• Anonym (siiiigne)

    mamma har boendestöd?!

    Min mamma har boendestöd och det är väldigt dålig stämning när personen kommer och det är riktigt pinsamt, fattar inte varför hon har det?! hon har ett jobb...

  • Svar på tråden mamma har boendestöd?!
  • Anonym (jadu)

    Förmodligen har hon det för att hon behöver det. Att man har ett jobb betyder inte att man inte behöver stöd.

    Bor du hemma? Kan det vara så att det blir dålig stämning för att hon skäms inför dig?

  • Anonym (Okej)

    Boendestöd har ingenting med att göra om hon har arbete eller inte. Sen finns det ingen här som kan svara på varför din mamma blivit beviljad det. Du får fråga henne.

  • Anonym (siiiigne)

    Jag bor hemma och det blir dålig stämning för personen pratar med mamma som med ett barn, säger vad hon ska göra och om man har jobb borde man inte ha boendestöd och verkar inte direkt som mamma VILL ha personen ska komma......

  • Anonym (Okej)
    Anonym (siiiigne) skrev 2018-01-13 23:11:33 följande:

    Jag bor hemma och det blir dålig stämning för personen pratar med mamma som med ett barn, säger vad hon ska göra och om man har jobb borde man inte ha boendestöd och verkar inte direkt som mamma VILL ha personen ska komma......


    Men boendestöd har INGENTING med att göra om du har arbete eller inte.

    Kommunen sätter inte in boendestöd om det inte behövs, det kostar mycket pengar.

    Har du frågat din mamma?
  • Anonym (Sandra)

    Insatserna inom boendestöd bestäms tillsammans med personen som ska få stöttning.

    Så din mamma har varit med på att bestämma vad hon behöver hjälp med i sin vardag.

    Fråga din mamma så berättar hon säkert varför hon har det & om din mamma inte vill ha det så ska hon ta kontakt med kommunen.

    Som någon sa är det inte gratis, kommunen utför insatserna för att det finns ett beslut från biståndsenheten att personen i fråga behöver/vill ha hjälp.

    Vilka somhar rätt till hjälp finns lagreglerat.

  • agneskjl

    Fast måste inte en person som har barn ta emot hjälp om denna inte kan klarar av hushållssysslorna? Laga mat, städa etc.

  • Anonym (Bipolär)

    Jag har funderat över att ansöka om boendestöd. Har haft hjälp av arbetsterapeut men kanske behöver jag mer handfast hjälp att hitta struktur. Jag arbetsprövar för närvarande och det har gjort behovet av hjälp större faktiskt. Det är mer att hålla reda på och en större stress.

    Jag har två barn i mellanstadieåldern, och skulle jag få hem en boendestödjare när de var hemma skulle jag nog skämmas inför mina barn. Man vill ju vara en bra förälder och klara sig själv.

    TS jag tror att den dåliga stämningen kan bero på att din mamma inte riktigt vet hur hon ska hantera situationen. Kanske ger hon sken av att inte vilja ha hjälp för att hon tycker att det är pinsamt, trots att hon faktiskt måste ha sökt den här hjälpen.

  • Anonym (.....)

    Det är ju bra att hon har jobb men det har inget med boendestöd att göra.

  • Anonym (Mhm)

    Med den attityden du verkar ha så kanske det är du som är orsaken till den dåliga stämningen. Du verkar inte så förstående över hennes situation så din mamma kanske skäms när du är där.

  • Anonym (C)

    Även om man kan sköta ett jobb kan det hända att man har en hjärna som går i baklås när det gäller andra saker, t.ex. att hålla ordning hemma eller planera, handla och laga mat. På en arbetsplats finns det ofta en färdig struktur och rutiner för vad som ska göras; hemma måste man skapa strukturen själv. Men visst är det knepigt att det kommer hem någon som ska hjälpa en. Är personkemin inte helt hundra blir det lätt sådär konstig stämning som det du känner av när din mammas boendestödjare kommer. Hoppas att din mamma ändå blir såpass hjälpt av det att det känns värt det!

Svar på tråden mamma har boendestöd?!