• Anonym (TS)

    Bostadsmarknaden 2018, illa...

    Försökt sälja mitt hus i 4 mån nu, ingen som kommer på visningarna, sänk priset 2 ggr. Ligger redan under vad dom gick för, 1 år tidigare. Kommer inget folk på visningarna, och då menar jag verkligen INGEN!

    Mäklaren säger att utgångspris är under rimlig summa, det är ett fint hus med bra läge, men hon förklarar att marknaden är otroligt orolig nu, ingen vill köpa. Alla bara väntar pga nya amorteringskraven, ingen vågar köpa för att sedan göra en förlust. Folk räknar med att marknaden skall gå ner, och vet ni vad. Jag förstår dom verkligen... Just nu önskar jag att jag satt med en hyresrätt...

    Bostadsmarknaden är verkligen kall nu. Folk får inte lån pga dom nya amorteringskraven, överallt hör man folk som måste sänka sänka sänka priset.

    Jag hade självklart räknat med att göra vinst! Men så måste man göra förlust. Hur är det möjligt?

    Bostadsmarknaden har varit en guldgruva för oss som varit inne på den, bara att kasta ut vad som helst till vilket pris som helst. Folk har varit som vargar på objekten. Men tydligen är detta slut nu.

    Märker verkligen att bostadsmarknaden är inte vad det varit. Nu är det sannerligen köparens marknad. Ni som går i säljtankar, så säger jag bara SÄLJ NU innan bubblan spricker!

    Jag mår sjukt dåligt, kan inte sova, skräcken att behöva dras med 500k i skulder, på något som egentligen skulle kunna ge mig +500k-1 milj...

    Men men, priserna har skenat iväg till overkliga summor, man borde ha förstått att någon dag måste det vända, vi har levt i en drömvärld... "Det är bara att låna av banken"

    Men det är inte realistiskt att man skall kunna vara skyldig banken 3-4 milj, inte för oss medelsvensson iaf. 

    Berätta gärna ni andra som varit i min sits, som ej kunnat sälja eller som fått sälja till underpris, eller ni som inte får lån av banken...

  • Svar på tråden Bostadsmarknaden 2018, illa...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rut) skrev 2018-03-01 08:55:59 följande:
    La du inte på en miljon i farten nu? Lån på 3 miljoner står det i citatet ju.
    Detta är ett inlägg riktat mot "30.0000" Då denne drar till med egna summor som denne anser är relevanta, då förklarar jag hur verkligen ser ut hos mig.

    En villa kostar inte 3.5 milj. Den kostar 5-5.5, då pratar vi inte hus på 200m2, utan vanliga 2 plans hus på 140 m2 med tomt på 2000m2, 

    En tomt i vår stad kostar cirka 2-2.5 milj för cirka 800m2.

    Rut, har du 1 milj i kontantinsats? Eller ännu bättre 1.5 milj?
  • Anonym (Rut)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-01 12:12:12 följande:
    Detta är ett inlägg riktat mot "30.0000" Då denne drar till med egna summor som denne anser är relevanta, då förklarar jag hur verkligen ser ut hos mig.

    En villa kostar inte 3.5 milj. Den kostar 5-5.5, då pratar vi inte hus på 200m2, utan vanliga 2 plans hus på 140 m2 med tomt på 2000m2, 

    En tomt i vår stad kostar cirka 2-2.5 milj för cirka 800m2.

    Rut, har du 1 milj i kontantinsats? Eller ännu bättre 1.5 milj?
    När inte längre. Men när jag hade sålt två bostadsrätter hade jag 5 miljoner till insats. Nu har jag bara 600 000kr sparat. Därför jag vi inte så jätte höga lån. Fast vi köpte dyrt. Har du kollat länken jag skicka då ser man hur lågt belånade många faktist är. 
  • Anonym (Rut)

    Jag gick in på livstilskartan nyss. Tog en slumpvis utvald gata på östermalm och där var snittbelåningen 832 000kr och medelinkomsten 43 000kr

    Tog sen mycket populär del på söder och då hade belåningen i snitt ökat till  1 miljon men inkomsterna är 33 000kr

    Det jag försöker säga att de som har 4 miljoner i lån inte är så jätte många och bland de med lägre eller medelinkomster så är de ännu färre. 

