• Anonym (Kramgo-zon)

    Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?

    Jag har under mina dryga 30 år träffat 4 st 20-30-åringar som haft en mycket överdriven tendens till att krama andra personer av det motsatta könet. Trots att de haft en partner så har de när jag träffat hen hållit om, kelat, och kramat med någon manlig eller kvinnlig vän ofta över en halv minut. Helt ur tomma intet! Det är märkligt tycker jag och undrar var detta beteende kommer ifrån.

    Alltså  jag pratar inte om "normalt" kramande som man kan göra när man ses eller tar farväl, eller då man fått en gåva etc, eller med ens partner, utan dessa personer kramar nästan lika ofta som de pratar. Det kan vara att vi håller på att spela ett spel, och helt plötsligt börjar de nästan på att hångla med varann, fast utan kyssar då. Sen helt plötsligt är det över och vi fortsätter spela. 

    T ex en gång var jag på ett möte med universitetets kårtidningen. Chefredaktören gick ut en stund och vi var 4 kvar. Mitt emot satt en tjej och en kille, och bredvid mig en annan kille. De mitt emot hade inte träffats förut, men efter ett tag höll de på att skoja med varann och de blev mer och mer kramiga av sig. Sen kom redaktören in och sa nåt "jaha, vad försigår här då??" på ett lite obekvämt skojosamt vis. En till "kramperson" tänkte jag.

    Dessa personer har även gjort det med mig med när jag träffat dem, men jag är inte så kramig av mig så de har då backat lite. 

    Känner ni någon som är på detta sättet, eller är ni det själva? Vore intressant att höra!

  • Svar på tråden Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?
  • Anonym (U2)

    Det vore en önskedröm att ha sådana där fysiska, kramiga kvinnor i sin närmaste omgivning  Som inte lider av svensk beröringsfobi eller bara använder kramar som en stel hälsningsritual, utan som tar mycket på folk och kramas med känsla och ömhet och ser beröring som något naturligt. Var hittar man sådana kvinnor någonstans?

  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (U2) skrev 2018-02-17 18:49:54 följande:

    Det vore en önskedröm att ha sådana där fysiska, kramiga kvinnor i sin närmaste omgivning  Som inte lider av svensk beröringsfobi eller bara använder kramar som en stel hälsningsritual, utan som tar mycket på folk och kramas med känsla och ömhet och ser beröring som något naturligt. Var hittar man sådana kvinnor någonstans?


    Konst och kulturkretsar har jag träffat på mina.

    Det blir jobbigt tycker jag då de kramar vissa mer än andra när man är i grupp, och om en sitter vid ett bord är de kramiga mot den som är bredvid dem, och då blir det lätt lite svartsjuka eller irritation för egen del.
  • Anonym (N)

    Oj vad udda det låter!

    Påminner om sekter där försiggår mycket spontana långa kramar och överdriven närhet med varandra fast de inte känner varandra de råkar bara vara i samma grupp.

    Förstår att du backar, okej på fyllan att man blir extra klängig även mot okända men dessa var inte fulla som jag förstod det?

    Det är också ett sätt att stärka gruppen att man har mycket kontakt med varandra. En trygghet. Som tigerungar som brottas och nafsar varandra.

  • Anonym (N)
    Anonym (Kramgo-zon) skrev 2018-02-11 20:09:53 följande:

    Jag håller delvis med då jag heller inte får mycket fysiskt kontakt från tjejer. Men det stör mig när vi varit i en grupp och det finns flera killar och denna tjejen. Det blir en slas utfrysning tycker jag när hon väljer en att krama och gosa med då vi umgås, trots att dem inte är tillsammans. 

    Jag tycker det kan liknas vid att man pratar med folk i en grupp och endast vänder sig åt en person och pratar när det man pratar om riktar sig till alla. Oförskämt.


    Härskarteknik.
  • Anonym (N)
    Anonym (mmm) skrev 2018-02-11 18:17:25 följande:

    Hade en chef en gång (kvinnlig) som var lite sån. Inte att hon kramade oss men hon tog på oss jämt, när man pratade, grejade med mitt hår eller pillade på klänningen. Hon var helt omedveten om det tills en dag en manlig kollega sa ifrån på ett möte. Hon gjorde alltid så, kunde inte stå nära en person utan att ta på denne, spelade ingen roll vem det var. 


