• Anonym (SSRI proble­m)
    Äldre 14 Jan 04:08
    1408 visningar
    7 svar
    7
    1408

    Problem med SSRI

    Jag lider av ångest problem och har tidigare medicinerat med SSRI. SSRI är extremt effektiv mot ångest för mig, ångesten försvinner helt. Det räcker också med en extremt liten dos för att jag ska få effekt. Jag har ätit 5mg Cipralex när minimidosen är 10mg vilket räcker. Problemet när jag tar SSRI är att jag över huvud taget inte får något gjort. Det känns som om att all motivation försvinner och jag klarar inte av att studera. Jag har också diagnosen ADHD och det känns som att Cipralexen förvärrar mina koncentrations svårigheter. Är det någon annan som känner igen sig i detta och vad har ni gjort för att lösa det?

     

  • Svar på tråden Problem med SSRI
  • Anonym (Helen­)
    Äldre 14 Jan 04:29
    #1

    Hej. Jag vet inte om man ska rekommendera nån medicin så här när man inte är läkare men jag har Lyrika (Pregabalin) mot min smärta men jag vet att man kan få den för annat också, bland annat mot ångest. Den här tabletten gör att jag får ett oerhört driv, jag har lätt att ta tag i saker, jag blir glad, sjunger ofta osv. Jag har inga biverkningar förutom att jag pratar ganska mycket just när dom börjar verka. Vad tror du om det? Du kanske kan fråga din läkare. För mig är den jättebra men såklart kan den vara annorlunda för nån annan. Har du svårt med sömnen också?

  • Anonym (SSRI proble­m) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 20:28
    #2

    Tack för tipset! Ska fråga min läkare

    Är det någon annan som har ett förslag på vad som skulle kunna hjälpa?

  • Äldre 14 Jan 22:34
    #3
    Anonym (SSRI problem) skrev 2018-01-14 04:08:02 följande:

    Jag lider av ångest problem och har tidigare medicinerat med SSRI. SSRI är extremt effektiv mot ångest för mig, ångesten försvinner helt. Det räcker också med en extremt liten dos för att jag ska få effekt. Jag har ätit 5mg Cipralex när minimidosen är 10mg vilket räcker. Problemet när jag tar SSRI är att jag över huvud taget inte får något gjort. Det känns som om att all motivation försvinner och jag klarar inte av att studera. Jag har också diagnosen ADHD och det känns som att Cipralexen förvärrar mina koncentrations svårigheter. Är det någon annan som känner igen sig i detta och vad har ni gjort för att lösa det?

     


    Du skulle kunna fråga din läkare om det finns något SNRI-preparat som skulle kunna fungera bättre?
  • Anonym (Gener­ellt ångest­syndro­m)
    Äldre 14 Jan 23:09
    #4

    Det första steget är att prova ett annat SSRI preparat om du inte redan har gjort det. Lyrica är beroendeframkallande så läkare brukar inte vara så pigga med att skriva ut det. Läkare provar ofta medicin i en viss ordning och SNRI kommer efter SSRI, men de kan såklart avvika från den ordningen också.

    Jag har generellt ångestsyndrom och har testat det mesta och för mig är det bara Lyrica som fungerar, men jag tror som sagt att det kan vara svårt att få.

  • Anonym (Helen­)
    Äldre 15 Jan 10:31
    #5
    Anonym (Generellt ångestsyndrom) skrev 2018-01-14 23:09:11 följande:

    Det första steget är att prova ett annat SSRI preparat om du inte redan har gjort det. Lyrica är beroendeframkallande så läkare brukar inte vara så pigga med att skriva ut det. Läkare provar ofta medicin i en viss ordning och SNRI kommer efter SSRI, men de kan såklart avvika från den ordningen också.

    Jag har generellt ångestsyndrom och har testat det mesta och för mig är det bara Lyrica som fungerar, men jag tror som sagt att det kan vara svårt att få.


    Jag tror också att det kan vara lite knepigt att få men om man har en lång dokumentation av sin sjukdom borde det inte vara så svårt.
  • Anonym (Gener­ellt ångest­syndro­m)
    Äldre 15 Jan 13:36
    #6
    Anonym (Helen) skrev 2018-01-15 10:31:02 följande:

    Jag tror också att det kan vara lite knepigt att få men om man har en lång dokumentation av sin sjukdom borde det inte vara så svårt.


    Det beror som sagt på vad man har testat innan, har du bara provat Cipralex och inget annat tror jag att det blir svårt i alla fall, men du kan såklart försöka.
  • Anonym (Helen­)
    Äldre 15 Jan 15:23
    #7
    Anonym (Generellt ångestsyndrom) skrev 2018-01-15 13:36:47 följande:

    Det beror som sagt på vad man har testat innan, har du bara provat Cipralex och inget annat tror jag att det blir svårt i alla fall, men du kan såklart försöka.


    Du tycker alltså att Lyrika är bra för dig? Jag tycker den är jättebra för den ger ett starkt driv att ta itu med saker. Det enda som jag är att jag kan bli lite blarrig. Jag har styrka 75 mg och tar två om dagen. Hur mycket tar du?
Svar på tråden Problem med SSRI