• Eveyn

    Pappas fru tror att hon är inbjuden!

    Min pappa är omgift sedan en massa år med en kvinna som alltid ogillat hans barn, mig, min syster och bror. Pappa flyttade till hennes stad när jag var omkring 15 år och därefter glesades vår kontakt ut. De var ofta "upptagna" de helger vi skulle komma, och när vi kom så var nya frun otrevlig och snorkig mot oss. Vi var aldrig medbjudna på resor och annat som de gjorde. Hon var alltid noga med att poängtera att vi inte tillhörde hennes familj.

    Nu i vuxen ålder har jag mycket sparsam kontakt med både pappa och hans nya fru. Pappa och frun har ofta varit upprörda över det, tyckt att vi är bortskämda, att vi borde hälsa på dem och uppföra oss. De vill utåt hålla bilden av den lyckliga familjen och att pappa och frun är så förträffliga. På trettonhelgen har de alltid en bjudning dit vi förväntas komma, och d¨å också förväntas spela med i charaden om att vi är en familj. Hela tillställningen är väldigt obehaglig, men vi syskon brukar åka dit, hålla god min och sen ses vi knappt mer under resten av året. Eftersom alla vi syskon har det rätt bra i livet med fina jobb och bra karriärer har det blivit lite mer intressant för pappas fru att ha oss i familjen, så hon kan glida lite på vår framgång. Men vi är mindre än måttlig intresserade tillbaka. 

    I år fyller i alla fall jag och syrran (tvillingar) jämnt och har planerat att hyra ett stort hus i Sydfrankrike och bjuda familjen dit i två veckor i sommar. Det blir min, syrrans och brorsans familjer och mamma och mammas man. Mammas man har alltid gillat oss och sett oss som sin familj, vi alla syskon har en egen relation med honom oavsett mamma, och jag skulle helt klart umgås med honom även om han och mamma inte skulle vara gifta. 

    Jag och syrran pratade lite om det här under pappas trettondgagsgrej, inte högt till alla, utan mellan oss. Men pappa hörde och började fråga om det. Så vi nämnde att vi skulle hyra hus och bjuda in till våran födelsedag. Jamen så kul, säger pappa då! Det tackar vi väl ja till direkt!! Och så vänder han sig till sin fru som står strax bredvid och berättar att de är bjudna till vår födelsedag i Sydfrankrike i sommar! Att viska hyra stort hus och allt.

    Jag och syrran blev helt stumma först, stirrade på varann. Jag kunde inte tro att det var sant. Hur kunde de tro att de var inbjudna? Att vi skulle vilja fira vår födelsedag med hans fru som alltid behandlat oss som skit. Som knappt ens brukar gratulera oss på födelsedagen, knappt svarar på tilltal när vi ses. Men nu passar det?

    Fan, nu måste vi komma på nåt sätt att säga att pappa och frun inte är medbjudna. Kanske pappa, men absolut inte frun. Det skulle bli så otrevligt om de kom, jag kan inte tänka mig ett värre scenario. Ska hon gå där och vara snorkig mot oss och mamma i två veckor på vår resa? Och att vi skulle bjuda henne på boende och allt? Jag står ut med henne max två timmar åt gången, max några gånger per år. Två veckor är helt otänkbart. Hjälp!

  • Svar på tråden Pappas fru tror att hon är inbjuden!
  • Anonym (Gört)

    Säg som det är bara. Ni är vuxna allihop, så varför dalta. Blir dom sura så vem fan bryr sig? Ni gillar dom ju ändå inte

  • Anonym (KH)

    Er pappa kommer förstå även om han såklart kommer bli ledsen i början men ring/skicka ett sms och tala klarspråk? Fundera fört ut om ni ska bjuda er pappa eller inte sen hör ni av er.

    Lycka till!

    (Jättedumt att prata om en sak på ett ställe där alla inte är bjuda, undvik det i framtiden, det lär man sig liksom på lågstadiet)

  • Stårschan

    Egentligen tycker jag att hämnd är löjligt och något man bör undvika, men om nu hon var så noga med att poängtera att ni inte hörde till hennes familj när ni var yngre, så är det väl payback time nu. Kanske hade hon till och med något sätt att uttrycka sig på förr, som hon nu kan få tillbaka i sitt eget ansikte?

    Karma!

  • Anonym (Stå på dig)

    Håller med. Säg precis som det är. Visa dem det du har skrivit här, där finns ju allt förklarat.
    De lär väl antagligen inte hålla med om er bild av uppväxten, men stå på dig, där har ni sagt sagt en uttömmande förklaring till varför de självklart inte ska bjudas med och förstöra hela resan. Jag hade inte tagit med pappa heller.

  • Anonym (J)

    Säg som det är . Att hon är inte bjuden.

    Det är inte värt att förstöra er semester för att undvika att någon som ogillar er blir sur.

