• Anonym (Hm)
    Äldre 14 Jan 16:46
    3841 visningar
    15 svar
    15
    3841

    Så starkt positivt efter abort?

    Hej!

    Gjorde en medicinsk abort i vecka 4+5 enligt VUL den 20/12 började blödningen. Varade i 12 dagar rikligt. Skulle ta ett test från sjukhuset den 11/1, testade men var tveksam. Sa att jag kanske inbillade mig två streck. Hon skickade hem ett nytt som troligtvis kommer imorgon, hon sa testa igen om några dagar och är det fortfarande positivt så ring oss. Gjorde nyss detta test hemma, då har det ändå gått tre dagar emellan.

    Vi ångrade aborten och därav har vi inte skyddat oss för vi gärna vill ha en till (ja, inte jättesmart i efterhand med en abort...). Tror ni det är rester kvar eller kan det vara en ny graviditet? Är ändå bara tolv dagar sedan jag började blöda. Vill inte riskera att de ber mig ta nya piller om det är en ny graviditet?



    De frågade om jag ännu hade fått några symtom och om de försvunnit när vi pratade den 11/1 men jag upplever inte att jag hade några så jag sa att det var svårt att säga. Har inga nu heller. Bara som lite värk i äggstockarna.

  • Svar på tråden Så starkt positivt efter abort?
  • Äldre 14 Jan 16:47
    #1

    Det är normalt att få positivt 4-6 veckor efter!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 14 Jan 16:50
    #2

    Och det är inte en ny graviditet. Isåfall skulle du haft ägglossning och blivit gravid samtidigt som du gjorde aborten, och det händer inte.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 16:55
    #3

    Tack för svar.

  • Anonym (Prata med vården­!)
    Äldre 14 Jan 17:07
    #4

    Ångrar du aborten ska du säga det till dem, inte försöka dölja om det fortfarande är positivt! Embryon kan överleva ett abortförsök utan skador och du behöver stöd av kurator eller liknande eftersom du ångrar en abort!

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 17:24
    #5
    Anonym (Prata med vården!) skrev 2018-01-14 17:07:13 följande:

    Ångrar du aborten ska du säga det till dem, inte försöka dölja om det fortfarande är positivt! Embryon kan överleva ett abortförsök utan skador och du behöver stöd av kurator eller liknande eftersom du ångrar en abort!


    Tack för svar. Får ringa imorgon och se vad dem säger. Blödde dock mycket men väcks ju en liten gnutta hopp.
  • Anonym (Kansk­e rester­)
    Äldre 14 Jan 20:58
    #6

    Tyvärr kan det bero på att det finns rester kvar. Men du får inte bara nya tabletter hux flux, först kommer du bli undersökt med vul för att se om och vad som är kvar.

    Lycka till, hoppas att allt går bra!

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 07:35
    #7

    Tack. De ska ringa mig idag kl 09. Nu är testet ännu starkare och betydligt starkare än testet jag tog för två veckor sen...

  • Äldre 15 Jan 08:47
    #8

    När hade du sex första gången efter aborten?


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 09:56
    #9
    EpicNurse skrev 2018-01-15 08:47:54 följande:

    När hade du sex första gången efter aborten?


    Första blödningsfria dagen. Ska in för test imorgon. Kommer doktorn se skillnad på om det skulle vara rester eller en ny graviditet? Eller finns det en möjlighet att fostret överlevt trots 12 dagars riklig blödning?
  • Äldre 15 Jan 10:07
    #10
    Anonym (Hm) skrev 2018-01-15 09:56:06 följande:

    Första blödningsfria dagen. Ska in för test imorgon. Kommer doktorn se skillnad på om det skulle vara rester eller en ny graviditet? Eller finns det en möjlighet att fostret överlevt trots 12 dagars riklig blödning?


    En ny graviditet skulle inte synas alls för det är för tidigt. Rester borde det finnas för det är så nära inpå aborten. Hos oss ska man Ta nytt test efter fyra veckor och är det positivt får man vänta två veckor ta ett till.

    Ja det finns risk att det har överlevt men det är inte sannolikt
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 11:07
    #11
    EpicNurse skrev 2018-01-15 10:07:16 följande:

    En ny graviditet skulle inte synas alls för det är för tidigt. Rester borde det finnas för det är så nära inpå aborten. Hos oss ska man Ta nytt test efter fyra veckor och är det positivt får man vänta två veckor ta ett till.

    Ja det finns risk att det har överlevt men det är inte sannolikt


    Mm okej, tack för svar! :) det stämmer säkert som du säger.
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 17:53
    #12

    Tack för hjälpen ni som svarade. Hade rester kvar och ska göra om med slidpillrena imorgon igen, återbesök om 10 dagar, är det fortfarande rester så blir det piller igen och skulle det inte heller fungera blir det skrapning.

    Hoppas sjävklart att det kommer ut denna gång men nu känns det lite hopplöst. Tack för peppningen iaf, verkligen glad för det.

  • Anonym (Kansk­e rester­)
    Äldre 16 Jan 21:56
    #13

    Beklagar! Jag har nyligen varit med om samma sak. Fick gå och blöda i mer än två månader med olika tablettbehandlingar som inte hjälpte så det blev skrapning. Ångrade aborten också.

    Hoppas att det går bra för dig!

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 07:39
    #14
    Anonym (Kanske rester) skrev 2018-01-16 21:56:47 följande:

    Beklagar! Jag har nyligen varit med om samma sak. Fick gå och blöda i mer än två månader med olika tablettbehandlingar som inte hjälpte så det blev skrapning. Ångrade aborten också.

    Hoppas att det går bra för dig!


    Usch, det låter inte alls roligt. Mår du bra idag eller ångrar du aborten ännu?

    Ja, jag hoppas med det. Men vågar inte hoppas på för mycket.
  • Anonym (Kansk­e rester­)
    Äldre 18 Jan 18:28
    #15
    Anonym (Hm) skrev 2018-01-17 07:39:46 följande:

    Usch, det låter inte alls roligt. Mår du bra idag eller ångrar du aborten ännu?

    Ja, jag hoppas med det. Men vågar inte hoppas på för mycket.


    Det var väldigt svårt att ta sig igenom men nu är jag gravid på nytt så nu blir det fokus på det istället.
Svar på tråden Så starkt positivt efter abort?