• Äldre 23 Dec 05:53
    8263 visningar
    6 svar
    6
    8263

    Extremt täppt

    Hej!

    Är i v. 31 och lider av extremt täppt näsa sedan ca 7 veckor tillbaka. Konstant täppt hela dagen och natten och knappt en stråle luft. Det hela började med en förkylning. Har sedan tidigare problem med trånga näsgångar och överkänslig slemhinna så för mig funkar vanlig nässpray och andra tips som koksaltlösning inte alls.

    Använder istället kortisonspray men det är verkningslöst nu.

    Någon annan med täppthet? Hur löser ni det?

  • Svar på tråden Extremt täppt
  • Äldre 23 Dec 06:55
    #1

    Jag har också samma problem och är bara i v 15.. :/ började också med en förkylning.. nu börjar jag tro att jag ska ha de såhär fram till förlossningen... Man vill ju inte förstöra näsan med nässpray heller... :/

  • Äldre 23 Dec 07:47
    #2

    Samma här, jag var förkyld i november förra året och täppan satt i till min bebis föddes i maj.

    Jättejobbigt, särskilt nattetid. Jag testade allt, först nezeril för barn och renässans. Men det var ju ett skämt. Så jag blev tvungen att ta Nasonex, Otrinex, Rhinocort aqua och vanlig nässpray. Men som sagt, direkt min son föddes så försvann problemet och jag behövde inte "avgifta" mig själv eller så.

  • Äldre 23 Dec 09:41
    #3

    Dubbeldos kortionnässpray. Det tar ett tag att få effekt (kanske en vecka) men det hjälper!

    Rinexin är ok för gravida men receptbelagt.

  • Äldre 23 Dec 10:50
    #4

    Brukar ta alsolsprit på topps och pilla runt lite vilket lindrar täpptheten. 

  • Äldre 23 Dec 11:03
    #5

    Vanlig nässpray och kortisonnässpray? Först lite avsvällande så kortisonet kommer åt?

    Jag var täppt från positivt graviditetstest med andra barnet och från 2:a trimestern med tredje barnet men för mig funkade vanlig nässpray.

  • Äldre 23 Dec 18:27
    #6

    Har varit tvungen att ta avsvällande genom mina graviditeter (tex nasin) för annars så fortsatte svullnaden även ner mot svalget. Jätteobehagligt!

Svar på tråden Extremt täppt