• Anonym (Falska anklagelser)

    Kan man få hjälp med boende?

    I oktober så flyttade jag och min sambo med våra fyra gemensamma barn till en ny lägenhet i en annan kommun. Då vi flyttade så kunde inte våran Golden valp alltid hålla sig utan råkade göra i trappen vilket vi så klart gjorde rent efter oss.

    Men nu har våran hyresvärd fått in klagomål på oss som är falska. Det började med att en anonym inringade ringde socialtjänsten och sa att våra barn hade dålig hygien. Vart uppkallad till socialtjänsten men dom fann ingen anledning till att öppna ärendet då dom fann inga misstankar om det då dom hade inte fått in någon fler anmälan om det som tex. Från skolan.

    Nu har vi fått flera klagomål som det står att det är smutsigt efter oss i tvättstugan (använder inte den alls sen en månad tillbaka), byter blöja i tvättstugan, rastar hund i tvättstugan/trappen/loftgången, att hunden skäller konstant (det stämmer inte då hunden är aldrig själv och det finns vittnen om att han inteskäller i bostaden. Sen i helgen fick dom ett mail att min sambo ska ha skrikit efter en hyresgäst följt efter och bankat på deras dörr. Ytterligare en sak som inte stämmer. Vi har gjort en polisanmälan på allt detta och dom har påbörjat en polisanmälan på detta. Detta är ett obehag. Känns bara jobbigt att gå utanför lägenheten.

    Har även varit i kontakt med hyresvärden för att bestrida dessa falska anklagelser. Dom kan inte erbjuda något nytt boende. Nu undrar jag om socialtjänsten kan hjälpa till med boende? Får vi något mer klagomål så riskerar vi att bli vräkta på falska grunder.

  • Svar på tråden Kan man få hjälp med boende?
  • Anonym (!)

    Jag bor i en kommun i södra landet.

    Hos oss går de både till svenskar och syrianer.

    Tidigare till svenskar numera mest till syrianer.

    De senaste två lgh som blev lediga lade kommunen beslag på och en gick till en svensk och en till syrian

  • Anonym (?)
    Anonym (!) skrev 2018-02-19 13:31:56 följande:

    Därför att soc har lägenheter att dela ut.

    Hos oss kallas de sociala lägenheter men det är kommunen inte soc som är ansvarig för de.

    I de lgh bor folk som har lite problem är det meningen men numera bor bara syrianer i de. I alla fall i vår kommun.


    Med tanke på vad du skriver så måste jag fråga - vad tror du att ?soc? är?
  • Fiona M

    Varför skulle ni bli vräkta?

    Om det inte finns grund för klagomålen finns ju inte heller grund för vräkning.

  • Anonym (Falska anklagelser)
    Anonym (Psyco) skrev 2018-02-19 12:45:47 följande:

    Varför tror alla att soc sitter på lägenheter dom kan dela ut till kreti och pleti? Nej soc har ingen lägenhet. Ni får väl snoka lite vem av psyco grannarna det är som hatar er och anmäla denne för trakasserier.


    Det har vi gjort och polisanmält detta och dom inledde idag en förundersökning. Vi håller på att letar bostad lite över allt.
  • enmamma

    Oj då., med 4 barn och en valp i lägenhet får man nog var en perfekt granne.
    Fundera om det är grannen under er som är missnöjd.

  • viseversa
    enmamma skrev 2018-02-19 14:17:25 följande:
    Oj då., med 4 barn och en valp i lägenhet får man nog var en perfekt granne.
    Fundera om det är grannen under er som är missnöjd.
    Vad menar du? 
  • Anonym (!)
    viseversa skrev 2018-02-19 15:54:27 följande:

    Vad menar du? 


    Ja, vad tror du?

    Vet du vilket fruktansvärt oljud det blir för de som bor under
  • viseversa
    Anonym (!) skrev 2018-02-19 15:58:16 följande:
    Ja, vad tror du?
    Vet du vilket fruktansvärt oljud det blir för de som bor under
    Jaha? Folk med barn har rätt att bo i lägenhet vet du!
  • Anonym (!)
    viseversa skrev 2018-02-19 16:07:58 följande:

    Jaha? Folk med barn har rätt att bo i lägenhet vet du!


    Folk har rätt att ha lugn och ro i sin lägenhet vet du.

    Folk som bor i lägenhet har skyldighet att inte störa sina grannar.
  • Fiona M
    enmamma skrev 2018-02-19 14:17:25 följande:

    Oj då., med 4 barn och en valp i lägenhet får man nog var en perfekt granne.

    Fundera om det är grannen under er som är missnöjd.


    Alla bör sträva efter att vara bra grannar, men en flerbarnsfamilj har inte krav på sig att vara mer perfekt än andra boende. Så klart.
Svar på tråden Kan man få hjälp med boende?