• Anonym (Kaffedraken)

    Husdjursvägrares rätt att bestämma?

    I min familj har vi en katt som börjar bli gammal (19 år). Barnen som är i 10-årsåldern förstår att kisse inte lär finnas så många år till och har vid ett par tillfällen nämnt att vi måste skaffa en kattunge sen.

    Nu till problemet... Min man ogillar husdjur. Alla husdjur. Att jag lyckades få igenom att skaffa katt från början var nog för att han inte vet vad det innebar. Han avskyr katthår och möbler med klös. Självklart har han aldrig kelat med kisse, kallat honom vid namn, matat eller liknande. Dom bitarna bryr jag mig inte så mycket om men det säger en del om inställningen.

    Så hur ställer man sig till "ny katt"-frågan? När barnen nu frågar svarar maken "vi får se" vilket jag vet är lögn för han lär vägra nytt husdjur. Hur resonerar ni andra? Barnen älskar sin katt och vill ha husdjur även när kisse inte är med längre. Maken tar noll husdjursansvar men får så klart leva med katthår och klös. I husdjursfrågan ska nej-sägaren ha rätt att förvägra resten av familjen husdjur trots att han inte berörs så hårt?

  • Svar på tråden Husdjursvägrares rätt att bestämma?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tja. Han har ju stått ut med att leva med katt i många år fast han inte vill. Så nu kanske det är hans tur att bestämma.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker att hans ord väger tungt. Känns ganska respektlöst att skaffa  husdjur (i alla fall typ katt/hund) fast den ena inte vill, vilket du redan gjort en gång. 

    Fråga dig själv, varför du inte kan respektera hans vilja?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kanske kompromissa och skaffa en kanin eller annan gnagare till ungarna istället, de gör ju inte alls lika stor påverkan i huset.


    Sedan undrar jag vad det egentligen är för människa som kan dela hus och hem med ett djur i nitton hela år utan att utveckla någon slags affektion. Jag hade nog aldrig själv bott kvar så länge utan tagit min katt och gått. Oskyldig


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-13 13:19:15 följande:

    I husdjursfrågan ska nej-sägaren ha rätt att förvägra resten av familjen husdjur trots att han inte berörs så hårt?


    Ja
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker det är löjligt av honom att inte kunna stå ut med hår och klös (våra katter har inte förstört några möbler med klös så det kanske inte alls nästa katt gör), i utbyte med vad det ger barnen och dig. Mycket egoistiskt när han inte förväntas ta ansvar överhuvudtaget. Lever man ihop med andra människor så kommer det alltid bli smuts, ljud och saker som inte kommer från en själv men det är en del av paketet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Din man har kompromissat i 19 år, nu är det din tur att göra det.

    Vi är i samma situation, när vår gamla hund snart dör har maken gjort klart att han vill inte ha en ny, och det respekterar jag fullt ut, då det var jag som ville ha hunden till att börja med och han var egentligen emot.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du har fått som du velat i runt 19 år (gissar jag). Då kan det gott få bli som maken vill i några år nu. Ungarna kan skaffa hur mycket husdjur de vill när de flyttar hemifrån.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker ni kan pausa ett slag utan husdjur. Det kan faktiskt vara skönt att slippa ansvaret ett tag. Barnen är snart tonåringar och då kanske de inte alls har tid att bry sig så mycket om en katt när de ska träffa kompisar och vara ute mer. Lättare att åka bort osv, om man inte alltid måste tänka på att ha en kattvakt osv. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Håller med om att hans nej väger väldigt tungt här. Han har stått ut i 19 år, så nu kan ni andra allt låta honom slippa katt i några år. Jag skulle eventuellt ta upp frågan om något mindre djur, som tamråtta eller kanin, skulle vara okej istället.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mia) skrev 2018-01-13 13:29:16 följande:

    Tycker att hans ord väger tungt. Känns ganska respektlöst att skaffa  husdjur (i alla fall typ katt/hund) fast den ena inte vill, vilket du redan gjort en gång. 

    Fråga dig själv, varför du inte kan respektera hans vilja?


    Fast när katten införskaffades hade han sagt ja.
Svar på tråden Husdjursvägrares rätt att bestämma?