• Äldre 20 Feb 08:38
    27504 visningar
    19 svar
    19
    27504

    Är julen barnens högtid eller en högtid för alla?

    Jag tänkte på det att man brukar ju säga att julen är barnens högtid. Men nog tycker jag julen är för alla. För mig gör det inget om man dricker glögg med lite alkohol i, i vettiga mängder såklart. Men vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är julen barnens högtid eller en högtid för alla?
  • Anonym (Lovar­s)
    Äldre 20 Feb 08:40
    #1
    +1
    Djurvän03 skrev 2018-02-20 08:38:12 följande:

    Jag tänkte på det att man brukar ju säga att julen är barnens högtid. Men nog tycker jag julen är för alla. För mig gör det inget om man dricker glögg med lite alkohol i, i vettiga mängder såklart. Men vad tycker ni?


    Man gör inte barnen en tjänst genom att nonchalera sina behov. Klart det är allas högtid.
  • Anonym (xm)
    Äldre 20 Feb 08:40
    #2

    Jag tycker julen är för alla.
    Däremot tycker jag inte att man dricker alkohol tillsammans med barn.

  • Äldre 20 Feb 08:41
    #3

    Julen är allas som gillar den!

  • Äldre 20 Feb 08:42
    #4
    Anonym (Lovars) skrev 2018-02-20 08:40:08 följande:

    Man gör inte barnen en tjänst genom att nonchalera sina behov. Klart det är allas högtid.


    Jag nonchalerar inte barnens behov bara för att jag dricker glögg med alhohol i. Alla är inte alkoholister.
  • Anonym (Lovar­s)
    Äldre 20 Feb 08:43
    #5
    Djurvän03 skrev 2018-02-20 08:42:52 följande:

    Jag nonchalerar inte barnens behov bara för att jag dricker glögg med alhohol i. Alla är inte alkoholister.


    Läs mitt inlägg igen.
  • Äldre 20 Feb 08:44
    #6
    Anonym (xm) skrev 2018-02-20 08:40:39 följande:

    Jag tycker julen är för alla.

    Däremot tycker jag inte att man dricker alkohol tillsammans med barn.


    Som sagt, jag tycker glögg är ok i måttliga mängder. Mins föräldrar drack glögg med alkohol i när jag var liten. Har inget hemskt minne från julen.
  • Äldre 20 Feb 08:46
    #7
    Anonym (Lovars) skrev 2018-02-20 08:43:29 följande:

    Läs mitt inlägg igen.


    Ber om ursäkt. Läste för snabbt.
  • Äldre 20 Feb 09:03
    #8

    Annat. Julen är allas högtid, ja, men främst barnens. Midsommar - det är en vuxen högtid. Fokus är på mat och sprit. Påsken är ganska jämställd. Mat och sprit för vuxna, godis för barnen. Nyår är främst för vuxna. Då är det inte mer än rätt att barnen får komma först på julen.

  • Anonym (Hepp)
    Äldre 20 Feb 09:29
    #9
    lövet2 skrev 2018-02-20 09:03:52 följande:

    Annat. Julen är allas högtid, ja, men främst barnens. Midsommar - det är en vuxen högtid. Fokus är på mat och sprit. Påsken är ganska jämställd. Mat och sprit för vuxna, godis för barnen. Nyår är främst för vuxna. Då är det inte mer än rätt att barnen får komma först på julen.


    Så alla som inte har barn kan lika gärna dra nåt gammalt över sig under julen?

    Julklappar tycker jag är för barnen, men julmat, glögg (med eller utan alkohol), lussekatter, julgodis, julmusik, ljus och allt annat är för alla.
  • Äldre 20 Feb 09:50
    #10

    Jag tycker att alla våra traditionella högtider som jul, nyår, påsk, midsommar osv är allas högtider, barn som vuxen. Ska de firas ska det vara trevligt för alla som är med och då inräknat både aktiviteter, mat och dryck.

    Men födelsedagar däremot är sin att bestämma över när det kommer till aktivitet, mat och dryck. Men fortfarande så att det är trevligt för de andra som är med och firar.

    Tycker överlag att det blir skevt när endast en grupp får lägga beslag på högtider, semestrar, resor osv det ska vara trevligt och kul för alla. Inte bara barnen eller bara de vuxna.

