snart då jag har en binsvävssjukdom så jag har dagligen enorma smärtor och det blir värre av att jag ska sova med dottern på armen.

    Mvh säger att det bara är en fas men det hållt på såhär sen 4 månaders ålder.....

    HJÄLP?!?!?

  • Svar på tråden Verkar rädd för spjälsängen
  • Äldre 10 Nov 21:19
    #1

    Byt ut spjälsängen mot en vanlig säng. Det är väldigt vanligt att barn inte gillar att vara instängda i en spjälsäng. Det finns växa-sängar och juniorsängar av olika slag.

  • Äldre 10 Nov 22:29
    #2

    Tack lövet 2 är värt att prova men är rädd att hon ska ramla ur sängen då hon är mer vild än tam oftast

  • Äldre 10 Nov 22:59
    #3
    Missie88 skrev 2017-11-10 22:29:22 följande:
    Tack lövet 2 är värt att prova men är rädd att hon ska ramla ur sängen då hon är mer vild än tam oftast
    Det går att sätta ett skydd på sidan och så kan du lägga spjälsängsmadrassen på golvet när hon sover. Ramlar hon ur då, så landar hon mjukt.
  • Äldre 10 Nov 23:05
    #4

    Testa att natta henne i spjälsängen. Så att hon fortfarande är vaken när du lägger ner henne. Det kan vara så att hon får panik för hon somnade på dig och när hon vaknar är hon ensam och du är borta. (ungefär som när man sover borta och vaknar och vet inte var man är någonstans)

    Vi gick från att samsover till att natta henne i spjälsängen. Jag började med att, när vi fortfarande samsov, sätta på Speldosan (vi har en babyvakt som även spelar vaggvisor i 20 min). Sen efter 1-2 veckor började natta henne i sitt eget rum i egen säng.

    Jag vyssar och håller min dotter famnen till hon är riktigt dåsig. Lägger ner henne i spjälsängen. Sätter på Speldosan. Ibland räcker det och ibland sätter jag mig på golvet bredvid och håller hennes hand. Tills musiken slutar, alltså max 20 min.

    Samma rutin även vid tupplurarna om hon inte somnar i vagnen.

  • Äldre 10 Nov 23:19
    #5

    Vi hade en mjuk ljusblå resesäng till vårt barn som stod exakt bredvid den stora sängen, den gillades.
    Han sov länge i ett nest uppe vid våra huvuden innan det, bebisar vill ju vara nära.

  • Äldre 10 Nov 23:46
    #6

    Tack för alla tips! Har försökt natta henne från start i sängen men det är panik då med... Verkar som sagt som att hon är rädd för sin egen säng... hon bara vrider och skriker så fort hon kommer ner i den

  • Äldre 11 Nov 08:09
    #7
    Missie88 skrev 2017-11-10 23:46:40 följande:

    Tack för alla tips! Har försökt natta henne från start i sängen men det är panik då med... Verkar som sagt som att hon är rädd för sin egen säng... hon bara vrider och skriker så fort hon kommer ner i den


    Testat att flytta på sängen till ett annat rum? Annan plats i rummet? Bytt madrass? Luktar den något?
  • Äldre 11 Nov 08:19
    #8

    Kan det vara något hon fått efter sin far?


Svar på tråden Verkar rädd för spjälsängen