• Äldre 12 Jan 13:42
    12307 visningar
    41 svar
    41
    12307

    Kan hon tvinga mig sälja vårt hus?

    Vi är sambos, men skall nu separera. Vi har två gemensamma barn som bor i vår villa som vi äger till 50/50. Vi skall ha gemensam vårdnad om barnen och de skall bo varannan vecka hos respektive av oss efter allt det här är klart. Hon har inga möjligheter att lösa ut mig ur huset, men jag kan köpa ut henne ur bostaden till ett marknadspris. Vilket jag erbjudit mig då jag tycker det är viktigt barnen kan fortsätta bo på en plats de känner igen och där de har sina vänner. Kan hon vägra detta och kräva /tvinga fram en försäljning? Hennes argument verkar vara att barnen får det "för bra" hos mig och inte kommer trivas hos henne. Även om jag kommer ge henne en stor summa pengar och lösa henne från alla lån.

  • Svar på tråden Kan hon tvinga mig sälja vårt hus?
  • Äldre 12 Jan 14:27
    #1

    Nej, får hon sin del så kan hon inte tvinga dig till en försäljning.

  • Äldre 12 Jan 14:40
    #2

    Be sambon kontakta sin advokat så slipper du diskutera frågan.

    Ja, det är illa om barnen får det bra hos dig !
    Man måste allitd framför allt tänka på sambons bästa.

  • Äldre 12 Jan 15:07
    #3

    Thomas! Jag inser hur vannsinigt hennes arument är tro inget annat. Kanske har hon tänkt att slippa reglera uppskovet på vinsten direkt till mig vid bodelningen och istället skjuta upp den och då får mer pengar att köpa nått "dyrare" för.

    Jag har dessutom lagt upp en halvmille när vi köpte huset, som jag nu inte får nått tillbaka på och det tragiska i hela det här är att hon dessutom varit otrogen flera gånger, som tydligen var mitt fel eftersom jag inte tycktes "bry mig" tillräckligt om förhållandet, men verkar ändå tycka det är "jätteorättvist" att stackars hon skall behöva flytta till en LÄGENHET!.....som du förstår är självinsikten inte så stor från den andra partern. Jag har dessutom avhållit mig (ännu så länge) från att skrika ut vad hon gjort för familj och vänner bara för barnen inte skall behövas utsättas.
     

  • Anonym (Famil­jejuri­st)
    Äldre 12 Jan 15:11
    #4

    Om en vill sälja är det tyvärr så det blir.

  • Anonym (Famil­jejuri­st)
    Äldre 12 Jan 15:13
    #5

    Man bör alltid tänka hur det kan bli vid en eventuell framtida separation. Även om allt känns bra just där och då kan det vända fort och ens älskade kan bli ens värsta fiende.

    Tråkigt att ni inte kan komma överens.

  • Äldre 12 Jan 15:15
    #6

    kan du hänvisa till nån källa på det juristen?

  • Äldre 12 Jan 15:22
    #7
    Anonym (Familjejurist) skrev 2018-01-12 15:11:05 följande:

    Om en vill sälja är det tyvärr så det blir.


    Kan stämma. Men hon har väl inte rätt att hindra honom att köpa ?
  • Äldre 12 Jan 15:36
    #8

    precis...jag måste väl ha den möjligheten om man kommer fram till ett marknadsvärde?

  • Anonym (www)
    Äldre 12 Jan 15:42
    #9

    Ja det är klart det kan bli försäljning om ni inte kommer överens. Sen är väl frågan hur länge hon ska "vägra" ta emot dina pengar.

    Jag vet ett fall där det var exakt så. Ena parten kunde lösa ut, den andra vägrade, trots att part 1 erbjöd ca 500.000 mer än det uträknade värdet. Part 2 vägrade ändå och till slut orkade inte part 1 driva frågan hur länge som helst och blev av med sitt föräldrahem. 

    Sen är det ju så att säljaren bestämmer vem som som ska köpa. I ert fall är ni båda säljare och om hon formligen vägrar att sälja till dig blir det svårt. Även i en mer normal situation är det inte självklart att den som bjuder högst får köpa, det avgör säljaren, vilket bud och vilken köpare man accepterar. 

  • Äldre 12 Jan 15:44
    #10

    som du säkert förstår kommer jag aldrig sälja "min del" till någon annan. Måste väl finnas nått rättsligt man kan hota med?

Svar på tråden Kan hon tvinga mig sälja vårt hus?