• faglin

    Vilken barnvagn har ni köpt?

    Vilken barnvagn har ni köpt och varför? Har ni haft andra tidigare får ni gärna skriva två rader om dessa med. ;)


     

  • Svar på tråden Vilken barnvagn har ni köpt?
  • Nidun
    Jmlwc skrev 2018-01-19 20:26:51 följande:

    Jag har tänkt att köpa nxt60f outdoor med babylift:)


    vi tänkte köpa den med, men efter att ha jämfört den med bugaboo buffalo så blev det en buffalo utan tvekan.
    Jag blev helt förälskad i nxt60 men buffalon var otroligt mycket enklare att fälla ihop, mycket smidigare att ändra längden på handtaget(nxt60 va vi tvungna att låsa bromsarna och "rycka" handtaget i rätt position), och dom blir ungefär lika stora ihopfällda. 

    Det kändes lite dyrt med en ny buffalo så vi hittade en begagnad -16 för 7500 kr som var i jättebra skick :) Vi är väldigt nöjda med att vi inte köpte emmaljungan .
  • Jmlwc
    Nidun skrev 2018-01-23 16:48:48 följande:

    vi tänkte köpa den med, men efter att ha jämfört den med bugaboo buffalo så blev det en buffalo utan tvekan.

    Jag blev helt förälskad i nxt60 men buffalon var otroligt mycket enklare att fälla ihop, mycket smidigare att ändra längden på handtaget(nxt60 va vi tvungna att låsa bromsarna och "rycka" handtaget i rätt position), och dom blir ungefär lika stora ihopfällda. 

    Det kändes lite dyrt med en ny buffalo så vi hittade en begagnad -16 för 7500 kr som var i jättebra skick :) Vi är väldigt nöjda med att vi inte köpte emmaljungan .


    Jag vill inte ha ergonomisk sittdel därför blir det ingen bugaboo. Ska klämma och känna innan köp. Men känner många som är supernöjda.
  • annabellelee

    Brio smile. Den är lagom liten för att gå smidigt in överallt, har lagom stora hjul för att fungera på ojämn mark och har en vändbar sittdel som gör att barnet kan sitta både vänd framåt och mot dig. Och är inte groteskt dyr.

  • Anonym (M)

    Har en britax go next. Köpte den för att den är så smidig att fälla ihop, lätt att lyfta in och ur bilen, har bra sufflett som skyddar bra mot solen, rymlig varukorg och svängbara framhjul. Den tar sig fram överallt, viktigt då vi har hund, och med terränghjulen vi köpte till så funkar den perfekt i snö. Den har även bra gung så sonen ligger och sitter jättebra i den oavsett hur underlaget är där vi kör. Har använt den i 9 månader, både liggdel och sittdel, nu och är så nöjd med den. Sonen som är stor för sin ålder (78 cm och 12 kg) har gott om utrymme och han kommer kunna använda den ett bra tag till.

  • faglin

    Jag köpte en Britax go big. Är i princip likadan som Britax/Brio go och go next, stora skillnaden är att den har fullt liggläge och man kan ha mjuklift istället för liggdel.

    Väntar tredje barnet och till första köpte vi en begagnad Brio Go, var supernöjda. Sen kom lillebror och vi behövde en syskonvagn så då blev det en Bugaboo Donkey. Var nöjd med den tills han blev större och liggdelen blev för trång så då sålde vi den. Han var då ca 2,5 år och normalstor. Brio Go räckte hela vägen, dom sov ute på förskolan så den användes tills han var 4 år. Ytterligare syskon hade vi inte tänkt oss då så vi sålde den. Nu väntas dock en till och vi har köpt en ny Britax go big. :)

  • Anonym (Misse)

    Vi har en emmaljunga, mon dial de lux.

    Riktigt rymlig till vår långa tjej (56 cm när hon föddes). Väldigt lättkörd i princip var som helst tack vare dom stora lufthjulen :)

  • GAndrea

    Emmaljunga city cross 2010. Singelvagn med sitt och liggdel. Köpt begagnad 2016 för 1000 kr. Tålig, slitstark och många mil i den vagnen. Sjukt nöjd.

    Emmaljunga double monkey 2013. 2 sittdelar och liggdel. Köpt begagnad 2018 för 2000 kr. Är gravid med syskon nu så jag har inte använt vagnen flitigt än. Men ca 10 promenader med grannbarnet och igen känns tålig och slitstark. Lättkörd! Enda "jobbiga" är att ena sittdelen är lite svårare att fälla ryggstödet.

    Barnvagnar kostar sjukt mycket pengar och jag ger alltid tipset att satsa på en begagnad bra vagn än en ny billigare!

  • Jmlwc

    Vi köpte Britax smile 2 igår. Fanns ett paket med liggdel+sittdel, babyskydd och skötväska för 10000kr????

    Den har allt vi letat efter. Svängbara framhjul, lätt att fälla ihop, stor och rymlig liggdel, stor varukorg...

  • beme

    Vi har köpt en Emmaljunga NXT90F. F:et står för "flat" vilket betyder att sittdelen inte är ergonomisk, då vi ville att barnet skulle kunna ligga helt platt i den vid sovstunder osv. Vi köpte till liggdel.

    Det är vårt första barn och jag har nog analyserat varenda vagn på hela marknaden tror jag, nästan iaf. Haha, jag gillar att jämföra. ;)

    De kriterier vi hade var:
    - Stora lufthjul, svängbara och låsbara framhjul (går ju att få olika typer av hjul, ex. luft, punkteringsfria, terräng etc. på denna). Vi bor på landet och rör oss både på grusvägar, snö och asfalt.
    - Vinklingsbart handtag då sambon är lång och jag åt det kortare hållet. Denna vagnen har även teleskophandtag, så det var dubbelt plus! :)
    - Fullt liggläge på sittdelen då vi vill att barnet skall kunna ligga platt och vända sig och ligga på sidan när den blir äldre.
    - Lätt att fälla ihop och ta upp, samt ta liten plats när den är ihopfälld så den passar båda våra bilar och tar liten plats inne när den inte används.
    - Lätt att köra.
    - Kunna ha adapter till babyskydd.
    - Rymlig i ligg- och sittdel.
    - Avtagbar varukorg.
    - Helst all klädsel skall kunna tas av och tvättas.

    Jag tycker det är viktigt att verkligen tänka på vad man har behov av, hur man kommer använda vagnen och vad som passar vardagen man har nu. För mest troligt kommer vardagen med barnet inte ändras allt för mycket jämfört med det du har nu. Ex. hur ni tar er till och från matbutiken, era intressen, hur mycket ni åker buss/bil eller liknande. Hur ni bor och vilken plats ni har inne och i bilarna osv.


    "Once you become fearless, life becomes limitless"
Svar på tråden Vilken barnvagn har ni köpt?