• Äldre 4 Jan 13:59
    6330 visningar
    29 svar
    29
    6330

    Immunförsvar - infertil? Tar letrozol

    Hej!

    Vissa frågor har jag redan läst om på Familjeliv och fått lite svar på, att infertilitet kan bero på överaktivt immunförsvar, exempelvis. Och att man kan göra behandlingar utomlands och sedan lyckas...

    Mitt problem:
    Vi önskar och vill inget hellre än få ett syskon till vår dotter. Vi har alltså ett barn tillsammans, hon blev till på direkten - jag tog ut min kopparspiral och blev gravid en vecka senare.

    Efter förlossningen, i varenda menstruationscykel (mensen kom efter ca 3 mån när jag trappade ner amningen) har jag till en början känt av "ledvärk" ungefär en vecka efter förmodad ägglossning. Efter knappt ett års försök att bli gravid sökte jag till en gynekolog som såg att ägglossningen kanske inte riktigt fungerat som den sig bör, jag har även haft mellanblödningar och åt Primolut Nor en månad men blev sedan av med mellanblödningarna i kommande cykler. 

    Så jag fick utskrivet och tar Letrozol för att framkalla starkare ägglossning, vilket jag också känner av starkt när den sker. Har ätit endast två cykler med Letrozol, har inte blivit gravid. Har däremot fått kraftigare symtom efter ägglossning - nu får jag feberfrossa och feber omedelbart några timmar efter att jag känt att ägglossning skett.

    Är det någon mer än jag som får feber efter ägglossning, inte jättehög feber, som är som värst ca 5-6-7 dagar efter ägglossning? Jag får influensaliknande symtom också med torrhosta och fruktansvärd värk i kroppen. Det känns precis som att ett krig startar i min kropp direkt efter att ägglossning skett. Ett par dagar innan mens börjar jag må bättre och sedan är både värken i kroppen och febern borta när mensen kommer.

    Någon som haft liknande symtom, som fått kortison utskrivet och som lyckats bli gravid och hållt kvar graviditeten? Jag hoppas kortison kan hjälpa, men kan man fråga om det utan att man är inne i någon IVF-sväng?... Har gjort spolning av äggledarna, det visade fin passage genom dem båda. Kan aldrig tro att det skulle vara problem att ägg och spermie inte möts eller att vi missar ägglossningen, då jag känner den så tydligt.

    Jag blev ju så lätt gravid med vårt första barn! 

  • Svar på tråden Immunförsvar - infertil? Tar letrozol
  • Äldre 4 Jan 15:53
    #1

    På vissa kvinnor kan kroppen tagga upp och sätta stopp för fler graviditeter, trots att det gick bra att få det första barnet.

    Bästa hjälpen är då immunutredning och behandling som består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl. Men ibland behövs starkare mediciner som Humira eller Neupogen för att lyckas. Bästa hjälpen får du utomlands, i tex Aten, London, USA.

    I Sverige är kunskapen om fertilitetsproblem och immunproblem i stort sett noll tyvärr.

    Feber och ledvärk runt ägglossning låter som immunproblem. Det finns andra i Atentråden med liknande problem.

    Det finns bara en ivfklinik som sysslar med lite immunbehandling i Sverige och de är ivfFalun. Men de hjälper endast dem som gör ivf där och de kan inte tillräckligt mycket. Vi har haft en del av deras patienter som inte fått tillräckligt med hjälp i Falun utan åkt till Aten sen.

    Jag kan rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Du är också varmt välkommen till Atentråden och presentera dig om du vill.

    Har du frågor om behandlingen så är vi många i Atentråden som kan svara på dina fragor.

  • 428
    Äldre 4 Jan 17:15
    #2

    Hej, 

    Jag har också kännt mig sjuk runt ägglossning och ibland även runt mens. Känns som feber, lätt huvudvärk, trött och sliten. Trodde länge att jag åkt på något virus och höll på att bli förkyld. Laddade ofta med ingefära te och echinagard och "förkylningen" bröt ju heller aldrig ut sen med någon snuva eller så. Efter något år eller så började min sambo antyda att jag kanske inbillade mig när jag sa "jag tror jag börjar bli förkyld" eftersom det ju faktiskt aldrig bröt ut på riktigt. Började då logga när jag kände symptomen och kunde då korrelera detta till ägglossning och ibland mens eftersom vi samtidigt försökte få barn.