    Låter som en osäkerhet i att närma sig människor så hon gör som ett barn. Var med om en sån fast man. De förstår inte personliga gränser heller.
  • Anonym (N)
    Anonym (Kramgo-zon) skrev 2018-02-11 17:22:00 följande:

    Ja, och störigt beteende om man ska göra något tillsammans och hon eller han ska hålla på och kramas med någon då och då. Kan tillägga att alla dessa personer varit inom konst och kultur-sfären (samma som jag), så jag undrar om det är har något samband. Överdrivet extrovert och fysiskt uttrycksfulla. Sen måste de vara duktiga på att veta vilka som är mottagliga för det, då det för vissa kan vara väldigt känsligt att nån annan börjar ta på en helt plötsligt. 

    En av dessa var en kille som efter att han kramat en tjej på det sättet under lång tid, som han knappt kände, fast som gick i samma konstgrupp, sa efteråt till mig "det börjar alltid med en kram". Tjejen hade redan en pojkvän.

    Jag undrar om det finns en sexuell laddning och en sådan agenda under allt deras beteende, eller om det är något från deras barndom som måste ges utlopp för. 


    Har läraren i konstguppen lärt ut eleverna att kramar är bra för konstnärs-andan eller liknande? Eller gjort övningar och leker som kretsat runt närhet och kontakt med varandra?

    Gick du också i samma konstgrupp?
  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (N) skrev 2018-02-17 20:51:13 följande:

    Oj vad udda det låter!

    Påminner om sekter där försiggår mycket spontana långa kramar och överdriven närhet med varandra fast de inte känner varandra de råkar bara vara i samma grupp.

    Förstår att du backar, okej på fyllan att man blir extra klängig även mot okända men dessa var inte fulla som jag förstod det?

    Det är också ett sätt att stärka gruppen att man har mycket kontakt med varandra. En trygghet. Som tigerungar som brottas och nafsar varandra.


    Ja verkligen udda, och främst stör det då vi pratade vid ett bord och hon körde med detta varje kvart ungefär, kram, gos och hänga på varann, på gräns till hångel, trots att de inte var tillsammans. Även om de varit ett par så hade det varit oförskämt att hålla på så då vi höll på att prata om saker tillsammans. Jag är förvånad över att hon inte inser detta, för hon verkar skärpt för övrigt. Men hon kanske är medveten?

    Nej det var ingen som druckit något.


  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (N) skrev 2018-02-17 20:52:29 följande:
    Härskarteknik.
    Tror du det? Att hon gör det för att vara i centrum och styra över oss män i gruppen?
  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (N) skrev 2018-02-17 20:59:57 följande:
    Har läraren i konstguppen lärt ut eleverna att kramar är bra för konstnärs-andan eller liknande? Eller gjort övningar och leker som kretsat runt närhet och kontakt med varandra?

    Gick du också i samma konstgrupp?
    Nej verkligen inte att läraren lärde ut något. Det var bara hans egen grej detta. Ja jag gick i samma grupp. En annan av tjejerna som han var bara kompis med kunde han helt plötsligt bara stå och krama och håla om länge och väl...
  • Anonym (Stardust)

    Mitt x var en sådan tjej. Vill inte vara en svartsjuk kille men det kändes wierd när hon kramade killarna i gänget liknande. Men hon gjorde även så med sin bror så jag visste inte vad jag skulle tänka. Men jag upplevde det som att hon inte var redo för att stabilisera sig.Även om hon sa att hon var det. Tror inte hon förstod själv riktigt, tyvärr slutade det lite knasigt då jag själv mådde lite dåligt sen innan. Det slutade när "polaren" kände att han hade friheten att öppna dusch dörren när hon var där. Men jag hoppas att hon får ett långt liv med mycket skratt och fina stunder, för gott hjärta det hade hon trots sitt för knasiga beteende.

    Tror definitivt att det kan vara en reaktion utav avsaknad pappa. Istället för att hata så älskar dom allt och alla. Inte deras fel, tråkigt men samtidigt så får dom nog leva ett bra mycket roligare och spännande liv än vad en "normal råtta" lär göra. Så jag hoppas att mitt vackra x får hoppa högt många ggr av glädje ! :) 

Svar på tråden Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?