• Jagerika

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej! Det finns så många trådar om detta ämnet men det brukar skena iväg och handla om allt möjligt så därför startar jag en ny.

    Jag och min sambo fyller 26 båda i år, och började försöka med första graviditeten i december 2017. Är det nån mer som vill prata av sig om allt man upplever bara genom själva planeringen? Jag tycker detta är superspännande verkligen :D

    Ska ha mens på söndag ( 12/2 ) och vi prickade in ägglossningen :) jag har mensvärk hela tiden, svider lite i magen så det kanske är nått på gång? Mår illa bara på kvällarna men inga ömma bröst än. Hoppas verkligen :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet
  • saraholm

    Hej jag vill också vara med! Jag tog ut spiralen 4 september alltså en månad lite drygt sedan och har fortfarande inte fått mens. Gravtesten visar dock negativt. Nu väntar jag på min väldigt försenade mens så jag kan försöka igen :)

    Jag är 23 och min man är 25. 

    Vad kul att vi alla kan peppa varandra! Nu ser vi till att få bebisar! :D

  • Ek90
    saijda skrev 2018-10-10 07:37:27 följande:

    Förstår dig hjärtat! Äsch då :*

    Verkar som mensen kom... med besked. Mitt i kvällsarbetet igår. Ringde min man direkt och bara grät. :( jag ska försöka att inte ge upp men det är så jobbigt just nu...

    Vad tror du om ägglossningstester och rosenrot?


    Men åhhh nej så tråkigt!!! : ( <3

    usch den känslan av uppgivenhet och hopplöshet... så hemskt. Hoppas du är på banan igen nu och att nästa ÄL är gången det händer! Hejar på härifrån!

    Jag körde med ÄL-test och hade tänkt testa rosenrot månaden efter om jag inte blivit gravid. Känns som det

    är värt ett försök liksom. : )
  • saijda
    Ek90 skrev 2018-10-13 20:37:37 följande:

    Men åhhh nej så tråkigt!!! : ( <3

    usch den känslan av uppgivenhet och hopplöshet... så hemskt. Hoppas du är på banan igen nu och att nästa ÄL är gången det händer! Hejar på härifrån!

    Jag körde med ÄL-test och hade tänkt testa rosenrot månaden efter om jag inte blivit gravid. Känns som det

    är värt ett försök liksom. : )


    Ja... så grymt ledsen... tankarna började snurra om det var ett missfall igen.. :( men har tänkt ta nya tag! Ska beställa clearblues ägglossningtester med dubbel hormonindikator och munkpeppar. Har tänkt köpa rosenrot också, har läst och frågat en del om båda. Däremot vet jag inte om jag det är försent att börja ta dem när mensen stort sett är slut.. :0
  • WanderChild
    saijda skrev 2018-10-13 21:29:52 följande:

    Ja... så grymt ledsen... tankarna började snurra om det var ett missfall igen.. :( men har tänkt ta nya tag! Ska beställa clearblues ägglossningtester med dubbel hormonindikator och munkpeppar. Har tänkt köpa rosenrot också, har läst och frågat en del om båda. Däremot vet jag inte om jag det är försent att börja ta dem när mensen stort sett är slut.. :0


    Jag började på cd4 men tyckte ändå munkpepparn gav effekt så kör på bara! :)
  • WanderChild

    Jäkla skit! Va så glad över att tempen var högre idag än någonsin innan o att jag inte sett några tecken på mens. Men så va jag på toa innan lunch o då hade det kommit en liten brun flytning :(. Hade bruna spottings i 2-3 dagar innan mensen förr förra cykeln (rosa spottings i förra)... Så nu känns det som mensen ska dyka upp i morgon :((( Hade så höga förhoppningar nu när min lutealfas verkade bli lite längre än innan... Det enda som talar emot mens är som sagt tempen, men var extremt varm o svettig, begraven i duntäcket när jag vaknade så inbillar mig nu att det va därför tempen var hög... Äl+8 idag, förra cykeln kom mensen på äl+6 o innan dess äl+8... o så då spottings några dagar innan dess...

  • oshark
    WanderChild skrev 2018-10-14 15:26:26 följande:

    Jäkla skit! Va så glad över att tempen var högre idag än någonsin innan o att jag inte sett några tecken på mens. Men så va jag på toa innan lunch o då hade det kommit en liten brun flytning :(. Hade bruna spottings i 2-3 dagar innan mensen förr förra cykeln (rosa spottings i förra)... Så nu känns det som mensen ska dyka upp i morgon :((( Hade så höga förhoppningar nu när min lutealfas verkade bli lite längre än innan... Det enda som talar emot mens är som sagt tempen, men var extremt varm o svettig, begraven i duntäcket när jag vaknade så inbillar mig nu att det va därför tempen var hög... Äl+8 idag, förra cykeln kom mensen på äl+6 o innan dess äl+8... o så då spottings några dagar innan dess...