    Jag har tolkat den information jag hittat som att detta potentiellt kan vara ett symptom på endometrios. Till saken hör att jag även ibland (1-2 grr/år) haft rejäl mensvärk som tilltagit senaste 2-3 åren (2ggr har jag hamnat på akuten). Däremot har jag också vitiligo (pigmentbortfall/vita fläckar) sedan 2012 vilket innebär att immunförsvaret då gav sig på det egna pigmentet, det kan ju också indikera att jag som du säger har ett överaktivt imunförsvar. 

    Har nu försökt bli gravid i nästan 4 år och känner mig nu uråldrig och värdelös. För ett år sedan gjorde vi en fertilitetsutredning och spolning av äggledare som inte gav något, allt såg bra ut hos både mig och sambon "skolboksexempel" till och med enligt läkaren. I höstas gjorde vi får första IVF behandling, det kändes först bra med 7 befruktade ägg. Fick sen tidigt missfall och nu måste vi börja om från början då inget dög för frysen.  

    Jag oroar mig för att samma sak ska hända igen eftersom man varken tagit reda på vad problemet är eller försökt behandla grundorsaken. Kanske är det att immunförsvaret ger sig på spermier eller inplanterad blastocyst. Utifrån vad jag kan läsa mig till så finns inga indikationer på ett samband mellan vitiligo och infertilitet, däremot finns det för endometrios och infertilitet.

    På fertilitetskliniken finns inget intresse att utreda barnlösheten vidare, jag gissar att det är för att man inte anser sig kunna erbjuda någon annan lösning är IVF oavsett orsak till barnlösheten.

    Vad är det man gör annorlunda på klinikerna i Aten och Usa? Finns det något jag kan göra själv för att få immunförsvaret i balans om det är överaktivt?

  • 428
    Äldre 4 Jan 17:31
    #3

    ... ett tillägg till föregående inlägg. Har även haft ledvärk vid ett tillfälle för ett år sedan, det var innan jag loggade mina symptom så vet inte om det korrelerade till ägglossning. Trodde då att jag fått artros eller något men det gick som tur var över.

    Jag har dessutom nedsatt känsel eller någon slags domning i vänster lår lite från och till sedan 1,5 år tillbaka. Har varit hos läkare på vårdcentralen 4 gånger, kollat efter inflammation, fått naproxenkur i fall att, misstänkt nervinklämning och fått remiss till sjukgymnast med övningar men inget har hjälpt. Till sist bara ett konsterande från läkaren att "så kan det vara ibland, det är inte farligt, du känner efter för mycket, det kanske går över eller så gör det inte det". Nu har jag gett upp och tänkt att jag får leva med det.

    Jag har inte satt detta i samband med infertiliteten men kan det också vara ett symptom på immunproblematik? Någon som upplevt något liknande?

  • Äldre 4 Jan 17:44
    #4

    Hej 428- Jag har gjort immunutredning hos Life clinic i Aten och det man gör annorlunda i Aten är att man tar en massa blodprover där och skickar till speciallabb i USA inriktat på immunologi bla testar man för tnf-alfa och en massa annat.

    Sen får man en personlig behandlingsplan utifrån just de problem som upptäckts hos just den kvinnan.

    Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolontabletter, fragmin och trombyl. Men om man har mycket obalanserat immunförsvar kan även andra mediciner behövas som Neupogen och Humura.

    Sen under behandlingens gång tar man regelbundet blodprover och mailar resultaten till läkaren som utifrån dem talar om när man ska ta nästa dropp och höja eller sänka medicindoser. Man får alltså en helt individanpassad behandling.

  • 428
    Äldre 4 Jan 18:49
    #5

    Hej, 

    Tack för tipset. Konstaterades det att du hade en immunproblematik när du gjorde din utredning i Aten? Har du sedan dess lyckats att få barn?

  • Äldre 4 Jan 19:04
    #6

    Hej ! Ja, jag fick veta att jag har en autoimmun koagulationssjukdom samt överaktivt immunförsvar.

