• Äldre 9 Feb 00:34
    4655 visningar
    5 svar
    5
    4655

    Proppar i moderkakan, flyga flygplan?

    Hej,

    För några månader sedan förlorade jag mitt första barn pga proppar i moderkakan och kommer i nästa graviditet få ta fragmin. Är det någon som har varit i samma situation och är det någon som vet om det är ökad risk för proppar i moderkakan om man flyger flygplan?

  • Svar på tråden Proppar i moderkakan, flyga flygplan?
  • Äldre 9 Feb 01:06
    #1
    Hjjkl skrev 2018-02-09 00:34:05 följande:

    Hej,

    För några månader sedan förlorade jag mitt första barn pga proppar i moderkakan och kommer i nästa graviditet få ta fragmin. Är det någon som har varit i samma situation och är det någon som vet om det är ökad risk för proppar i moderkakan om man flyger flygplan?


    För de som har ökad risk för blodproppar är flygplan en ännu högre risk.

    För de som inte har ökad risk är flygplan en låg risk för blodproppar.

    Risken finns alltid där, speciellt om man redan ingår i riskzonen.

    Jag själv flyger inte under graviditet och har till och med tackat nej till två stycken gratisresor.

    Jag tycker inte det är värt risken för jag tillhör fel grupp
  • Äldre 9 Feb 08:54
    #2

    Ja det är högre risk, så jag skulle absolut inte flyga. Jag tog också fragminsprutor under min graviditet och tackade nej till en arbetsresa för jag ville inte riskera något. 

  • Äldre 10 Feb 21:34
    #3

    Jag har APC Resistens. Mina föräldrar förde över varsin gen som gör att jag har lätt till blodproppar. Är nu gravid och tar Fragminsprutor varje dag. Just nu är jag även på Jamaica och njuter för fullt. Så länge du har sprutor när du flyger och stödstrumpor så kan du flyga. Jag blev jätterädd när jag plussade innan vi reste så pratade med min läkare på spec.mödravården som sa att det inte var någon fara. Även med en sjuksköterska som även hon har APC resistens och flög när hon var gravid. Hade det vart hög risk hade dem aldrig låtit dig flyga! Se till att rör på dig och ställ dig upp så du inte sitter still hela resan bara.

    Och som sagt - prata med läkare.

    Beklagar erat barns bortgång. Jag och sambon förlorade vår änglapojke i november 2017 <3

  • Äldre 12 Feb 14:28
    #4
    Ebo88 skrev 2018-02-10 21:34:26 följande:

    Jag har APC Resistens. Mina föräldrar förde över varsin gen som gör att jag har lätt till blodproppar. Är nu gravid och tar Fragminsprutor varje dag. Just nu är jag även på Jamaica och njuter för fullt. Så länge du har sprutor när du flyger och stödstrumpor så kan du flyga. Jag blev jätterädd när jag plussade innan vi reste så pratade med min läkare på spec.mödravården som sa att det inte var någon fara. Även med en sjuksköterska som även hon har APC resistens och flög när hon var gravid. Hade det vart hög risk hade dem aldrig låtit dig flyga! Se till att rör på dig och ställ dig upp så du inte sitter still hela resan bara.

    Och som sagt - prata med läkare.

    Beklagar erat barns bortgång. Jag och sambon förlorade vår änglapojke i november 2017 <3


    Var det förresten några problem att resa med sprutorna? Hade du dem i handbaggaget eller checkade du in dem?
  • Äldre 12 Feb 15:15
    #5
    Fia 28 skrev 2018-02-12 14:28:57 följande:

    Var det förresten några problem att resa med sprutorna? Hade du dem i handbaggaget eller checkade du in dem?


    Jag har dem i handbagage med läkarintyg på engelska och svenska. Det var inte nå problem alls. Jag har flugit till Asien / Karibien / USA / Europa och det har aldrig vart nå konstigheter.

    Jag var så rädd innan jag skulle flyga med tanke på risken men läkaren och sjuksköterska sa att så länge jag tar sprutor som vanligt så ska det gå bra. Blodet är ju tunnt hela tiden. Han sa också att det är hans ansvar och han skulle aldrig ha godkänt flygning om han trodde att det skulle innebära större risk. Men som sagt - rör sig mycket , sträck ut dina ben och stödstrumpor.
Svar på tråden Proppar i moderkakan, flyga flygplan?