• Äldre 12 Jan 20:15
    21125 visningar
    89 svar
    +1
    89
    21125

    Min vännina som är förälder förstår inte mig som inte är det

    Det är såhär att jag är tjej och singel. Jag bor själv i en topprenoverad lägenhet med omsorgsfullt utvalda möbler, varav det mesta är ljust och känsligt. Jag är pedantisk av mig och jätterädd om alla mina möbler. 

    Jag har en barndomsvännina som har 2 söner på 9 och 3 som bor själv med dem då pappan jobbar i utlandet. Hon har kommit till mig några gånger när sönerna var hos farmor men det är väldigt sällan. Jag går oftast till dem och umgås med dem i deras hem eller så ses vi ute, vi ses hur som helst ofta och hörs varje dag. Jag ville gärna bjuda över henne på middag hos mig vilket jag alltid gör men hon har sällan tid och kommer nästan aldrig. Hon verkar ha svårt att få barnvakt då farmorn är den enda som ställer upp så vi får sällan möjlighet att umgås själva. Men nu sa hon att hon kan komma på måndag om hon kan ta med sig sönerna. Varpå jag sa att jag inte tar emot några barn i mitt hem och att det inte går tyvärr, jag vill inte riskera att möblerna ska förstöras och att någonting ska spillas. Min matta är exempelvist vit med finaste angoraull som är jättesvårt att rengöra. Jag förväntade mig såklart att hon ska förstå men nu är hon sur och svarar knappt på mina samtal och meddelanden. Varför kan inte folk med barn förstå att alla kan inte anpassa sig efter dem?

  • Svar på tråden Min vännina som är förälder förstår inte mig som inte är det
  • Anonym (B)
    Äldre 12 Jan 20:21
    #1

    Hon känner sig nog lite ovälkommen och ledsen över att hennes barn inte är välkomna. Ens barn är ju ens allt så det kan vara väldigt känsligt.

    Är själv barnlös men brukar ta undan saker som är ömtåliga. T ex mattan kan du ju ta bort, lägga handdukar på stolarna osv. Alternativt lägga handdukar under stolarna där barnen sitter och äter.

  • Anonym (S)
    Äldre 12 Jan 20:27
    #2
    -1 +1

    Smidigt ts.

  • Anonym (Ehm)
    Äldre 12 Jan 20:28
    #3
    +1

    Eller så är du en väninna med brist på kreativitet, (kanske därför allt är vitt hihi) och tycker inte din väninna är värd besväret att anstränga dig. Kul vän du verkar vara då?

    Tror du att du är den enda med vita möbler och en lägenhet som inte är barn/ djur-safe, tänk igen.

    Senast jag besökte en mister helvit soffa hade han 5-6 filtar som täckte soffan. Sedan såg jag hundgodiset och förstod vinken. Trodde först att han bara gjort soffan med personlig med mysiga filtar i olika färger ;)

    Detta är inte råd till människor som inte vill anstränga sig utan till människor som tål att lyfta på röven för att träffa sina vänner:

    Du kan rulla undan mattorna, du kan skaffa billiga ikea-filtar att täcka över möbler med, du kan plocka undan prydnader och ha mer blanka ytor, du kan skaffa vaxduk som du tar fram när barnen är på besök, du kan visa att barnen är lika välkomna som deras mamma så blir alla glada och en sak till,

    Gästen ska känna sig välkommen, inte känna sig som ett besvär.

    Din inställning att man inte orkar anpassa sig "bara" för någon har barn, visar hur omogen du är. Hur gammal är du?

    Jag förstår varför många mammor väljer bort sina vänner, när de ser hur självupptagna deras vänner är, när något är minsta besvär, duger inte en träff längre. En s.k solskensvän som bara är lojal när det är bekvämt. Kul tjej du verkar vara :)....

  • Anonym (Lisa)
    Äldre 12 Jan 20:30
    #4
    Varför kan inte folk med barn förstå att alla kan inte anpassa sig efter dem?

    Men du vill ju inte anpassa dig efter henne? Du kan ju, men vill inte. Hon vill men kan inte. Förstår du skillnaden?
  • Anonym (S)
    Äldre 12 Jan 20:34
    #5

    Helt ärligt ts. Du verkar vara en rätt sugig kompis. Bli inte förvånad om vännen inte vill vara din vän längre. Usch för såna människor.

