• Äldre 2 Jan 19:22
    22677 visningar
    14 svar
    14
    22677

    Någon som gjort en gastric balloon?

    Jag har länge funderar på att göra en gastric by pass operation, men inte känt mig redo för att ta det, i mina ögon, stora steget.

    För ett tag sedan kom jag över en artikel om gastrisk ballong och känner efter att ha läst på så mycket jag kan om detta att det är ett bättre alternativ för mig.

    Nu till mina frågor

    Är det någon som genomgått en sådan här procedur? Hur har det gått? Hur mår/mådde ni med ballongen i magen? Gav det resultat? Om ni tagit ut den, hur är livet och vikten efteråt?

    Är det någon som genomfört detta på en klinik i Danmark? Isf vilken? För min del kommer det förmodligen bli Danmark jag åker till då jag bor närma på västkusten.

  • Svar på tråden Någon som gjort en gastric balloon?
  • Äldre 2 Jan 22:16
    #1
    +1

    Hej!

    En bekant till mig gjorde detta ingepp i Stockholm. Det jag ver om det hela som jag hört från henne var att hon fick bekosta det själv och att hon dessutom fick stöd av dietist och kurator efter ingeppet.

    Hon tappade 25 kilo på ganska kort tid men för någon månad sen fick de ta bort ballongen igen då den blivit inflammerad.

    Hon talade väldigt gott om det hela trots att hon fick ta bort den. Vet att hon fick upp en hel del i vikt igen efter att ballongen var ute. Men hon äter också väldigt mycket och fel.

  • Anonym (Ballo­ngen)
    Äldre 18 Jan 19:50
    #2

    Hej!

    Jag satte in ballongen igår. Har inte mått speciellt bra sedan dess. Men den informationen har man fått. Kan uppdatera med tiden om hur det går. Glad

  • Anonym (Jasmi­nee)
    Äldre 19 Mar 20:56
    #3
    +1

    Hej hur har det gått för dig? Jag är också jätte sugen på det ingreppet!!

  • Anonym (Jasmi­nee)
    Äldre 19 Mar 20:57
    #4
    Anonym (Ballongen) skrev 2018-01-18 19:50:36 följande:

    Hej!

    Jag satte in ballongen igår. Har inte mått speciellt bra sedan dess. Men den informationen har man fått. Kan uppdatera med tiden om hur det går. 


    Hur har det gått för dig?
  • Anonym (Anton­2011)
    Äldre 5 Jun 16:33
    #5

    Hej

    Det vore jätte snällt om du vill berätta hur det har gått.

    Hälsningar Caroline

  • Anonym (Ballo­ngen)
    Äldre 19 Sep 12:02
    #6

    Hej.

    Jag satte i ballongen i januari. Var förväntansfull och glad för att jag nu kanske äntligen skulle gå ner några kg. Mådde dåligt första dagarna som jag fått info om innan. Det gick över efter ca 3 dagar. Åt enligt planen, flytande till purè till mosad mat. Andra veckan började jag äta vanlig mat. Insåg då att jag kunde äta precis lika mycket som innan . Kände alltså inte av den tidigare mättnadskänsla som ballongen ska ge. Pratade med dietist, sköterska, kirurg, beteendevetare och VD:n varje vecka i ca 3 månader. Under dessa 3 månader var känslan detsamma. Kände ingen skillnad. Ballongen gav mig inte den hjälp jag förväntade mig. Alla bollade helatiden tillbaka mig till dietisten som alltid så att jag måste äta mindre och nyttigare portioner oavsett om jag känner mig mätt eller inte. Om det var så lätt att följa det rådet varför skulle jag betala för en Ballong? Tog ut ballongen efter 3 månader. Och betalar nu av min faktura på 50000 kr för att det inte finns några garantier för att detta funkar. Det enda som står i avtalet var att viktminskningen är individuell (det fattar jag också) men att ballongen inte skulle ge mig hjälp att äta mindre, vilket är syftet med ballongen stod det inget om.

    Fick kombinera ballong med ett läkemedel som heter Victoza. Sprutor som tas i buken för att stabilisera insulinet och blodsockernivån. Mådde bara illa av det, rapade hela dagarna och hade konstant diarré.

    Fick även veta av 2 olika personer på Sophiahemmet att jag inte är den enda som känner så och att man inte vet varför jag och de andra inte känner av ballongen. Men betalt tar dom ändå.

    För övrigt så tycker jag att personalen på Sophiahemmet var trevliga men dom kommer att glömma bort dig. Dom säger att dom ska ringa dig varje vecka men det är du som får du gå dom.

    Dom har ingen koll. Fick ett brev för någon månad sedan om att det snart är dags att ta ut min Ballong. Underskrift av kirurgen. Tog ut min Ballong i Mars.

    Så nej tyvärr så rekommenderar jag inte denna metod om man inte är redo att förlora 50000kr på ingenting. Och absolut inte Sophiahemmet i stockholm!!

  • Anonym (Anony­mamiss­)
    Mon 8 Jul 2019 15:07
    #7

    Hej! Jag har haft ballongen i cirka 20 dagar nu. Jag gjorde research för det i ca 1 år och bestämde mig för att äntligen göra det, fast utomlands.

