• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 17 Jan 14:23
    7988 visningar
    21 svar
    21
    7988

    Någon som gjort abort fast du inte ville? Hjälp!

    Hej, jag undrar om det finns något där ute som gjort abort fast du egentligen inte riktigt ville göra det? Hur mådde du efteråt? Har det gått att "komma över" eller mår du fortfarande dåligt över det?

    Skulle verkligen uppskatta svar. Är gravid trots att vi skyddat oss och min man önskar inga fler barn, i alla fall inte nu. Vi vet inte hur vi ska göra än men jag behöver höra hur andra som varit osäkra upplevt att göra abort. Jag vill på ett sätt gärna ha barnet men vill inte om min man skulle känna att det är uteslutet. Vi funderar båda just nu, så vi får se.

  • Svar på tråden Någon som gjort abort fast du inte ville? Hjälp!
  • Anonym (:()
    Äldre 17 Jan 20:11
    #1

    Jag gjorde abort fast jag ville inte:( de va de värsta jag har varit med om, fick se bebisen på ultraljud innan, (man kunde inte se mycke, vecka 8) mam fick välja att titta bort men jag valde att inte göra de men den bilden lämnar aldrig mitt huvud:( mådde jätte dåligt och grät i flera vekor efteråt, speciellt när man såg andra gravida, tänker fortfarande på de idag, barnet hade varit ca 2år idag...

  • Äldre 17 Jan 20:45
    #2

    Jag gjorde abort i juni 2016, för att min sambo inte kunde tänka sig att behålla barnet. Hade jag inte behövt ta hänsyn till honom och barnets framtida situation skulle jag aldrig gjort abort. Jag har inte barn sedan innan och efter aborten är det allt jag kan tänka på, fortfarande. Jag fick en depression som höll i sig första 10 månaderna. Har en enorm barnlängtan som aldrig har minskat efter aborten, och att min sambo fortfarande drar ut på detta förvärrar allt och skapar panik hos mig.

    Men, kanske är det annorlunda om du redan har barn sedan tidigare. Och det är oerhört svårt att behålla ett barn emot andra förälderns vilja. Det är liksom lika svårt att gå emot det som att välja bort sitt barn. Om du väljer abort mot din vilja, var beredd på att du kan må dåligt och drabbas av sorg och förbered även mannen på att det kan bli sådana konsekvenser. Jag tror det väldigt olika från person till person. Men jag hade aldrig kunnat göra det igen efter min upplevelse.

    Lycka till <3 Vad du än väljer är bästa beslutet utifrån omständigheterna.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 12:46
    #3

    Tack för era svar!
    Jo jag har ett barn sedan innan, men vill ha fler, det är jag helt säker på. Därför blir det så himla svårt. Hade varit skillnad, tror jag i alla fall, om jag inte alls tänkt mig fler barn. 
    Jag kommer inte att behålla mot min mans vilja ,det känns inte rätt för mig personligen. Jag vill ju dela graviditeten med honom, och att vi ska glädjas isf. Han vet just nu inte riktigt vad han vill dock, och han har uttryckt att han ju absolut kommer att älska barnet osv om vi behåller. Jag tycker att detta gör det jättesvårt. Jag är övertygad om att det blir bra när barnet väl är här, om vi bestämmer oss för att vi behåller, men jag vill inte att resan dit ska vara fylld av ångest för honom. Och jag vill inte själv göra abort och sedan må jättedåligt. 

  • Anonym (Aldri­g igen)
    Äldre 18 Jan 12:59
    #4

    Gjorde en abort mot min vilja för 15 år sen. Än idag ångrar jag det och att killens vilja skulle styra. Det tog även slut efter det när jag fick veta att han även tvingade sitt ex till en abort. Ytterst få ångrar att behålla desto fler ångrar aborter speciellt när de egentligen ville ha barnet.

  • Anonym (Emma)
    Äldre 18 Jan 15:26
    #5

    Jag gjorde en abort som jag inte hade gjort om läget var annat. Jag blev oplanerat gravid tätt och första barnet var prematurt med hjärtproblem.

    Ett till barn på det kändes som en omöjlighet. Min man lät mig bestämma och jag valde abort.

    Det var tungt först men så fort det var över var jag lättad. Det var rätt beslut även om jag ibland kan undra vad det barnet blivit för person.