  • Anonym (J)
    Äldre 20 Feb 09:55
    #11
    Gryntroll skrev 2018-02-20 09:50:09 följande:

    Jag tycker att alla våra traditionella högtider som jul, nyår, påsk, midsommar osv är allas högtider, barn som vuxen. Ska de firas ska det vara trevligt för alla som är med och då inräknat både aktiviteter, mat och dryck.

    Men födelsedagar däremot är sin att bestämma över när det kommer till aktivitet, mat och dryck. Men fortfarande så att det är trevligt för de andra som är med och firar.

    Tycker överlag att det blir skevt när endast en grupp får lägga beslag på högtider, semestrar, resor osv det ska vara trevligt och kul för alla. Inte bara barnen eller bara de vuxna.


    Vad hon sa, exakt så.
    Våra högtider finns där för var och en som vill njuta av dom. 
    Hur gammal du är spelar ingen roll, gillar du att dansa runt granen, leta efter mandeln, spela julspelet eller vad du nu än gillar så är julen för dig.
    Lika med dom andra högtiderna och deras särarter. 
    Födelsedagen då bestämmer den som fyller inom rimliga gränser, den dagen är bara födelsedagsbarnets. 
  • Äldre 20 Feb 09:57
    #12
    lövet2 skrev 2018-02-20 09:03:52 följande:

    Annat. Julen är allas högtid, ja, men främst barnens. Midsommar - det är en vuxen högtid. Fokus är på mat och sprit. Påsken är ganska jämställd. Mat och sprit för vuxna, godis för barnen. Nyår är främst för vuxna. Då är det inte mer än rätt att barnen får komma först på julen.


    Nja, är det verkligen så vanligt (utanför tonårs-/ungvuxen firande) att midsommar är spritfest?

    Midsommar har för vår del inte fokus på mat och sprit. Vi ängnar lika stora delar av dagen åt blomsterplockning, göra kransar och stång och någon aktivitet (typ brännboll, kubb, femkamp..) som sillunch och grillning.

  • Äldre 20 Feb 10:02
    #13

    Vi har fokus på mat på midsommar precis som jul och aldrig fokus på supa, inte ens i 20årsåldern

  • Äldre 20 Feb 10:04
    #14
    +3

    Vad skulle det innebära om julen var barnens högtid? Är den enda innebörden att ingen alkohol ska konsumeras för barnen far illa då? I så fall är det ok att över huvud taget konsumera alkohol i närheten av barn, jul, nyår, lördagar, påsk?

    Eller innebär "julen är barnens högtid" att endast barnen ska få julklappapr och endast mat som barnen gillar ska severas? Och vad gäller för oss som firar jul utan barn? Bör vi fira jul och hur i så fall?

  • Äldre 21 Feb 01:12
    #15

    Det är allas högtid men mitt fokus blir nog lite mer på barnen. Jag får stor glädje från att se mitt barn vara glatt till exempel, alltså blir hennes upplevelse viktig för mig. Sen nu till exempel har vi inte så mycket pengar att röra oss med då ser vi först och främst till att köpa julklappar till alla barn vi firar med och de vuxna får vara utan.

    Vad gäller alkohol så är jag av uppfattningen att det tillhör vår kultur och att alla som kan dricka med måtta ska få göra det i den utsträckning de vill. Själv har jag aldrig varit särskilt förtjust i alkoholhaltiga drycker så jag behöver inte fundera över min egen konsumtion då den är noll.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (frank­)
    Äldre 21 Feb 02:07
    #16
    -1

    Skulle aldrig få för mig att vara nykter på julafton. Öl, snaps och tillhörande snapsvisor, annars får det vara.  

  • Äldre 21 Feb 04:45
    #17
    +2

    Hos oss är det allas högtid, men framför allt är det en högtid att umgås med nära och kära. Oavsett ålder. Barn såväl som gamla ska må bra.

    Har man problem med alkohol och inte kan dricka med måtta spelar det ingen roll om det är jul eller någon annan dag. Jag är uppväxt med att de vuxna dricker alkohol, utan att för den skull bli fulla, och har aldrig påverkats negativt av det.

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 21 Feb 05:22
    #18
    +1

    Jag svarade annat. Jag tycker att det är allas högtid där man ska ta hänsyn till allas behov men jag anser att man ska se extra till barnens behov ändå.

    Att ta en mugg glögg krocjar inte med någons behov, så de känns som en ickefråga his oss.

  • Äldre 3 Mar 18:46
    #19
    +1

    Varför skulle det bara vara barnens högtid? 

Svar på tråden Är julen barnens högtid eller en högtid för alla?