    Innan jag beslutade om vilken klinik & ingrepp etc., gick jag på gratis konsultation på Sophiahemmet i Stockholm. Ingreppet kostade då (hösten 2018) cirka 50.000 kronor (orimligt dyrt!). Men jag sparade all info, broschyrer, recept från dietist etc.  
    Jag kollade på olika typer av ballonger och insåg att justerbara Spatz / 1 år är det bästa alternativet eftersom man kan fylla ballongen vid ett senare tillfälle för att "boosta" effekten. 

    Ingreppet för SPATZ/1 år kostar mellan 2500-2700 euro utomlands med hotell och borttagning av ballongen inräknat. Att fylla på den igen kostar mellan 100-300 euros, beroende på land och klinik. Alltså MYCKET BILLIGARE än hemma i Sverige.

    Min Startvikt: 85,5 kg
    Målvikt: 63 kg

    De 3 första dagarna kunde jag inte äta, inte ens dricka vatten och spydde hela tiden och hade magkramper. Det var ett helvete men inte helt omöjligt att stå ut med! Ett tips är att dricka vätskeersättning. Det positiva är att man blir inte hungrig och magen kurrar inte som förr. Men man spyr hela tiden.

    Dag 4: kunde äntligen få i mig vatten utan att spy. Så började smått med ett halvglas varm buljong. Jag gick ner cirka 3 kg under de 4 första dagarna.

    Från och med dag 5 till cirka dag 14, har jag endast ätit mosad mat och soppor. Jag brukade äta 1 kokt potatis med 1 ägg + en klick smör nästan dagligen. Mättande och gott. 

    De senaste dagarna har jag kunnat äta "vanlig" mat igen men har spytt en hel del, eftersom jag är fortfarande ovan och glömmer oftast bort att minska mina portioner. Jag känner mig inte bekväm med att äta friterad mat, bröd och annan degig och onyttig föda. Men mörk choklad går fortfarande bra! 

    Vägde mig i morse och såg att jag har gått ner 5kg (80,5kg) Jag tränar inte just nu men promenerar mycket. Så det är mycket bättre än vad jag hade förväntat mig.

    Jag tror att den största utmaningen är att lära sig att äta pyttesmå portioner och ofta. För mig, känns det som om jag har mat i strupen 24 timmar om dygnet. Det är obehagligt eftersom man känner det i övre bröstkorgen och nacken, men man vänjer sig. 

    En annan sak som jag är riktigt stolt över är att jag har blivit av med kaffeberoendet.  Ballongen tål inte starka drycker och kolsyrat, så man får automatisk avvänjning tack vare ballongen. 

    jag får uppdatera er vid ett senare tillfälle. 
    Ha en fortsatt fin sommar 

  • Thu 11 Jul 2019 16:56
    #8
    +1

    Hej.
    jag har tappat 45 kilo på bara 3/2 månader med Gastric Ballon. Gjorde de på Akutläkarna på Heden i Göteborg. Dom har extremt kompetenta läkare. Mehran Monemi som hjälpte mig lyssnade verkligen på mina mål. De tom ger en ett helt BMI Prgram där du får veta vad du ska äta, personlig dietist mm. Det kostade inte mer än mellan 20-30 tusen heller. Detta är det bästa jag gjort i mitt liv då jag alltid varit överviktig och velat tappa men aldrig lyckats. nu tränar jag och äter hälsosamt och kommer ställa upp i bodybuilding till hösten. bifogar länken till deras sida. Kan varmt rekomendera att kontakta Mehran eller Lotta där.

    http://www.akutlakarna.se/kirurgi/bmi.php

  • Wed 14 Aug 2019 17:16
    #9

    Ksalle,,,,, jag ska boka tid på Heden i veckan.
    Kul att höra att det verkar bra och att det gett resultat.

    Hur har det gått sedan ditt senaste inlägg?
    Kan man dricka nåt glas vin? ;)

  • Anonym (villG­åNer)
    Wed 21 Oct 2020 17:16
    #10

    Hej Kslle,

    Skulle inte du kunna ge en status på vad som hänt och hur det har gått nu 1.5 år efteråt.

    Det är framför allt hållbarheten jag är intresserad av tror att jag skulle kunna tappa många kilon men är livrädd att gå upp igen efter 1 år.

  • Sun 11 Jul 2021 21:23
    #13

    Hej!

    Jag är jättenyfiken hur det har gått för er som gjort gastric ballon!

    Hade ni mycket biverkningar?

    Jag har aldrig hört talas om gastric ballon innan och läste första gången om det idag.

    Jag har velat göra en gastric sleeve i flera år men vill inte operera mig.

    Vad har er startvikt vart och vad hamnade ni på?

    Tacksam för svar!

  • Wed 15 Sep 2021 06:22
    #14
    tikki masala skrev 2021-07-11 21:23:57 följande:

    Hej!

    Jag är jättenyfiken hur det har gått för er som gjort gastric ballon!

    Hade ni mycket biverkningar?

    Jag har aldrig hört talas om gastric ballon innan och läste första gången om det idag.

    Jag har velat göra en gastric sleeve i flera år men vill inte operera mig.

    Vad har er startvikt vart och vad hamnade ni på?

    Tacksam för svar!


    Har du gått vidare med det? Jag har bokat tid för insättning nu men det blev väldigt hastigt bokat även fast jag har tänkt på att göra det ett par månader nu.

    Fick lite kalla fötter men ska nog gå vidare med att göra det ändå.
Svar på tråden Någon som gjort en gastric balloon?