• Anonym (Kramgo-zon)

    Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?

    Jag har under mina dryga 30 år träffat 4 st 20-30-åringar som haft en mycket överdriven tendens till att krama andra personer av det motsatta könet. Trots att de haft en partner så har de när jag träffat hen hållit om, kelat, och kramat med någon manlig eller kvinnlig vän ofta över en halv minut. Helt ur tomma intet! Det är märkligt tycker jag och undrar var detta beteende kommer ifrån.

    Alltså  jag pratar inte om "normalt" kramande som man kan göra när man ses eller tar farväl, eller då man fått en gåva etc, eller med ens partner, utan dessa personer kramar nästan lika ofta som de pratar. Det kan vara att vi håller på att spela ett spel, och helt plötsligt börjar de nästan på att hångla med varann, fast utan kyssar då. Sen helt plötsligt är det över och vi fortsätter spela. 

    T ex en gång var jag på ett möte med universitetets kårtidningen. Chefredaktören gick ut en stund och vi var 4 kvar. Mitt emot satt en tjej och en kille, och bredvid mig en annan kille. De mitt emot hade inte träffats förut, men efter ett tag höll de på att skoja med varann och de blev mer och mer kramiga av sig. Sen kom redaktören in och sa nåt "jaha, vad försigår här då??" på ett lite obekvämt skojosamt vis. En till "kramperson" tänkte jag.

    Dessa personer har även gjort det med mig med när jag träffat dem, men jag är inte så kramig av mig så de har då backat lite. 

    Känner ni någon som är på detta sättet, eller är ni det själva? Vore intressant att höra!

  • Svar på tråden Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?
  • Anonym (U2)
    Anonym (Kramgo-zon) skrev 2018-02-17 20:42:22 följande:
    Konst och kulturkretsar har jag träffat på mina.

    Det blir jobbigt tycker jag då de kramar vissa mer än andra när man är i grupp, och om en sitter vid ett bord är de kramiga mot den som är bredvid dem, och då blir det lätt lite svartsjuka eller irritation för egen del.
    Är nog inte så lätt att nästla in sig i dessa kretsar om man inte redan har någon bakgrund eller utbildning inom kultur tyvärr. Hade annars varit trevligt att "råka" hamna bredvid en sådan kvinna vid bordet.
  • Anonym (närhet är mysigt)

    Både jag och min sambo är nog lite sådana.. Vi har väldigt mycket kontakt och närhet med varandra. Även med vänner, om än inte i samma utsträckning. Men jag kan absolut ge mina vänner en kram eller hand över axeln när jag går förbi, ge kramar mer än vid hej/hejdå, luta sig ibland osv. Det är aldrig något sexuellt, utan bara vänskapligt för att det är mysigt och trevligt med närhet. 

  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (närhet är mysigt) skrev 2018-02-18 21:58:13 följande:

    Både jag och min sambo är nog lite sådana.. Vi har väldigt mycket kontakt och närhet med varandra. Även med vänner, om än inte i samma utsträckning. Men jag kan absolut ge mina vänner en kram eller hand över axeln när jag går förbi, ge kramar mer än vid hej/hejdå, luta sig ibland osv. Det är aldrig något sexuellt, utan bara vänskapligt för att det är mysigt och trevligt med närhet. 


    Det är intressant. Men när avgör du när det är dags eller OK att krama en vän, eller gosa med en vän? Är det när du känner behov av närhet?

    Jag har svårt att förstå hur det funkar, för med mig så ger jag kram vid väldigt normativa tillfällen, som vid möte eller avsked, eller när något vunnit något eller när någon är ledsen och så. Eller när jag varit full och gjort bort mig.

    Men det kanske är vi andra som är konstiga, för med husdjur kramar man ju när som helst, och likaså med ens egna små barn.
  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (U2) skrev 2018-02-18 21:29:28 följande:
    Är nog inte så lätt att nästla in sig i dessa kretsar om man inte redan har någon bakgrund eller utbildning inom kultur tyvärr. Hade annars varit trevligt att "råka" hamna bredvid en sådan kvinna vid bordet.
    Nä, du får bli inbjuden på en vernisagefest eller liknande, där kan man träffa många.
  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (Kramgo-zon) skrev 2018-02-18 22:07:58 följande:
    Nä, du får bli inbjuden på en vernisagefest eller liknande, där kan man träffa många.
    Alltså många konsttjejer, men det är ovanligt att dessa också är kramiga. En del konsttjejer är hur skygga som helst.
  • Anonym (närhet är mysigt)
    Anonym (Kramgo-zon) skrev 2018-02-18 22:06:49 följande:
    Det är intressant. Men när avgör du när det är dags eller OK att krama en vän, eller gosa med en vän? Är det när du känner behov av närhet?