  • Anonym (Rut)

    Hitta efter mycket letande en plats i saltsjöbaden där sittbelåningen låg på 3 miljoner där var snittninkomsten 61 000kr

  • Anonym (30 000)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-01 12:12:12 följande:
    Detta är ett inlägg riktat mot "30.0000" Då denne drar till med egna summor som denne anser är relevanta, då förklarar jag hur verkligen ser ut hos mig.

    En villa kostar inte 3.5 milj. Den kostar 5-5.5, då pratar vi inte hus på 200m2, utan vanliga 2 plans hus på 140 m2 med tomt på 2000m2, 

    En tomt i vår stad kostar cirka 2-2.5 milj för cirka 800m2.

    Rut, har du 1 milj i kontantinsats? Eller ännu bättre 1.5 milj?
    Egna summor? Du pratar om att medelsvensson (som jag översätter till ett par med 30 000 kr i lön innan skatt) inte har råd att köpa hus. Jag påstår att dom visst kan ha det. Du säger att de inte kan köpa en villa på 140 m2 med 2000 m2 tomt för 5,5 miljoner med minsta möjliga kontantinsats. Det har jag inte heller påstått. Jag säger att den "vanliga villan" du inte menar att svensson har råd med faktiskt inte är ett svenssonhus. 2000 m2 tomt i storstad ÄR lyx. Då är det inte så konstigt att svensson inte har råd. Men det är inte samma sak som att svensson inte har råd att köpa ett hus. Tex. ett radhus på 110-130 m2 med smart planlösning och 4 sovrum. 

    Vilken är din stad? Där man uppenbarligen inte kan köpa bostad för under 5,5 miljoner?
  • SofieJ
    Anonym (30 000) skrev 2018-03-01 18:40:37 följande:

    Egna summor? Du pratar om att medelsvensson (som jag översätter till ett par med 30 000 kr i lön innan skatt) inte har råd att köpa hus. Jag påstår att dom visst kan ha det. Du säger att de inte kan köpa en villa på 140 m2 med 2000 m2 tomt för 5,5 miljoner med minsta möjliga kontantinsats. Det har jag inte heller påstått. Jag säger att den "vanliga villan" du inte menar att svensson har råd med faktiskt inte är ett svenssonhus. 2000 m2 tomt i storstad ÄR lyx. Då är det inte så konstigt att svensson inte har råd. Men det är inte samma sak som att svensson inte har råd att köpa ett hus. Tex. ett radhus på 110-130 m2 med smart planlösning och 4 sovrum. 

    Vilken är din stad? Där man uppenbarligen inte kan köpa bostad för under 5,5 miljoner?


    2000 m2 är ju skitmycket tomt om det är inne i stan, det finns typ inte ens här. Bor i Malmö och här är det väl mer rimligt med kanske 600m2 tomt, en 1,5/tvåplansvilla på 120-140m2 kostar väl 3,5 mille kanske. Beror förstås på området också.
  • Anonym (12345)
    Svarte Petter skrev 2018-02-23 23:24:31 följande:

    Här finns det många som menar att de inte spekulerar i sitt boende...det gjorde vi inte heller i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Bodde i Sundbyberg, Stockholm. Bankerna var helt galna..lånade ut vilt även till dem som hade betalningsanmärkningar. Ok, huset var ju pantsatt. Sedan plötsligt rasade arbets- och bomarknaden samman. Räntorna rakade i höjden. Mängder av företag fick sina lån uppsagda, drevs i konkurs och folk blev utan arbete och inkomst. Folk med stora lån på kåken som plötsligt inte kunde betalas av blev utslängda på gatan. Jag och min familj är bara en av tiotusentals då som råkat ut för det. 25 år sedan...men de personliga skulderna finns kvar, livet ut om du inte förmår att betala mer än påförda räntors ständiga stigande. Vems fel? Mitt naturligtvis, vem annars! 


    Då var de Ursvik du bodde i? Hur gick det har du kvar kåken?
  • Anonym (TS)
    Anonym (30 000) skrev 2018-03-01 18:40:37 följande:
    Egna summor? Du pratar om att medelsvensson (som jag översätter till ett par med 30 000 kr i lön innan skatt) inte har råd att köpa hus. Jag påstår att dom visst kan ha det. Du säger att de inte kan köpa en villa på 140 m2 med 2000 m2 tomt för 5,5 miljoner med minsta möjliga kontantinsats. Det har jag inte heller påstått. Jag säger att den "vanliga villan" du inte menar att svensson har råd med faktiskt inte är ett svenssonhus. 2000 m2 tomt i storstad ÄR lyx. Då är det inte så konstigt att svensson inte har råd. Men det är inte samma sak som att svensson inte har råd att köpa ett hus. Tex. ett radhus på 110-130 m2 med smart planlösning och 4 sovrum. 

    Vilken är din stad? Där man uppenbarligen inte kan köpa bostad för under 5,5 miljoner?
    Tomter utanför staden, med 15 min bilväg till centrum går på runt 2-2.5 milj för en tomt på 700-800 m2, jag har aldrig sagt att folk INTE kan köpa, utan att det blir väldigt tight!

    Du kan inte räkna på att man skall jämka, måste man det, ja då har man inte råd att bo där!

    Men du kommer säkert att vakna upp du också och inse att marknaden är en helt annan än vad du försöker framställa den att vara!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-02 12:11:39 följande:
    Du kan inte räkna på att man skall jämka, måste man det, ja då har man inte råd att bo där!
    Vad baserar du det på?

    Har man inte råd att pendla heller, om man jämkar sina bilavdrag?

    Att jämka innebär endast att man får tillbaka sina avdrag tidigare, inget annat. Vilket är ekonomiskt smartare än att låna ut dom till staten utan någon ränteersättning.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-02 12:17:50 följande:
    Vad baserar du det på?

    Har man inte råd att pendla heller, om man jämkar sina bilavdrag?

    Att jämka innebär endast att man får tillbaka sina avdrag tidigare, inget annat. Vilket är ekonomiskt smartare än att låna ut dom till staten utan någon ränteersättning.
    Då är det samma sak som att spara då, då har du inte råd att spara pengar!

    som "30.000" skriver, spara ihop buffert. Om du är tvungen att jämka för att ha råd med huset så har du knappast råd att spara, och har du inte råd att spara, då har du knappast råd med huset heller!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-02 15:23:23 följande:
    Då är det samma sak som att spara då, då har du inte råd att spara pengar!

    som "30.000" skriver, spara ihop buffert. Om du är tvungen att jämka för att ha råd med huset så har du knappast råd att spara, och har du inte råd att spara, då har du knappast råd med huset heller!
    Du fattar inte att man kan jämka men ändå spara pengar?
  • Anonym (12345)
    Anonym (keke) skrev 2018-02-20 11:39:34 följande:

    Märkligt - hos oss såldes nyligen ett hus och det var stort tryck på det, massa spekulanter, ordentlig budgivning och högt slutpris! Nästan 7 miljoner gick det för. Så det är nog skillnad på BR och hus samt beroende på området!

    Köper inte att man med senaste årens värdeuppgång kan göra en förlust i vissa områdens prisnedgång. Värdeuppgången har ju proportionerligt gått upp mer än vad prisfallet påverkat negativt?


    I vilket område är detta, här i Stockholm är 7 miljoner ofta utgångspriset på villor.
  • Anonym (12345)

    Och så kom det som ingen trodde skulle komma.
    En nedgång på bostadsmarknaden.
    Om vi tar storstäderna som ett exempel så har det blivit svårare att sälja det är inte lika många spekulanter.
    Anledningen är inte att det finns många objekt på marknaden eller höga räntor utan att tillgången på pengar har stryps.
    Vi börjar se effekterna av amorteringskravet som drabbar dem som tjänar 25-35k i månaden vilket många gör.
    Dom som tjänar mindre har inte en chans att ta sig in på bostadsmarknaden.

    Många vill byta bostad men har inte råd, vill man köpa en mindre bostad med lägre avgift så är det inte lön då, man måste skatta på försäljningen samt låna till nya kraven bostadskostnaden blir högre än vad man har och då bor folk kvar.

