• Anonym (Hej)
    Äldre 14 Jan 01:55
    3119 visningar
    13 svar
    13
    3119

    Vilka psykiska problem är mest plågsamma?

    Vad tycker ni är mest plågsamt av ptsd och depression?

    Eller kan man inte jömföra?

  • Svar på tråden Vilka psykiska problem är mest plågsamma?
  • Äldre 14 Jan 01:59
    #1

    Det finns ju olika grader av det. Jag skulle gissa att svår depression är värre än svår ptsd.

  • Anonym (123)
    Äldre 14 Jan 09:37
    #2
    Meriall skrev 2018-01-14 01:59:03 följande:

    Det finns ju olika grader av det. Jag skulle gissa att svår depression är värre än svår ptsd.


    Hur kom du fram till den slutsatsen?
  • Äldre 14 Jan 09:54
    #3

    Du kan inte jämföra alls.

  • Anonym (345)
    Äldre 14 Jan 20:56
    #4
    Anonym (123) skrev 2018-01-14 09:37:12 följande:

    Hur kom du fram till den slutsatsen?


    Det undrar jag med. Idiotisk kommentar.
  • Äldre 14 Jan 21:24
    #5

    För mig är det värsta med depression att ALLT känns meningslöst. Att det inte är någon idé att göra saker för det är ändå meningslöst.

    En annan väldigt jobbig grej är att depressionen "lurar" mig till att tro att jag inte är deprimerad, utan det är bara sån jag är. Att jag i mig själv är en person som är till för att konstant må dåligt.

  • Äldre 14 Jan 21:32
    #6
    Anonym (123) skrev 2018-01-14 09:37:12 följande:

    Hur kom du fram till den slutsatsen?


    De jag haft som patienter med svår depression har mått fruktansvärt hela tiden. De med svår ptsd har mått bättre ibland och sämre ibland och jag tänker att det bör vara värre att må dåligt hela tiden. Men jag vet ju inte. Sedan kan man säkert bli deprimerad av att ha ptsd också.

    Ptsd är också "lättare" att bota än svår depression.
  • Anonym (A)
    Äldre 14 Jan 21:58
    #7

    Depression är som att varje dag äta osaltad halvfabrikat mat som känns som papper i munnen, inget smakar gott.

    PTSD är som att kastas in på ett minfält och riskerar att trampa på en mina och sprängas i luften när du egentligen sitter i tvrummet och såg en kamouflage-färgad tröja på TVn som gav dig denna Flashback.

    Jag har haft både och plus ätstörningar och jag tycker PTSD lätt är det obehagligaste jag upplevt. Alla symptomen mardrömmarna Flashbacks och att man är förvirrad vad som är nutid och verklighet och inte.

  • Anonym (A)
    Äldre 14 Jan 22:00
    #8
    Meriall skrev 2018-01-14 21:32:04 följande:

    De jag haft som patienter med svår depression har mått fruktansvärt hela tiden. De med svår ptsd har mått bättre ibland och sämre ibland och jag tänker att det bör vara värre att må dåligt hela tiden. Men jag vet ju inte. Sedan kan man säkert bli deprimerad av att ha ptsd också.

    Ptsd är också "lättare" att bota än svår depression.


    För att depression är 98% mentalt och styrt av vilja och motivation samt din självbild. Det är svårt att bota något som inte är en sjukdom. Blur paradoxalt och det är där många fastnar.
  • Äldre 14 Jan 22:06
    #9
    Anonym (A) skrev 2018-01-14 22:00:29 följande:

    För att depression är 98% mentalt och styrt av vilja och motivation samt din självbild. Det är svårt att bota något som inte är en sjukdom. Blur paradoxalt och det är där många fastnar.


    Förstår inte riktigt vad du menar? Att depression är ett val som man kan välja om man är tillräckligt motiverad?
  • Äldre 14 Jan 22:06
    #10
    Anonym (A) skrev 2018-01-14 22:00:29 följande:

    För att depression är 98% mentalt och styrt av vilja och motivation samt din självbild. Det är svårt att bota något som inte är en sjukdom. Blur paradoxalt och det är där många fastnar.


    Välja att bli av med menar jag såklart.
  • Anonym (Ptsd)
    Äldre 15 Jan 18:51
    #11
    Anonym (A) skrev 2018-01-14 21:58:07 följande:

    Depression är som att varje dag äta osaltad halvfabrikat mat som känns som papper i munnen, inget smakar gott.

    PTSD är som att kastas in på ett minfält och riskerar att trampa på en mina och sprängas i luften när du egentligen sitter i tvrummet och såg en kamouflage-färgad tröja på TVn som gav dig denna Flashback.

    Jag har haft både och plus ätstörningar och jag tycker PTSD lätt är det obehagligaste jag upplevt. Alla symptomen mardrömmarna Flashbacks och att man är förvirrad vad som är nutid och verklighet och inte.


    Håller med dig. Ptsd är hemskt att ha! Precis som du skriver. Man återupplever allting. Får svårt att hålla reda på vad som är verkligt och inte. Alla trauman återupplevs ständigt. Mardrömmar. Man undviker massa situationer, som man tror kan trigga igång det.

    Man går i ständig rädsla. Det gör jag.

    Panik attacker. Och ständigt på vakt.

    Man litar inte på människor.

    Man har sådana hemska besvär, så man knappt orkar leva. Pga massa trauman man genomgått...
  • Äldre 16 Jan 07:53
    #12

    Som jag upplever det med många år arbetande inom psykiatrin så är depression bland det värsta. Allt känns meningslöst och svart. Men psykoser där du ständigt lever i skräck av monster som som hotar dig måste vara bland det svåraste!

  • Anonym (Jag)
    Äldre 17 Jan 22:18
    #13

    Schizofreni måste vara en av de värsta sjukdomarna, om inte den värsta. Rent generellt naturligtvis, det finns ju grader av allt och många schizofreni har ju bra liv med rätt medicin och liknande. Jag minns att jag såg nån lista från WHO för ett tag sen där de listade de mest handikappade sjukdomarna i världen. Schizofreni, bipolär sjukdom, OCD och depression var med där om jag inte minns fel. 

Svar på tråden Vilka psykiska problem är mest plågsamma?