• fhkb

    BF September 2018

    Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

  • Svar på tråden BF September 2018
  • Orkide
    Babyverkstaden2017 skrev 2018-02-02 12:56:03 följande:

    Får jag fråga var du gick? Behöver tips! Vilken vecka kan man som tidigast gå? 


    Hos Eva Svanborg i Solna. Enkelt att få tid. Jag tror man går som tidigast i v7. För att man ska kunna se hjärtljud
  • Spajk
    Challenge88 skrev 2018-02-01 14:15:18 följande:

    Jag måste bara få fråga. Ni som redan fått se/höra ultraljud/hjärtljud, är det standard hos er eller har ni bett om det? Om det är standard vilket landsting hör ni till? Vad jag har förstått det som är att jag inte kommer få varken höra eller se något förrän v 18-20. Känns jätte långt bort nu :(


    Jag fick se ultraljudet när jag var i vecka 8 (7+2). Min graviditet upptäcktes under en rutinkontroll men det var så pass tidigt. Så då erbjöd sig gyn att jag skulle komma tillbaka om två veckor för att se om det fortfarande skulle vara något vilket jag och min sambo gjorde. Då fick vi se ett liiitet hjärta som pickade. Det var ett vul som gjordes då. Vi bor i Solna och kan gå på vilket ställe som helst, just detta var på Odenplan. Har inskrivning den 13/2 och då ska jag be att de kollar igen så att jag kan få lite ro.
  • beso
    Tokmamma skrev 2018-02-02 22:00:32 följande:

    Igår klev jag in i vecka 7. Vågar man börja hoppas att detta ska gå vägen?


    Va kul! :) Hur va din historik? Haft mf förut? För varje v minskar ju risken iaf! :) Kan inte procenten..verkar stå olika på olika ställen.. Har du sett på vul än? :)
  • beso

    Efter 8mf i v5-6 senaste 2 åren har jag nu lyckats komma till v 10 snart v11 (9+5)! :)

    Kände just livmodern som en apelsinstor bula! :) Kände då att allt nog växt som det ska iaf! :) På måndag e det ul och inskrivning! Nervöst! Illamåendet kommer o går men tröttheten består! Orolig så klart o det känns overkligt på nåt sätt..beror nog mkt på missfallen. Tar trombyl för att inte små blodproppar ska kunna bildas i moderkakan och orsaka mf. Har tidigare fått progesteron/lutinus oxå men det gjorde bara att det höll kvar senaste missfallet utan att blöda ut efter att det slutat utvecklas. Tänk när man vågar lita på att allt är bra o att det ska stanna! :) Att få planera drömma och skaffa små kläder o prylar! :) Vad roligt det ska bli om nu allt går väl! :)

  • Mimipig
    Solymar skrev 2018-02-01 16:07:17 följande:

    Hej, kan det vara ett hematom i livmodern? De kanske sa det, ska tydligen gå att likna med ett inre blåmärke efter en blödning.


    Jag googlade hemtom efter du skrev om det och ja, det låter onekligen som att det kan vara det. Men det verkar som de flesta som har det blöder, och det gör inte jag. Än, åtminstone. Så det är ju alltid nåt. Det kan visst orsaka missfall, men det kan också försvinna av sig själv. Jag siktar på det senare...
  • Tokmamma
    beso skrev 2018-02-02 22:08:55 följande:

    Va kul! :) Hur va din historik? Haft mf förut? För varje v minskar ju risken iaf! :) Kan inte procenten..verkar stå olika på olika ställen.. Har du sett på vul än? :)


    Ett mf i höstas. Fick det tidigt. V 4+5.

    Nix inte gjort ul ännu. Vet inte om jag vågar eller om jag blir lugnare av det.
  • Solymar
    Mimipig skrev 2018-02-02 22:46:19 följande:

    Jag googlade hemtom efter du skrev om det och ja, det låter onekligen som att det kan vara det. Men det verkar som de flesta som har det blöder, och det gör inte jag. Än, åtminstone. Så det är ju alltid nåt. Det kan visst orsaka missfall, men det kan också försvinna av sig själv. Jag siktar på det senare...


    Som med det mesta är det individuellt, hematom uppkommer av olika orsaker, sitter på olika ställen, är av olika storlek, det kan blöda ut eller tas upp av kroppen. Även läkarna kan ge olika råd, i de fall det behövs göras något. Så vi gör nog bäst i att inte jämföra och försöka lita på läkaren trots allt.
  • beso
    Solymar skrev 2018-02-03 08:40:10 följande:

    Som med det mesta är det individuellt, hematom uppkommer av olika orsaker, sitter på olika ställen, är av olika storlek, det kan blöda ut eller tas upp av kroppen. Även läkarna kan ge olika råd, i de fall det behövs göras något. Så vi gör nog bäst i att inte jämföra och försöka lita på läkaren trots allt.


    Jag googlade lite på vätska i livmodern. Kanske inte lugnar direkt men av det lilla jag hittade i trådar så verkade fostret må bra iaf.
  • Orkide

    Nån mer än jag??

    Jag fick åderbrock på ett ben under min andra graviditet. På insidan av lår och på framsidan av benet. Det mesta försvann efter graviditeten men det var fortfarande synligt och fult. Nu är jag bara gravid i v7+2 och åderbrocken har redan börjat blossa upp?? Vad ska jag göra är det farligt? Sjukt långt kvar i graviditeten..

Svar på tråden BF September 2018