• Äldre 9 Dec 20:19
    48330 visningar
    69 svar
    69
    48330

    Panik! Kan jag ha fått tinnitus?

    Var på konsert igår utan öronproppar. Dum spm jag var. Idag känns det konstigt i vänsteröra som ett lock eller typ lite värk och som bultande känsla. Lite ljudkänslig också och ett tjut när det är tyst. Fattar att det inte kommer försvinna, men kan det mildras med tiden ? Era erfarenheter mottages till en mycket ledsen kille

  • Svar på tråden Panik! Kan jag ha fått tinnitus?
  • Äldre 9 Dec 20:31
    #1

    Det kan vara tinnitus ja. Men det kan också försvinna. Så tillfälligt tjut. Men även om det försvinner se det som en rejäl varning och skydda hörseln noga i fortsättningen. Det du känner är en varning på att du varit i för hög ljudvolym. Min mamma har tinnitus sen flera år efter att ha suttit för nära en orgel i en kyrka. Så man kan få det relativt lätt om man inte är försiktig.

  • Äldre 9 Dec 20:33
    #2

    Ja jag vet. Känner mig så dum. Får se inorgon hur det känns efter natten. Om jag kan somna nu vill säga . Det liksom känns som att örat domnar bort

  • Äldre 9 Dec 20:38
    #3

    Jag hatar mog själv för det. Det är mitt fel. Mår skit

  • Äldre 9 Dec 20:44
    #4
    Ragusa223 skrev 2017-12-09 20:33:23 följande:

    Ja jag vet. Känner mig så dum. Får se inorgon hur det känns efter natten. Om jag kan somna nu vill säga . Det liksom känns som att örat domnar bort


    Ta det lugnt. Jag har haft som du beskriver efter en konsert på grönan men det försvann. Jag var också helt förstörd men det försvann efter några dagar. Och sen har jag varit väldigt försiktig. Även fast du mår skit nu och känner dig dum så är det ingen ide att gräva ner sig i detta. Skadan är redan skedd. Dock kan tinnitus förvärras så även om detta tjut skulle kvarstå så måste du vara noga att skydda hörseln ändå för att inte det ska bli värre.
  • Äldre 9 Dec 20:52
    #5

    Tack för värmande ord. Jag har varit lite ljudkänslg inann. Men jag kommer absolut att vara mycket noggran nu och aldrig mer gå på konsert!

  • Äldre 9 Dec 22:22
    #6
    Ragusa223 skrev 2017-12-09 20:52:31 följande:

    Tack för värmande ord. Jag har varit lite ljudkänslg inann. Men jag kommer absolut att vara mycket noggran nu och aldrig mer gå på konsert!


    Du kan gå på konsert men se till att använda ordentliga hörselskydd. Jag hoppas dina problem försvinner ts. Håller tummarna.
  • Äldre 10 Dec 09:10
    #7

    Har inte sovit mycket inatt. Känns jobbigt att ha det såhär ha livet,.

  • Äldre 10 Dec 09:53
    #8

    Det kan vara att öronen är lite extra känsliga som någon skrev och att det kommer försvinna efter några dagar. Det kan också som sagt vara tinnitus. Det som är bra är att ifall du har tur så kommer din hjärna om några veckor att själv "koppla bort" ljudet. Så var det för mig i alla fall. Jag har tinnitus, men hör den bara om jag är stressad eller ibland om jag ligger och funderar över det, då kan jag höra ett litet tjut. Annars hör jag inget. Min hjärna har "kopplat bort" det ljudet så att säga så att jag inte "hör det" hela tiden. Som med näsan, man ser den egentligen hela tiden men hjärnan har kopplat bort det och man ser den egentligen bara när man tänker på det. Jag hade konstant tjut i några veckor men sedan blev det bättre och bättre. Antar att jag vande mig helt enkelt. Men herre jösses vilken ångest jag hade i början....

    Nu när dina öron är känsliga så lyssna på inga höga ljud och använd inga hörlurar! Lyssna på så lite ljud som möjligt och låt dina öron vila vila vla.

  • Äldre 10 Dec 10:02
    #9

    Det kan sitta kvar och det kan gå över. Jag har alltid ett tut i örat. Det blir värre vid stress och förkylningar. Jag brukar lösa det genom att distrahera med en hörlur med lite radio eller musik. När jag ska sova lägger jag mobilen under kudden på svag volym (för att inte störa resten av familjen). Sen sätter jag på ett radioprogram som dränker pipet när jag somnar. Då slipper jag ha en obekväm lur i örat när jag sover.

    Jag hade också panik första dagarna, särskilt när jag skulle sova. Men det går att hitta lösningar så att man lär sig leva med ljudet. Idag har jag tutet, men jag lider inte av det.

  • Äldre 10 Dec 10:04
    #10

    Mitt råd är dock att inte skydda örat från vanliga ljud. Det kan skapa en ljudkänslighet som kan bli svår att bli av med. Men skadliga ljud ska man så klart fortsätta att skydda sig ifrån.

Svar på tråden Panik! Kan jag ha fått tinnitus?