    Jag har svårt att förstå hur det funkar, för med mig så ger jag kram vid väldigt normativa tillfällen, som vid möte eller avsked, eller när något vunnit något eller när någon är ledsen och så. Eller när jag varit full och gjort bort mig.

    Men det kanske är vi andra som är konstiga, för med husdjur kramar man ju när som helst, och likaså med ens egna små barn.
    Inte tänkt på det så mycket faktiskt, när det är ok eller inte. Många jag umgås med är generellt rätt kramiga och "närgångna" av sig, det kommer från bådas håll alltså. Brukar inte tänka "nu ska jag ge den här personen en kram" utan det är mer att "nu känns det som att man kan ge en kram", eller att nu hade det varit trevligt med en kram. 

    Tycker helt enkelt att det är skönt att kunna ha den relationen med sina vänner! Antar att vissa har ett större närhetsbehov än andra? Eller lägger mer vikt på de bitarna än andra =) 
  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (närhet är mysigt) skrev 2018-02-18 22:46:29 följande:
    Inte tänkt på det så mycket faktiskt, när det är ok eller inte. Många jag umgås med är generellt rätt kramiga och "närgångna" av sig, det kommer från bådas håll alltså. Brukar inte tänka "nu ska jag ge den här personen en kram" utan det är mer att "nu känns det som att man kan ge en kram", eller att nu hade det varit trevligt med en kram. 

    Tycker helt enkelt att det är skönt att kunna ha den relationen med sina vänner! Antar att vissa har ett större närhetsbehov än andra? Eller lägger mer vikt på de bitarna än andra =) 
    Jo... Och jag antar att det kan bli problem i ett förhållande om den ena personen är kramig med andra och den andra är det inte. Ja i alla fall den tjejen som jag nämner i inlägget, sättet hon kramar sina killkompisar, jag skulle inte stå ut om jag var tillsammans med henne, även om det från hennes sida bara handlade om vänskap så är det inte säkert att killarna hon kramar uppfattar det så. I varje fall skulle det få mig att grubbla alldeles för mycket och nog göra mig svartsjuk till slut. Men det är jag det.
  • Anonym (närhet är mysigt)
    Anonym (Kramgo-zon) skrev 2018-02-18 23:08:14 följande:
    Jo... Och jag antar att det kan bli problem i ett förhållande om den ena personen är kramig med andra och den andra är det inte. Ja i alla fall den tjejen som jag nämner i inlägget, sättet hon kramar sina killkompisar, jag skulle inte stå ut om jag var tillsammans med henne, även om det från hennes sida bara handlade om vänskap så är det inte säkert att killarna hon kramar uppfattar det så. I varje fall skulle det få mig att grubbla alldeles för mycket och nog göra mig svartsjuk till slut. Men det är jag det.
    I vårt förhållande är båda så med många vänner så vi förstår nog varandra rätt bra. Sen är vi som sagt inte överdrivet nära med vänner men visst blir det rätt mycket kramar och så.
  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (närhet är mysigt) skrev 2018-02-18 23:21:44 följande:
    I vårt förhållande är båda så med många vänner så vi förstår nog varandra rätt bra. Sen är vi som sagt inte överdrivet nära med vänner men visst blir det rätt mycket kramar och så.
    Ok, ja det finns ju olika grader. Jag misstänker att tjejen som jag umgåtts med var ovanligt kramig, eftersom de skulle kramas medans hon pratade med oss andra, och det var liksom så mycket gulligull och hålla om och det kändes som det var början till hångel flera gånger.
  • Anonym (N)
    Anonym (Kramgo-zon) skrev 2018-02-17 21:16:52 följande:

    Tror du det? Att hon gör det för att vara i centrum och styra över oss män i gruppen?


    Hon verkar ju veta hur hon får er uppmärksamhet så ja?

    Tror du hennes partner uppskattar det beteendet då?
  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (N) skrev 2018-02-18 23:42:09 följande:
    Hon verkar ju veta hur hon får er uppmärksamhet så ja?

    Tror du hennes partner uppskattar det beteendet då?
    Dem har faktiskt gjort slut pga "sjuklig svartsjuka" som hon uttryckte det.
  • Anonym (Kramgo-zon)
    Anonym (Kramgo-zon) skrev 2018-02-18 23:47:13 följande:
    Dem har faktiskt gjort slut pga "sjuklig svartsjuka" som hon uttryckte det.
    Det skedde ganska nyligen.
Svar på tråden Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?