  • Anonym (Säg som det är)

    Ni får ta och träffa er far och berätta hur det ligger till, ta tjuren vid hornen, att hon är absolut inte medbjuden. Så får ni förklara varför. Tyvärr finns det inget bra eller enkla sätt att komma förbi en sån här tabbe, samtidigt är ju grejen ändå den att ni skulle ha blivit tvungen att förklara er ändå... Eller ni hade tänkt att er far och hans fru aldrig skulle ha hört talas om resan, inte ens i efterhand heller? Låter naivt i så fall.

  • Anonym (J)
    Stårschan skrev 2018-01-11 09:04:27 följande:

    Egentligen tycker jag att hämnd är löjligt och något man bör undvika, men om nu hon var så noga med att poängtera att ni inte hörde till hennes familj när ni var yngre, så är det väl payback time nu. Kanske hade hon till och med något sätt att uttrycka sig på förr, som hon nu kan få tillbaka i sitt eget ansikte?

    Karma!


    Håller med.

    Sen det handlar inte så mycket om ? hämnd ? att de vill ha en trevlig semester med sina nära och kära.
  • Eveyn
    Stårschan skrev 2018-01-11 09:04:27 följande:

    Egentligen tycker jag att hämnd är löjligt och något man bör undvika, men om nu hon var så noga med att poängtera att ni inte hörde till hennes familj när ni var yngre, så är det väl payback time nu. Kanske hade hon till och med något sätt att uttrycka sig på förr, som hon nu kan få tillbaka i sitt eget ansikte?

    Karma!


    Hämnd är det knappast. Bara en genuin ovilja att ha med henne att göra. Och förstår inte varför hon ens tror att vi skulle vilja ha henne med på vår resa?
    Anonym (KH) skrev 2018-01-11 09:01:11 följande:

    Er pappa kommer förstå även om han såklart kommer bli ledsen i början men ring/skicka ett sms och tala klarspråk? Fundera fört ut om ni ska bjuda er pappa eller inte sen hör ni av er.

    Lycka till!

    (Jättedumt att prata om en sak på ett ställe där alla inte är bjuda, undvik det i framtiden, det lär man sig liksom på lågstadiet)


    Det är mycket folk på pappas bjudning, som ett stort mingel med en massa av hans vänner, hans frus vänner, hennes barn och många andra.

    Vi pratade sinsemellan, syrran och jag, inte så att nån annan skulle höra. Men pappa snappade i förbifarten. 

  • Eveyn
    Anonym (Säg som det är) skrev 2018-01-11 09:10:22 följande:

    Ni får ta och träffa er far och berätta hur det ligger till, ta tjuren vid hornen, att hon är absolut inte medbjuden. Så får ni förklara varför. Tyvärr finns det inget bra eller enkla sätt att komma förbi en sån här tabbe, samtidigt är ju grejen ändå den att ni skulle ha blivit tvungen att förklara er ändå... Eller ni hade tänkt att er far och hans fru aldrig skulle ha hört talas om resan, inte ens i efterhand heller? Låter naivt i så fall.


    Om han hört om resan i efterhand hade inte spelat så stor roll. Vi brukar aldrig semestra ihop annars, så han brukar inte vara involverad i våra semesterplaner och vilka vi väljer att resa och umgås med.

    Våra födelsedagar brukar han fira genom att skicka en blomma och sätta in en peng på kontot. 

    Jag hade faktiskt aldrig förväntat mig att de skulle bli såhär intresserade av just den här resan, den här födelsedagen. Men det låter väl fint för dem. 

    Vi måste bara komma på hur vi ska lägga fram det. Vår pappa och hans fru kan vara rätt dominanta, milt sagt. Har de bestämt något de vill brukar de se till att det blir så. 
  • Anonym (J)
    Eveyn skrev 2018-01-11 09:16:42 följande:

    Om han hört om resan i efterhand hade inte spelat så stor roll. Vi brukar aldrig semestra ihop annars, så han brukar inte vara involverad i våra semesterplaner och vilka vi väljer att resa och umgås med.

    Våra födelsedagar brukar han fira genom att skicka en blomma och sätta in en peng på kontot. 

    Jag hade faktiskt aldrig förväntat mig att de skulle bli såhär intresserade av just den här resan, den här födelsedagen. Men det låter väl fint för dem. 

    Vi måste bara komma på hur vi ska lägga fram det. Vår pappa och hans fru kan vara rätt dominanta, milt sagt. Har de bestämt något de vill brukar de se till att det blir så. 


    Kom ihåg , du är vuxen , inte ett barn.

    Du behöver inte vara rädd för henne längre.

    Hon har ingen makt över dig.

    De kan inte följa med om de inte vet detaljer...
Svar på tråden Pappas fru tror att hon är inbjuden!