    Håller tummarna att det inte är mensen!

    Har du märkt av någon skillnad i temp i follikulärfasen på rr + mp? Jag tycker min har hoppat som en galning den här veckan :-P



    Har avaktiverat idag och igår eftersom jag sovit lite annorlunda, men dagens temp matchar inte vad den brukar vara med gårdagens sömn. Förra cykeln avaktiverade jag tre när jag hade ont i halsen. Iofs ser det ju nästan ut som ett mönster eftersomde ligger på ungefär samma dagar...
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-14 20:32:17 följande:

    Håller tummarna att det inte är mensen!

    Har du märkt av någon skillnad i temp i follikulärfasen på rr + mp? Jag tycker min har hoppat som en galning den här veckan :-P

    Har avaktiverat idag och igår eftersom jag sovit lite annorlunda, men dagens temp matchar inte vad den brukar vara med gårdagens sömn. Förra cykeln avaktiverade jag tre när jag hade ont i halsen. Iofs ser det ju nästan ut som ett mönster eftersomde ligger på ungefär samma dagar...


    Jäkla skit igen! Nu kom mensen ;((((( Blir mer o mer besvike för varje gång! Tycker jag gör allt rätt o lite till med allt jag proppar i mig för att ge kroppen det den vill ha o så funkar den helt enkelt inte som den ska ändå! Jag hatar alla sidor där man läser att *mensen kommer aaalltid ca 14 dagar efter ägglossningen*. Nej det stämmer inte!! Får mig bara att känna mig ännu mer misslyckad när alla hävdar att så ÄR det. O därtill har jag typ ont på något sätt i magen alltid hela tiden eftersom det PR så kort tid mellan varje fas; äl, mens, nånting annat osv ... Det går knappt en dag utan nån form av molande värk, börjar bli SÅ trött på det o har ändå bara försökt 3 vändor :(. Fysiska smärtan/obekvämligheten tar nåt otroligt på psyket. Äl+8 tog hoppet slut denna månaden också... Förlåt, nu har jag gnällt av mig. Konstaterade mens o gick o la mig direkt. Ska ta o boka tid hos bm i morgon för att försöka få hjälp med detta elände!

    Ang temp vid mp vs RR så har jag nog legat högre i temp hela denna cykel på mp än jag gjort innan. På RR var det ungefär samma med som utan. Har dock börjat se ett mönster med upp/nedgångar på specifika dagar genom varje cykel.
  • Ek90
    saijda skrev 2018-10-13 21:29:52 följande:

    Ja... så grymt ledsen... tankarna började snurra om det var ett missfall igen.. :( men har tänkt ta nya tag! Ska beställa clearblues ägglossningtester med dubbel hormonindikator och munkpeppar. Har tänkt köpa rosenrot också, har läst och frågat en del om båda. Däremot vet jag inte om jag det är försent att börja ta dem när mensen stort sett är slut.. :0


    Förstår att tankarna dras åt det hållet : /

    Åh jag vet inte heller det, jag vet det är något man ska sluta med så fort man får ÄL eller liknande, men är så himla dålig på vad som är vad nu när jag kommit ifrån det. Men känns ju inte som något kan bli fel av att ta ändå, oavsett att mensen snart är slut så kanske det hjälper lite :)
  • Jagerika
    saijda skrev 2018-10-13 21:29:52 följande:

    Ja... så grymt ledsen... tankarna började snurra om det var ett missfall igen.. :( men har tänkt ta nya tag! Ska beställa clearblues ägglossningtester med dubbel hormonindikator och munkpeppar. Har tänkt köpa rosenrot också, har läst och frågat en del om båda. Däremot vet jag inte om jag det är försent att börja ta dem när mensen stort sett är slut.. :0


    Så länge du inte tar rosenrot efter ÄL så är det nog ingen fara! Jag har alltid slutat med rosenroten någon dag inna ÄL för att vara säker :)
  • Jagerika

    Hej alla! Uppdaterar mig lite! :)

    ÄL kom 2 dagar tidigare så är nu på ÄL+2, BIM 28/10!

    Käkat rosenrot varje dag fram till ÄL, vi hade sex 5 dagar innan ÄL & på morgonen på ÄL-dagen ( fick fruktansvärda ÄL smärtor senare på kvällen) så hoppas det inte var för lite!

Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet