• Anonym (TS)

    Bostadsmarknaden 2018, illa...

    Försökt sälja mitt hus i 4 mån nu, ingen som kommer på visningarna, sänk priset 2 ggr. Ligger redan under vad dom gick för, 1 år tidigare. Kommer inget folk på visningarna, och då menar jag verkligen INGEN!

    Mäklaren säger att utgångspris är under rimlig summa, det är ett fint hus med bra läge, men hon förklarar att marknaden är otroligt orolig nu, ingen vill köpa. Alla bara väntar pga nya amorteringskraven, ingen vågar köpa för att sedan göra en förlust. Folk räknar med att marknaden skall gå ner, och vet ni vad. Jag förstår dom verkligen... Just nu önskar jag att jag satt med en hyresrätt...

    Bostadsmarknaden är verkligen kall nu. Folk får inte lån pga dom nya amorteringskraven, överallt hör man folk som måste sänka sänka sänka priset.

    Jag hade självklart räknat med att göra vinst! Men så måste man göra förlust. Hur är det möjligt?

    Bostadsmarknaden har varit en guldgruva för oss som varit inne på den, bara att kasta ut vad som helst till vilket pris som helst. Folk har varit som vargar på objekten. Men tydligen är detta slut nu.

    Märker verkligen att bostadsmarknaden är inte vad det varit. Nu är det sannerligen köparens marknad. Ni som går i säljtankar, så säger jag bara SÄLJ NU innan bubblan spricker!

    Jag mår sjukt dåligt, kan inte sova, skräcken att behöva dras med 500k i skulder, på något som egentligen skulle kunna ge mig +500k-1 milj...

    Men men, priserna har skenat iväg till overkliga summor, man borde ha förstått att någon dag måste det vända, vi har levt i en drömvärld... "Det är bara att låna av banken"

    Men det är inte realistiskt att man skall kunna vara skyldig banken 3-4 milj, inte för oss medelsvensson iaf. 

    Berätta gärna ni andra som varit i min sits, som ej kunnat sälja eller som fått sälja till underpris, eller ni som inte får lån av banken...

  • Svar på tråden Bostadsmarknaden 2018, illa...
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2018-02-23 13:39:34 följande:
    "Varför tror du bankerna räknar på att du ska klara 7.5-8% ränta?" Jag klarar 200% ränta det är inget problem.

    Jag är inne i matchen. Det är du och ditt alterego här på familjeliv som kollar på fel match. Du kollar på virtuell match (i ditt huvud?).

    Jag är djupt insyltad i matchen och varit så länge. Jag är man som varit miljonär och fattig flera gånger numera  lånefri aka skuldfri husägare och kan inte bry mig mindre ifall brf/husmarknaden går ner. Jag har således inget som helst att förlora på en nedgång. Eventuellt kan jag köpa mer. Men det kommer inte hända. Det är fortfarande ett önsketänkande. Pengarnas värde skulle ändå errodera snabbare än en nedgång.
    På sina håll kan det vara relevant t ex. har du köpt i Sthlm nu så får du räkna med upp till 40 % lägre men därefter 100 % återhämtning. Det var inte många år sedan det stod 40 % lägre i Sthlm.
    "OK"
  • SofieJ
    Anonym (Så är det) skrev 2018-02-21 09:22:50 följande:

    Är ju inte fel med en avmattning. Mitt hus har de senaste 10 åren haft en värdeökning på 10 000 kr/mån. Av de 10 åren så tror jag att den främsta ökningen skett de sista 4-5 åren så där är det mer per månad.

    Mitt hus värdeökning är på inget vis unik, snarare skulle jag vilja säga att den är ganska blygsam i förhållande till de mest attraktiva områdena.

    Men, fundera på om man försöker spara ihop till sin drömvilla och för varje månad du sparar blir huset 10 000 kr dyrare. Det är knäckande för de flesta...


    Uhhh, har aldrig tänkt på det på det här sättet. Nu fick jag lite ont i magen :(
  • Anonym (Rut)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-23 12:55:43 följande:
    Det vore kul? Gå in på flashback om du vill gotta dig i folks eländen istället! 
    Anledning till att jag skrev så är att jag inte är helt säker på att din situation är så illa som du vill beskriva den. Om du ville berätta om varför du måste sälja så kan jag de dig tips men om du inte gör det så är det omöjligt. 
  • Less is more

    En släktung till mig köptr nytt hus för 10 år sedan i ett storstadsområde. De fick vänta ett halvår och hade då redan köpt ett nytt hus. Men jag tyckte att mäklaren verkade kass. Bilderna konstiga och områdesbeskruvningen bristfällig. Men de valde en mäklare efter en rekomnendation. De fick sälja dör utgångspriset. Byt mäklare och marknadsför huset i fler kanaler.

  • Anonym (30 000)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-23 12:54:54 följande:

    4,5%x4.2/12=15750 kr/mån, VARJE MÅNAD!

    Hur många klarar det, på medelsvensson löner?

    Går räntan upp med 0,5% vilket riksbanken säger att dom kommer höja med i år. då är det ytterliggare 3500kr. Nästan 20.0000kr VARJE MÅNAD!


    Medellönen 2016 var 32 800 och medianlönen 2015 drygt 28 000. Ett par med två normala löner 2018 bör alltså ha runt 46 000 kr efter skatt. Då klarar nog ganska många att lägga 15 000 på boende.
  • Anonym (...)
    Anonym (30 000) skrev 2018-02-23 21:42:08 följande:

    Medellönen 2016 var 32 800 och medianlönen 2015 drygt 28 000. Ett par med två normala löner 2018 bör alltså ha runt 46 000 kr efter skatt. Då klarar nog ganska många att lägga 15 000 på boende.


    Fast den summan är ju dessutom enbart kostnad för lånen, tillkommer ju åtminstone 3000 kr i drift mm för en villa. Ofta behöver man dessutom två bilar och har ett par ungar. Pendlar man då någon mil så är man snabbt uppe i kostnader motsvarande ena lönen för att bo och ta sig till och från jobb. Utöver det ska man vara försäkrade, äta, kanske ha en hobby, pensionsspara och någon gång vartannat år åka på en utlandssemester. Jag tror TS har en poäng i att de flesta nog skulle ha svårt att klara det i längden utan att ha det väldigt tajt. Vi har boende och transportkostnader på knappt 15 000 kr med ungefär de inkomsterna, inga problem att överleva men det är ju knappast så att vi badar i pengar.

    Vi hade inte varit bekväma med att ha över en miljon i lån per person oavsett hur marknaden ser ut.
  • Anonym (30 000)
    Anonym (...) skrev 2018-02-23 22:01:43 följande:
    Fast den summan är ju dessutom enbart kostnad för lånen, tillkommer ju åtminstone 3000 kr i drift mm för en villa. Ofta behöver man dessutom två bilar och har ett par ungar. Pendlar man då någon mil så är man snabbt uppe i kostnader motsvarande ena lönen för att bo och ta sig till och från jobb. Utöver det ska man vara försäkrade, äta, kanske ha en hobby, pensionsspara och någon gång vartannat år åka på en utlandssemester. Jag tror TS har en poäng i att de flesta nog skulle ha svårt att klara det i längden utan att ha det väldigt tajt. Vi har boende och transportkostnader på knappt 15 000 kr med ungefär de inkomsterna, inga problem att överleva men det är ju knappast så att vi badar i pengar.
    Vi hade inte varit bekväma med att ha över en miljon i lån per person oavsett hur marknaden ser ut.
    Jag hade inte heller känt mig bekväm med 15 000 i lån+amortering. (Vi lägger 15 000 inklusive drift för vår villa och har medellöner, men har å andra sidan ingen bil.). Däremot tycker jag inte att det är konstigt att det finns folk som har råd med det.
  • Svarte Petter

    Här finns det många som menar att de inte spekulerar i sitt boende...det gjorde vi inte heller i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Bodde i Sundbyberg, Stockholm. Bankerna var helt galna..lånade ut vilt även till dem som hade betalningsanmärkningar. Ok, huset var ju pantsatt. Sedan plötsligt rasade arbets- och bomarknaden samman. Räntorna rakade i höjden. Mängder av företag fick sina lån uppsagda, drevs i konkurs och folk blev utan arbete och inkomst. Folk med stora lån på kåken som plötsligt inte kunde betalas av blev utslängda på gatan. Jag och min familj är bara en av tiotusentals då som råkat ut för det. 25 år sedan...men de personliga skulderna finns kvar, livet ut om du inte förmår att betala mer än påförda räntors ständiga stigande. Vems fel? Mitt naturligtvis, vem annars! 

  • Anonym (TS)
    Anonym (30 000) skrev 2018-02-23 21:42:08 följande:
    Medellönen 2016 var 32 800 och medianlönen 2015 drygt 28 000. Ett par med två normala löner 2018 bör alltså ha runt 46 000 kr efter skatt. Då klarar nog ganska många att lägga 15 000 på boende.
    Jag undrar hur du tänker, varför tror du banken räknar på att du SKALL klara 7.5-8, vissa 8,5 % i ränta? Är det för att bankerna tror räntan kommer ligga kvar på 1.5%? 

    När räntan går upp till 3-3,5 %. Är det fortfarande "lungt" då.

    Vad har du utöver ränta+amortering i månaden med 2 barn, 15-20 tkr med mat, kläder bensin etc. Då är du snabbt uppe i dina 46.000 kr.
  • Anonym (30 000)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-26 12:00:49 följande:
    Jag undrar hur du tänker, varför tror du banken räknar på att du SKALL klara 7.5-8, vissa 8,5 % i ränta? Är det för att bankerna tror räntan kommer ligga kvar på 1.5%? 

    När räntan går upp till 3-3,5 %. Är det fortfarande "lungt" då.

    Vad har du utöver ränta+amortering i månaden med 2 barn, 15-20 tkr med mat, kläder bensin etc. Då är du snabbt uppe i dina 46.000 kr.
    Med 7% ränta hamnar bolåneutgifterna på 18 000 efter avdrag och 23 000 innan avdrag på ditt 3-miljonerslån. Det är klart att det inte är roligt att lägga så mycket på sitt boende, men jag tror det finns många tvåbarnsfamiljer som klarar sig på 23 000 kr för räkningar, mat, etc.

    Tex:
    2000 el/värme
    1000 vatten, sopor mm
    1000 försäkringar
    1000 a-kassa/fack
    6000 mat
    2000 kläder
    1000 tv/internet
    2000 kr dagis
    3500 bil
    1000 kr aktiviteter barn
    2000 semester
    500 sparande

    Vist kanske det är lite tråkigt och för lite sparande. Jag har bara höftat utgifter så vissa kanske är lite höga och andra lite låga. Men då är det som sagt innan ränteavdrag och förhoppningsvis har man haft ett högre sparande när räntorna är lägre.
Svar på tråden Bostadsmarknaden 2018, illa...