    I mitt fall fick jag ta beslutet. Min man vill inte ha flera barn nu (vi har fått två till efter första) så vi skyddar oss. Skulle jag bli gravid igen skulle jag inte göra abort bara för att han ville det. Då skulle jag med tiden skylla allt på honom.

    Tror jag givetvis. Det har ju inte hänt.

  • Anonym (Ångra­r)
    Äldre 19 Jan 23:28
    #6

    Jag har gått med här enbart för att skriva till dig. Hittade ditt inlägg igår när jag googlade runt. För 3 veckor sedan gjorde jag abort. Å jag ångrar det nåt så fruktansvärt! Jag önskar att jag gjort som du & frågat om råd innan. Min sambo ville absolut inte ha fler barn & eg inte jag heller. Jag valde att gå efter hjärnan & inte hjärtat & det är det dummaste jag nånsin gjort.

    Jag har fastnat i ett svart hål där jag hela tiden tänker "vad har jag gjort?!" För även om vi inte tänkt oss fler barn så vet jag ju att vi skulle ha älskat detta barn & våra döttrar hade älskat sitt nta syskon. Jag kan inte bestämma år dig men jag önskar så att någon sagt till mig att inte göra det.

  • Anonym (28år)
    Äldre 20 Jan 14:57
    #7

    Hej. I vanliga fall berättar jag inte det här för det är för jobbigt. Men jag blev gravid som 14 åring. O ja jag förstår att mina föräldrar gjorde som dom gjorde. Ja de hotade med att anmäla min pojkvän. Så jag hade inte mycket till val. Abort blev det. Fick en depression som ledde till mycket alkohol ,självmordsförsök ,psyket. Ja.. massor hände fram tills jag blev 19 och träffade min man. 7 år försökte vi innan våran ängel kom till världen. Och det är först nu jag kan tänka tillbaka och känna att mina föräldrar gjorde rätt. Jag var för ung. Men ändå kan jag känna att jag saknar den där bebisen som aldrig fick komma hit.

    Jag tror att man alltid ska gå efter sitt hjärta. Annars går man där med ångesten efteråt.

  • Äldre 20 Jan 15:25
    #8

    Gjorde abort i vecka 10 år 2014 fast jag inte ville. Fick varken stöd av pappan eller min mamma. Var dessutom arbetslös på den tiden men vet att jag hade grejjat det ändå :(

    Nu kämpar jag och min nuvarande sambo med ofrivillig barnlöshet vilket rör upp en del känslor kring aborten för snart 4år sen. Tänk om det var min enda chans att bli mamma?

    Jag har lärt mig efter det att jag bestämmer över min kropp och kommer aldrig låta någon annan ta ett beslut åt mig. Hoppas det löser sig för dig!


    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Anonym­2345
    Äldre 21 Jan 20:00
    #9

    Är i samma sits. Ska göra abort för att macken tycker han är gammal (49 år) för flera barn. Han vill njuta lite av livet när barnen flyttar hemifrån. Och jag förstår. Vi har två underbara barn. Även om jag önskar så bli det inga. Tänker att om varje gång det bli jobbigt med barnet han kommer påminna mig att det är jag som ville ha och inte han. Tänker praktisk.

  • Äldre 21 Jan 20:40
    #10

    Jag gjorde en abort 6 november 2017 (vecka 6) som jag ångrar så otroligt mycke. Blir dagligen påmind om de när man ser gravida kvinnor, små barn eller barnvagnar. Hade gjort slut med min förra sambo i slutet av juli för att jag träffat en annan. Blev gravid efter bara 2 månader med min nya kille. Han tyckte att de var förtidigt att skaffa barn efter som ingen av oss hade då en fast anställning, vi bodde inte tillsammans och som sagt, vi hade bara varit ett par i drygt 2 månader. Ville verkligen inte sätta ett barn till världen som inte var "önskat" av båda föräldrarna. Dagen efter aborten fick vi båda veta att vi skulle få varsin fast anställning. Idag är vårt förhållande hur bra som helst och vi planerar att flytta ihop. Dock ångrar jag att jag gjorde abort så sjukt mycket och har en enorm barnlängtan men tror ändå att det bästa just då var att göra abort. Både för barnet och vår relations skull.

    Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa gör dig??

Svar på tråden Någon som gjort abort fast du inte ville? Hjälp!