• Anonym (Finge­rbitar­e)
    Äldre 13 Jan 21:23
    14322 visningar
    21 svar
    21
    14322

    Sluta bita på naglarna/fingrarna

    Hej

    Jag har under många år, minst 15 kanske mer (jag är 27), bitit sönder mina naglar, nagelband och huden kring naglarna.....Detta leder till smärta, svullna och röda fingertoppar. Ändå så kan jag inte sluta!! :( Det är inte kopplat till stress eller något, utan jag gör det närsomhelst helt omedvetet. När jag tänker på att låta bli så kryper det i hela kroppen och tillslut så glömmer jag bort att tänka på det och så biter jag igen. Har aldrig lyckats hålla mig från det en hel dag....

    Hur kan man göra för att sluta?? :(

  • Svar på tråden Sluta bita på naglarna/fingrarna
  • Äldre 13 Jan 21:26
    #1

    Hemma kan du ju ha ett par tunna fingervantar.

  • Äldre 13 Jan 21:27
    #2

    Doppa fingertopparna i T-röd eller pensla med Stopp-o-väx.

    Börja brodera, sticka etc.

  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 21:38
    #3
    Tow2Mater skrev 2018-01-13 21:26:40 följande:

    Hemma kan du ju ha ett par tunna fingervantar.


    Drar av mig vantar också omedvetet. Jag är ute och går mycket och nu på vintern har jag alltid vantar ute, ändå är händerna sönderbitna som vanligt när jag kommer hem....
  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 21:39
    #4
    Landkrabbis skrev 2018-01-13 21:27:01 följande:

    Doppa fingertopparna i T-röd eller pensla med Stopp-o-väx.

    Börja brodera, sticka etc.


    Illasmakande hjälper inte heller, biter bort det också :(

    Ska testa det, kanske hjälper!
  • Äldre 13 Jan 21:41
    #5
    Anonym (Fingerbitare) skrev 2018-01-13 21:38:00 följande:
    Drar av mig vantar också omedvetet.
    Tejpa dem med silvertejp runt handlederna....
  • Äldre 14 Jan 01:26
    #6

    Hej!

    Alltid haft samma problem tills jag började med lösnaglar! Från depend, den korta modellen, som man sätter fast med klister (tub följer med) kostar typ 60kr. Var noga och sätt på ny så fort en trillar av. Köp fina nagellack och gör dina naglar snygga. Gör så tills dina under växt ut, det tar typ 3 månader (så du får köpa några förpackningar, kanske 3, det finns lim att köpa separat när den lilla tuben tar slut) sedan fortsätter du att måla dina egna. Låt dem aldrig vara omålade för då kan hända att du biter av gammal vana. Efter ett år är jag nu HELT främmande för att bita och jag har bitit i TRETTIO år. Detta är det ENDA som hjälpt iaf mig. Lycka till, du klarar det! Kram

  • Anonym (Gel)
    Äldre 14 Jan 02:15
    #7

    Bet också på naglarna och det enda som fick IG att sluta var att bygga gelnaglar hade det i ca ett år sen var vanan bruten och jag har inte bitit sen dess snart 20 år sen. Det hjälpte till att en vän påpekade att mina fingrar såg ut som småkukar också haha

  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 07:33
    #8

    Jobbar inom vården så får inte använda lösnaglar, nagellack osv :(

  • Anonym (Tesd)
    Äldre 14 Jan 08:08
    #9

    Samma problem för mig! Enda som någonsin funkat är byggda naglar men har också jobb där det ej är tillåtet

  • Anonym (Bygg)
    Äldre 14 Jan 09:45
    #10
    Anonym (Tesd) skrev 2018-01-14 08:08:14 följande:

    Samma problem för mig! Enda som någonsin funkat är byggda naglar men har också jobb där det ej är tillåtet


    Tänkte föreslå detsamma!
Svar på tråden Sluta bita på naglarna/fingrarna