• Ortelius

    Erfarenheter från Internationella Engelska Skolan Kista – IES Kista ?

    Det är skolvalstider nu och dottern har fått erbjudande om plats på internationella engelska skolan i Kista från fjärde klass. Någon här med erfarenheter från den skolan? Vi satte dottern i kö för knappt  1,5 år sedan på många olika skolor efter en flytt utifrån till västra Stockholm. Nu går hon i en ganska ordinär kommunal skola.


    Jag har läst en hel del om Engelska Skolan och gillar mycket av det jag läser om disciplin, tyst i klassen och hemläxorna.


    Däremot undrar jag lite över exempelvis utvecklingen i det svenska språket i den skolan i Kista. För vissa ämnen är språket engelska och resten svenska. På IES Kista har 65% av eleverna utländsk bakgrund, det har även min dotter på mammans sida, men jag blir då lite fundersam om det är ett problem för språkutvecklingen av svenskan.


    I övrigt är jag förvånad över att det ?bara? var lite drygt ett års kötid till denna skola, har ju läst om långa kötider till Engelska skolan och till de i Bromma och Hässelby räckte inte den kötiden. Får mig också att undra om det finns något problem där..


    IES Kista har förutom i engelska inga toppresultat i nationella prov eller betyg i genomsnitt enligt Skolverket (SIRIS), i vart fall inte i mellanstadiet. Men sådant ger ju inte hela bilden, lägre poäng i svenska skulle ju kunna förklaras med den höga andelen barn med utländsk bakgrund exempelvis.


    Så, erfarenheter från IES Kista, bra och dåligt?




     


     


     

  • Svar på tråden Erfarenheter från Internationella Engelska Skolan Kista – IES Kista ?
  • sgr

    195/5000
    Hej, vi har blivit erbjudna en plats bara efter en kö i 2 år, och jag planerar att sätta min son i denna skola. Jag är mycket förvirrad över beslutet. Kan du snälla dela dina tankar !!!!!
Svar på tråden Erfarenheter från Internationella Engelska Skolan Kista – IES Kista ?