• Äldre 18 Jan 18:53
    235050 visningar
    2783 svar
    2783
    235050

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Äldre 19 Jan 21:39
    #21
    Belinday skrev 2018-01-19 08:32:02 följande:

    Hej försökt sedan i april -17. Är 27 år och maken 26. Båda friska inga barn sen innan. Börjar bli jobbigt psykiskt inte ett ända plus. På börjat utredning men allt ser normalt ut på båda. Nästa steg är spolning av äggledaren hört att de gör väldigt ont så önskar man kunde slippa de att det går på naturlig väg innan det. Bim 26 jan, men vet att det inte blivit nått denna månaden heller.


    Det är väldigt olika hur en spolning upplevs, för vissa känns det knappt. Hoppas du är en av dom :)

    Eller ännu bätrre - att det tar sig innan spolningen !
  • Äldre 20 Jan 18:11
    #22

    Har så jäkla kort mens efter p piller! Den är bara 2 dagar, fattar nada...

    Hur som; ni som påbörjat nån form av utredning, hur bestämde ni det med er partner? Var dom med på noterna? Vi pratade om det i början om det inte skulle funka (vilket det inte verkar göra) men nu har frågan inte kommit upp på länge. Bara jag som funderar. Vet inte hur ja ska ta upp detta?? Hur gjorde ni?


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Äldre 20 Jan 18:23
    #23
    Jooosen skrev 2018-01-20 18:11:19 följande:

    Har så jäkla kort mens efter p piller! Den är bara 2 dagar, fattar nada...

    Hur som; ni som påbörjat nån form av utredning, hur bestämde ni det med er partner? Var dom med på noterna? Vi pratade om det i början om det inte skulle funka (vilket det inte verkar göra) men nu har frågan inte kommit upp på länge. Bara jag som funderar. Vet inte hur ja ska ta upp detta?? Hur gjorde ni?


    Jag ringde och bokade tid för utredning och berättade det sen för sambon. Det är ofta lång väntetid (flera månader) för att få göra utredning.
  • Äldre 20 Jan 18:27
    #24
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 18:23:32 följande:

    Jag ringde och bokade tid för utredning och berättade det sen för sambon. Det är ofta lång väntetid (flera månader) för att få göra utredning.


    Okej! Han blev inte ?sur? för att du gjorde det utan hans vetskap?
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Äldre 20 Jan 18:40
    #25
    Jooosen skrev 2018-01-20 18:27:13 följande:

    Okej! Han blev inte ?sur? för att du gjorde det utan hans vetskap?


    Nejdå, han litar på att jag sköter allt i denna process.

    Men om du vill kan du ju sätta dig ner med mannen, och förklara att du har kollat upp att man efter ha försökt fått barn i 12 månader utan plus/ alternativt fått 3 missfall så har man rätt att göra en utredning, och du tycker det är dags för er att ställa er i kö för utredning nu.
  • Äldre 20 Jan 19:00
    #26
    Jooosen skrev 2018-01-20 18:11:19 följande:

    Har så jäkla kort mens efter p piller! Den är bara 2 dagar, fattar nada...

    Hur som; ni som påbörjat nån form av utredning, hur bestämde ni det med er partner? Var dom med på noterna? Vi pratade om det i början om det inte skulle funka (vilket det inte verkar göra) men nu har frågan inte kommit upp på länge. Bara jag som funderar. Vet inte hur ja ska ta upp detta?? Hur gjorde ni?


    Min sambo är väldigt otålig så han vill nog gärna ta hjälp så fort som möjligt. Vi har pratat en del om det och ingen av oss tycker att det är ett stort steg så vi är nog på samma plan helt enkelt.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Äldre 20 Jan 21:18
    #27
    Jooosen skrev 2018-01-20 18:11:19 följande:

    Har så jäkla kort mens efter p piller! Den är bara 2 dagar, fattar nada...

    Hur som; ni som påbörjat nån form av utredning, hur bestämde ni det med er partner? Var dom med på noterna? Vi pratade om det i början om det inte skulle funka (vilket det inte verkar göra) men nu har frågan inte kommit upp på länge. Bara jag som funderar. Vet inte hur ja ska ta upp detta?? Hur gjorde ni?


    Mitt bästa tips är att förklara dels "fakta" (typ att man rekommenderas att söka hjälp efter 12 mån, kanske lite om hur en utredning går till och vilken hjälp man kan få) och dels hur du känner (orolig, ledsen, att detta är väldigt viktigt för dig och nåt du tänker mycket på osv). Och ge honom chansen att förklara hur han känner (t ex om det känns obehagligt med utredning och varför).

    Jag babblar ju om detta med min kille typ jämt haha. Jag sa bara att "jag läste att man kan söka hjälp efter 6 mån om man har oregelbunden mens, jag tycker att vi ska göra det" och han sa "absolut, jättebra om vi får mer info och kanske hjälp". Jag skulle aldrig ringa utan hans vetskap (om vi inte kommit överens om att jag ska sköta allt sånt såklart).

    Men prata prata prata med varandra!! <3
  • Äldre 21 Jan 09:30
    #28

    Jag prata också med min man om fakta först och sedan sa jag att de är långa köer och innan man får hjälp tar tid. Sen ringde ja och bokade. Han och jag är på sammaplan i denna frågan så det var inga problem. Hoppas de går bra för dig att ta de med honom. :) tror inte de blir några problem.

  • Äldre 21 Jan 11:39
    #29

    Testade i morse neg som vanligt :( . Jag blir inte klok på det här med ägglossningstestarna och egentligen ägget släpper. Jag tempar ju använder ff till de. Men här ägget släppt tex. dagen efter pos test och tempen har gått upp ? Är det då man ska ha samlag . För vi kör alltid samma dag som pos men de verkar ju inte ha någon verkan alls.

  • Äldre 21 Jan 12:34
    #30
    Belinday skrev 2018-01-21 11:39:05 följande:

    Testade i morse neg som vanligt :( . Jag blir inte klok på det här med ägglossningstestarna och egentligen ägget släpper. Jag tempar ju använder ff till de. Men här ägget släppt tex. dagen efter pos test och tempen har gått upp ? Är det då man ska ha samlag . För vi kör alltid samma dag som pos men de verkar ju inte ha någon verkan alls.


    Jag använde Clearblue digitala ägglossningstest, den lilafärgade varianten som kan visa tom cirkel, blinkande smiley och fast lysande smiley. Sen när den blinkande smileyn dök upp så hade vi sex em gång per dag tills att den fast lysande smileyn dök upp. Det funkade varje gång för oss.

    Men det krävs att alla faktorer fungerar för att det ska bli ett plus. Man kan ha stopp i äggledarna, spermierna kan vara för dåliga, slemhinnan kan vara för tunn, kvinnans immunförsvar kan motarbeta graviditet etc

    Om ni har försökt i 12 månader så ring Kvinnokliniken på sjukhuset och boka tid för utredning.
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år