• Anonym (Kul)
    Äldre 9 Dec 15:59
    40848 visningar
    48 svar
    48
    40848

    Era godaste recept på köttfärssås?

    Här kan vi dela med oss av våra goda recept på köttfärssås, kanske kan bli inspiration till att prova ett nytt recept så det inte blir samma hela tiden? Iaf mitt recept på köttfärssås är:

    Fläskfärs

    Gul lök

    Skivad morot

    Majs

    Paprika

    Krossade tomater

    Ketchup

    Köttbuljong

    Örtkryddor, oftast timjan och oregano

    Salt och peppar

    Gör såhär:

    Fräs lök, paprika och morot i margarin. Bryn färsen tills den är genomstekt, häll i majsen, krossade tomater, ketchup och köttbuljong. Krydda med örtkryddor. Låt puttra i 15-20 min. Tillsätt salt och peppar efter smak. Servera med spagetti.

    Alla ingredienser tar man efter smak och tycke :)

  • Svar på tråden Era godaste recept på köttfärssås?
  • Anonym (Kul) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 16:03
    #1

    Just det, ibland har jag i bacon också.

  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 9 Dec 16:14
    #2

    Blandfärs, gul lök, vitlök, buljong, vin, krossade tomater, tomatpuré, socker, salt, svartpeppar och eventuellt grädde... Detta är bas, beroende på vad jag är sugen på kan även chiliflakes åka i om jag vill ha stark, men

    oregano, timjan, rosmarin, basilika...

  • Anonym (Koker­skan)
    Äldre 9 Dec 16:17
    #3

    Eftersom mitt barn inte gillar grönsaker så mixar jag ner lök, morötter, zucchini, paprika, vitlök och ev något annat som ligger i kylen.

    Sedan fräser jag färsen, häller i det mixade, chili, lite fond, buljong, krossade tomater och tomatpuré. Kryddar med salt och svartpeppar.

    Sedan kokar härligheten i minst en timme, gärna två.

    Succé hos alla som smakat!

  • elyse
    Äldre 9 Dec 16:18
    #4

    500 g lammfärs, ett paket passerade tomater, 2 dl creme fraiche, en liten burk svarta oliver (delade), en liten burk majs, en förpackning cocktailtomater och en förpackning fetaost + färsk timjan är stående recept här hemma.

  • Anonym (Ulrik­a Eleono­ra)
    Äldre 9 Dec 16:45
    #5

    I med en skvätt balsamvinäger när det är klart. Ett tips jag läste i Jihdes bok. Jättegott.

  • Äldre 9 Dec 16:52
    #6

    Mer chili än köttfärssås, men:

    Nötfärs (eller blandfärs, eller lamm- eller någon vitlfärs)
    Lök, gul, röd och vit
    Fänkål
    Krossade eller passerade tomater (jag personligen föredrar passerade) 
    Soja
    Oxfond med rödvin
    Fempeppar (santa maria kvarn, eller blanda själv)
    Santa Marias Chili Explosion
    Spiskummin
    Cayennepeppar
    Smoked paprika pulver
    Kummin
    Chiliflakes
    Chilipulver
    Timjan
    Kanel
    70+% choklad
    ev lite mer grönsaker, typ morötter, palsternacka, paprika.... efter tycke och smak.

    gör så här:
    Hacka alla grönsaker ganska fint och stek upp i smör. Häll på alla kryddor (utom chokladen) samt lagom med vatten (man kan också hälla på lite öl, cider, eller vin om man vill). Rör ihop, låt puttra någon minut. Ställ åt sidan.

    Bryn färsen. Häll på krossade tomater, soja, fond och grönsakerna. Rör om ordentligt och lägg på ett lock. Låt puttra i minst 30 minuter. Lägg i choklad, låt smälta och rör i ordentligt. Smaka av, justera kryddningen om det behövs.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 9 Dec 17:06
    #7

    Ca 1 kg nötfärs (alt älg), max 12% fett annars blir det för fett och simmigt enligt min smak

    1 stor gul lök, finhackad

    2-3 burkar tomater av bra kvalitet, typ Mutti, brukar blanda mellan hela körsbärstomater och krossade

    2-4 klyftor vitlök beroende på storlek

    Salt

    Svartpeppar, malen från kvarn grovt

    Lite oxfond och ev lite grönsaksfond

    Timjan, basilika, lite paprikapulver, Santa Marias spagettikrydda

    Ibland en skvätt rödvin

    Fräs köttfärs, krydda m salt och peppar. I med löken och låt fräsa runt. Pressa i vitlöken, häll över tomaterna och rör om, tillsätt övriga kryddor, fond samt ev rödvin. Låt puttra i minst en timme, helst mer, så allt gojsar ihop. Godast blir den egentligen 1-2 dagar efter, men supergod att äta även direkt.

  • Äldre 9 Dec 17:09
    #8
    Kim Possible skrev 2017-12-09 17:06:27 följande:

    Ca 1 kg nötfärs (alt älg), max 12% fett annars blir det för fett och simmigt enligt min smak


    Om man steker upp färsen för sig först kan man slå av det i ett durkslag om det blir för mycket fett =)

    Bara allmänt tips, om någon behöver det.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Gott!­)
    Äldre 9 Dec 17:14
    #9

    Fräs gul lök och 2 vitlöksklyftor genomskinlig i olivolja. Lägg i 500g färs, bryn. Häll i 1,5 dl grädde, puttra 10 min. Häll i 1,5dl rött vin, puttra några minuter. Häll i en burk krossade och en burk passerade tomater, timjan, salt, peppar, nypa socker. Puttra 45 min. Salta och peppra mer efter behov. Servera med spaghetti och parmesan.

    Ev kan ena krossade tomater ersättas av några mixade färska tomater.

  • Anonym (Gott!­)
    Äldre 9 Dec 17:19
    #10

    Ovanstående är för pasta. Vi gör en annan variant till ris:

    Stek lök, vitlök. Lägg i köttfärs, bryn. Stek med cayennepeppar efter smak. Tillsätt soja, finhackad spansk peppar, paprika i större bitar, lite vitvinsvinäger, nypa socker, paprikapulver, salt och peppar. Koka 15 min. Servera med ris och en klick créme fraiche uppepå!

Svar på tråden Era godaste recept på köttfärssås?