    Amorteringskravet infördes för att minska skuldbördan.
    Ändå görs inga krafttag att stoppa spekulation med bostäder, det är märkligt att man kan skriva avtal på en nyproducerad bostad och sälja den dyrare innan den ens är betald när det pratas om att minska skuldbördan från regeringens håll.

    Många av dessa bostäder hyrs dessutom ut utan föreningens tillstånd, till en hög hyra som ofta täcker Ränta amortering, avgift samt ger en vinst över det, skattefritt ned i fickan, inte helt ovanligt att dessa personer äger fler bostadsrätter.
    När bostaden sedan säljs så har man inte haft några driftkostnader alls det är bara kvittera ut vinst.

    Utförsäljningen av hyresrätter som moderaterna fick igenom har inte fört något gått med sig i långa loppet, det gjorde folk rika många tjänade en miljon bara genom att skriva på, då höjdes priserna och folk hade kapital vilket höll priserna uppe.

    Iomed att hyresmarknaden försvann så fanns det inget alternativ till att köpa bostad, vilket gjorde det ännu lättare för kategorin som hyr ut bostäder som inkomst och investering, att utnyttja denna kategorin, en tvingad efterfrågan.

    Dock har marknaden vänt, vi kommer se ett prisras på bostadsmarknaden när räntorna går upp det räcker med ett par % speciellt med orolig börs.

    Raset har redan börjat ekvationen är enkel, vanliga människor får avslag på sina lån.

  • Anonym (TS)
    Anonym (12345) skrev 2018-03-03 12:46:45 följande:

    Och så kom det som ingen trodde skulle komma.
    En nedgång på bostadsmarknaden.
    Om vi tar storstäderna som ett exempel så har det blivit svårare att sälja det är inte lika många spekulanter.
    Anledningen är inte att det finns många objekt på marknaden eller höga räntor utan att tillgången på pengar har stryps.
    Vi börjar se effekterna av amorteringskravet som drabbar dem som tjänar 25-35k i månaden vilket många gör.
    Dom som tjänar mindre har inte en chans att ta sig in på bostadsmarknaden.

    Många vill byta bostad men har inte råd, vill man köpa en mindre bostad med lägre avgift så är det inte lön då, man måste skatta på försäljningen samt låna till nya kraven bostadskostnaden blir högre än vad man har och då bor folk kvar.

    Amorteringskravet infördes för att minska skuldbördan.
    Ändå görs inga krafttag att stoppa spekulation med bostäder, det är märkligt att man kan skriva avtal på en nyproducerad bostad och sälja den dyrare innan den ens är betald när det pratas om att minska skuldbördan från regeringens håll.

    Många av dessa bostäder hyrs dessutom ut utan föreningens tillstånd, till en hög hyra som ofta täcker Ränta amortering, avgift samt ger en vinst över det, skattefritt ned i fickan, inte helt ovanligt att dessa personer äger fler bostadsrätter.
    När bostaden sedan säljs så har man inte haft några driftkostnader alls det är bara kvittera ut vinst.

    Utförsäljningen av hyresrätter som moderaterna fick igenom har inte fört något gått med sig i långa loppet, det gjorde folk rika många tjänade en miljon bara genom att skriva på, då höjdes priserna och folk hade kapital vilket höll priserna uppe.

    Iomed att hyresmarknaden försvann så fanns det inget alternativ till att köpa bostad, vilket gjorde det ännu lättare för kategorin som hyr ut bostäder som inkomst och investering, att utnyttja denna kategorin, en tvingad efterfrågan.

    Dock har marknaden vänt, vi kommer se ett prisras på bostadsmarknaden när räntorna går upp det räcker med ett par % speciellt med orolig börs.

    Raset har redan börjat ekvationen är enkel, vanliga människor får avslag på sina lån.


    Precis så är det faktiskt! Som du säger, "folk får avslag på sina lån"
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-02 16:07:48 följande:
    Du fattar inte att man kan jämka men ändå spara pengar?
    Du är nog inte den vassaste kniven i lådan som ens behöver ställa den frågan till mig.
  • Anonym (Skeptisk)

    Hur går det med "försäljningen" av ditt hus, TS? Skrattande

Svar på tråden Bostadsmarknaden 2018, illa...