  • Äldre 12 Jan 20:34
    #6

    Svårt att tolka det på annat sätt än att din matta är viktigare än er vänskap...
    Det borde gå att plocka bort mattor, lägga en fleecefilt/vaxat tyg på soffan och säga till barnen att uppföra sig om de börjar härja för vilt. Låt dem hänga med iPad, TV eller gå ut och leka om det är väder till det, så kommer de nog inte att hinna förstöra allt för mycket i ditt hem.
    Anpassa maten/fikan så att det blir så lite kladd, spill, smulor mm som möjligt. bäst att undvika tex blåbär och rödbetor. Vanliga smörgåsar tex vitt lantbröd + smör + ost + gurkskiva blir det inte särskilt kladdigt av. Festis med sugrör spills oftast inte eller satsar du på vatten i glas som lätt torkas upp utan att ge märken på golvet.

  • Anonym (Nejru­)
    Äldre 12 Jan 20:36
    #7
    +1
    Anonym (Ehm) skrev 2018-01-12 20:28:11 följande:

    Eller så är du en väninna med brist på kreativitet, (kanske därför allt är vitt hihi) och tycker inte din väninna är värd besväret att anstränga dig. Kul vän du verkar vara då?

    Tror du att du är den enda med vita möbler och en lägenhet som inte är barn/ djur-safe, tänk igen.

    Senast jag besökte en mister helvit soffa hade han 5-6 filtar som täckte soffan. Sedan såg jag hundgodiset och förstod vinken. Trodde först att han bara gjort soffan med personlig med mysiga filtar i olika färger ;)

    Detta är inte råd till människor som inte vill anstränga sig utan till människor som tål att lyfta på röven för att träffa sina vänner:

    Du kan rulla undan mattorna, du kan skaffa billiga ikea-filtar att täcka över möbler med, du kan plocka undan prydnader och ha mer blanka ytor, du kan skaffa vaxduk som du tar fram när barnen är på besök, du kan visa att barnen är lika välkomna som deras mamma så blir alla glada och en sak till,

    Gästen ska känna sig välkommen, inte känna sig som ett besvär.

    Din inställning att man inte orkar anpassa sig "bara" för någon har barn, visar hur omogen du är. Hur gammal är du?

    Jag förstår varför många mammor väljer bort sina vänner, när de ser hur självupptagna deras vänner är, när något är minsta besvär, duger inte en träff längre. En s.k solskensvän som bara är lojal när det är bekvämt. Kul tjej du verkar vara :)....


    Rulla undan mattorna? Skaffa vaxduk?
    För att träffa en vän?

    Då är det bättre att träffas hemma hos väninnan som har barn.
  • Anonym (Ehm)
    Äldre 12 Jan 20:37
    #8
    nnnnnnnn skrev 2018-01-12 20:34:36 följande:

    Svårt att tolka det på annat sätt än att din matta är viktigare än er vänskap...

    Det borde gå att plocka bort mattor, lägga en fleecefilt/vaxat tyg på soffan och säga till barnen att uppföra sig om de börjar härja för vilt. Låt dem hänga med iPad, TV eller gå ut och leka om det är väder till det, så kommer de nog inte att hinna förstöra allt för mycket i ditt hem.

    Anpassa maten/fikan så att det blir så lite kladd, spill, smulor mm som möjligt. bäst att undvika tex blåbär och rödbetor. Vanliga smörgåsar tex vitt lantbröd + smör + ost + gurkskiva blir det inte särskilt kladdigt av. Festis med sugrör spills oftast inte eller satsar du på vatten i glas som lätt torkas upp utan att ge märken på golvet.


    Hon orkar ju inte, vi måste förstå att det är synd om stackars TS matta.
  • Äldre 12 Jan 20:37
    #9
    +1

    Det är väl bara att fortsätta träffas som ni gjort hittils? 


    Jag har ingen hundvakt och väljer därför, när jag är ledig, aktiviteter där hundarna kan vara med. Är det någon av mina vänner som vill ha hundfritt hem får vi väl träffas hos mig, gå en promenad eller käka någon annanstans istället? Det är inte det minsta märkligt och jag tar inte illa upp - räknar samtidigt kallt med att vännerna i sin tur förstår varför jag inte kommer hem till dem. 

    Begriper inte att väninnan blev sur, om du inte direkt uttryckt dig illa om ungarna. Det är väl bara att säga att det inte funkar under de premisserna. 


     


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Äldre 12 Jan 20:38
    #10

    Jag har aldrig varit inne i ett hem där barn varit portade, trots att en del vänner är rätt rika.

Svar på tråden Min vännina som är förälder förstår inte mig som inte är det