• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 27 Nov 19:06
    3441 visningar
    7 svar
    7
    3441

    Är detta normalt?

    Hej! Jag undrar om det finns någon som har någon aning om detta eller varit med om liknande?

    För ca 3 veckor sedan gjorde jag en medicinsk abort. 1 och en halv vecka efteråt konstaterades det att jag hade 13 milimeter rester kvar och skulle avvakta och se om det kom ut med nästa mens, fick även en omgång till av Cytotec. I torsdags började jag störtblöda och var på gynakuten där de såg att jag hade rester kvar fortfarande så jag fick en till omgång av Cytotec och ska nu vänta en vecka och se vad som händer. Har nu några funderingar...

    I nuläget blöder jag ungefär som en riklig mens. Ber verkligen om ursäkt till känsliga läsare nu -men vid minst fem tillfällen (både efter och inan besöket på gynakuten) har jag blött ut klumpar som varit större än pingisbollar... Är det någon som vet var dessa klumpar kommer ifrån? Alltså om klumparna är rester får jag inte ihop det, då de är flera centimeter stora, men att resterna jag hade kvar uppskattades till endast 13 millimeter? Borde inte resterna vara borta för länge sedan då? 
    Till och från (speciellt när jag rör på mig, typ promenerar) får jag även rätt mycket mensverk, är det något att oroa sig över? 

    Väldigt tacksam för svar om det finns någon som vet nåt om detta...! :) 

  • Svar på tråden Är detta normalt?
  • Anonym (Inte bra)
    Äldre 27 Nov 19:13
    #1

    Tycker inte det låter normalt. Du bör söka till gyn igen!
    Jag har gjort en medicinsk abort och slutade aldrig blöda, fick en infektion men minns inte vad de gjorde åt det. Sen slutade jag blöda nästan direkt efter det. 

    Men däremot efter min förlossning fick jag sånna stora klumpar med levrat blod, fick åka in akut och skrapas! Det var rester kvar från moderkakan. Det är inte själva resterna som kommer ut utan blod som är levrat och det är tecken på att något inte stämmer. Tycker du ska ringa och höra iaf, då man inte ska blöda sånna klumpar så lång tid efter en abort.  

  • Äldre 27 Nov 19:34
    #2

    Det är levrat blod som bildar klumparna, inte resterna. Resterna i sig retar slemhinnan i livmodern och gör att det blöder mer. Därför blöder du mer än hur mycket rester där är.

    Tycker inte det låter speciellt konstigt. Det som finns kvar måste ju komma ut, så det ska blöda en del! Och blöder man så får man mensvärk.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 19:58
    #3

    Tack så jättemycket för era svar!
    Nu förstår jag äntligen var klumparna kommer ifrån. Ringde 1177 som sa att det inte var farligt så länge jag inte får feber (infektion antar jag att de syftar på då). Funderar på om det är bättre att blöda såhär 1-2 veckor till och hoppas på att resterna kommer ut, eller om jag borde försöka få en skrapning?

  • Äldre 27 Nov 20:51
    #4
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-11-27 19:58:46 följande:

    Tack så jättemycket för era svar!

    Nu förstår jag äntligen var klumparna kommer ifrån. Ringde 1177 som sa att det inte var farligt så länge jag inte får feber (infektion antar jag att de syftar på då). Funderar på om det är bättre att blöda såhär 1-2 veckor till och hoppas på att resterna kommer ut, eller om jag borde försöka få en skrapning?


    Precis. Blödningen ska inte lukta illa heller.

    Det kan ta upp till 3-4 dygn innan cytotecen ger effekt så jag hade avvaktat lite och sett om det lugnar sig. Det brukar göra det efter några dagar/en vecka om allt kommer ut. Annars är det som du säger skrapning som gäller.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 21:39
    #5
    EpicNurse skrev 2017-11-27 20:51:25 följande:
    Precis. Blödningen ska inte lukta illa heller.

    Det kan ta upp till 3-4 dygn innan cytotecen ger effekt så jag hade avvaktat lite och sett om det lugnar sig. Det brukar göra det efter några dagar/en vecka om allt kommer ut. Annars är det som du säger skrapning som gäller.
    Okej! Tack så jättemycket för svaret! :)
  • Anonym (Inte bra)
    Äldre 6 Dec 20:01
    #6

    Hur har det gått? :)

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 22:06
    #7
    Anonym (Inte bra) skrev 2017-12-06 20:01:09 följande:

    Hur har det gått? :)


    Det har gått bra! Eller ja... jag fortsatte att blöda massor, gick på ett återbesök där det konstaterades att resterna fortfarande var kvar. Så det hela slutade med skrapning för en vecka sen. I samband med skrapningen satte jag även in en spiral. Fick sen problem med spiralen som gjorde väldigt ont, så idag var jag hos gynekologen. Där visade det sig att spiralen satt fel, så fick ta ut den. MEN resterna är i alla fall äntligen helt borta och jag har nästen helt slutat blöda... Hade otur med det mesta under den här processen.. men i alla fall väldigt tacksam att jag inte åkte på någon infektion! :) Tack för alla svar!
Svar på tråden Är detta normalt?