    Vi har inte lyckats än, ska göra nästa försök med immunbehandling 2018.

  • Äldre 4 Jan 20:19
    #7

    Jag har mig veterligen ingen autoimmun sjukdom, men det finns diabetes i släkten. Vad jag endast vet är att jag är väldigt lättblödande, känslig för mediciner, får alltid alla biverkningar man kan få av den enklaste av mediciner.

    När min dotter föddes så blev det ett akut snitt, hon låg i säte och det upptäckes först när jag öppnat mig 7 cm!! Sedan på operationsbordet fick jag akut frossa och feber närmre 40 grader inom tio minuter. Jösses... Men var nästan färdigsydd då som tur var... 6 veckor efter förlossningen har jag ont i magen. Det kommer ut en liten bit moderkaka på ett par centimeter!! Jag söker vård, får antibiotika, skrapas ej. Hade konstant mellanblödningar i 6 månader. Vid den tiden sökte jag vård igen för det kom ut en oupplöst sytråd på toapappret!

    Jag fick primolut nor då, som jag tog en månad bara, sen försvann mina blödningar mellan ägglossning och mens. Men läkaren bara ryckte på axlarna angående sytråden.

    Nu över ett år senare hittar fertilitetsläkaren förkalkningar i livmodern, på ultraljudet! Han säger det är rester från min graviditet. Han är osäker på om detta orsakar infertiliteten, så nu får jag prova letrozol några månader. Men har ju blivit jättedålig mellan ägglossning och mens. Om jag inte blir gravid får jag göra en hysteroskopi så att vi kan se om det ser bra eller dåligt ut inuti livmodern... Men undrar om det kan vara något kvar där inne som gör att mitt immunförsvar blivit så knasigt? Jag är inte så rädd för att inte kunna få fler barn, man kan ju alltid vara fosterfamilj eller leva ett gott liv ändå med vår underbara dotter.. Även om vi drömmer om ett syskon... Men mest rädd är jag för att behöva dras med detta ända till klimakteriet :(

  • Äldre 4 Jan 20:49
    #8

    Undrar om man kan få en gynekolog eller allmänläkare till att skriva ut Prednisolon, utan att man behandlas med IVF? Jag tror inte problemet ligger i ägg, spermier eller hormoner, utan immunförsvaret... Borde man inte kunna få testa att ta kortison ett par månader kring och efter ägglossning som ett test? Någon med erfarenhet??

  • Äldre 4 Jan 22:50
    #9

    Om du ska göra hysto så rekommenderar jag verkligen endast att göra det på ivfSerum i Aten. De är jätteduktiga på hysto och tar också bort allt som inte ska vara där som död vävnad, polyper elker annat som kan störa inplanatationen. De gör också inplantationssnitt så att embryona lättare kan fästa.

    Här i Sverige gör de inte alls lika bra hysto.

    Oftast går de bara in och tittar men åtgärdar inget.

    I Atentråden har många lyckats tack vare hysto hos Serum. Googla på ivfSerum så hittar du deras hemsida.

  • Äldre 5 Jan 15:38
    #10

    Men... Ska man inte kunna bli gravid igen utan att resa till Aten?

    Det verkar ju förutom särskilda analyser och intralipiddropp annars vara samma behandling i Sverige, dvs kortisonbehandling och blodförtunnande, eventuellt med stöttning av progesteron, kanske har jag glömt något nu. Man kanske inte får samma detaljer i svar på blodprover i Sverige, utan mer generella svar? Jag har förhöjda vita blodkroppar, har de konstaterat på vårdcentralen. Men jag har inga dåliga värden på inflammatoriska värden eller något de kallade TPO antikroppar som skulle indikera autoimmunitet om jag förstod det rätt.... Så det verkar ju i huvudsak vara mitt försvar som startar krig. Eller så har jag en infektion någonstans?

    Läkaren sade att han tittar med hysteroskopi och avlägsnar sånt som inte ska vara i livmodern. Varför skulle bara läkarna i Aten göra det? Vad är då vitsen med att titta om man ändå inte åtgärdar? Nog för att svensk vård inte alltid är den bästa men varför skulle Aten vara det enda rätta?

Svar på tråden Immunförsvar - infertil? Tar letrozol