• Äldre 23 Feb 10:55
    179506 visningar
    6 svar
    6
    179506

    Färg till 1 åring?

    Helt ny på detta så ja alltså hur gör ni som målar med 1 åring? :) Kör ni på giftfri fingerfärg / vattenfärg (vilken isf? och sen en stor pappersmatta att måla på eller sitter de med er vid bordet och har ett litet papper att måla på? Vill vell helst skippa färg i hela huset ;)

    Stort tack från en vimsig mamma som är helt ny på detta med färg

  • Svar på tråden Färg till 1 åring?
  • Äldre 23 Feb 11:05
    #1

    Vi körde lite olika. Både fingerfärg, träpennor, kritor, tusch. Man sitter ju med när dom gör det så man har koll. Matstolen tyckte jag var lämpligast. Då sitter dom fast och kan inte smita iväg och kladda ner.

    Tips är att ha barnet naket (med blöja), eller ha ett sånt stort förkläde från typ Ikea.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 23 Feb 12:23
    #2

    Måla får så små göra i sin barnstol. Tvättbara kritor och tuschpennor är alltid tillgängliga, men de kladdigare färgerna har vi lite högre upp så att de inte når själva. Stämplar brukar vara kul i den åldern.

    Fingerfärg i badkaret eller utomhus på sommaren. Jag sparar gamla t-shirts (vuxenstorlek) och använder att måla i för barnen. 1-åringar brukar fortfarande vara rätt sugna på att smaka på omvärlden och få in färg i öronen och ögonen och håret (multisensorisk aktivitet!). 

  • Äldre 23 Feb 15:20
    #3

    Ang färg så kan jag tipsa om Ökonorm, ekologiskt och giftfritt. I övrigt håller jag med de andra, barnet sitter nästintill naket i sin matstol när det ska målas.

  • Äldre 23 Feb 17:39
    #4

    Tusen tack för era tips. Trodde att en del sätter barnet på en stor duk de kan måla på, men med en ett åring blir det såklart färg överallt :) så då ska jag absolut prova imorgon, hon får sitta i sin stol och måla och kladda ska bli kul att se hon lär säkert gilla det :D

  • Äldre 23 Feb 18:28
    #5
    velicious01 skrev 2018-02-23 17:39:54 följande:

    Tusen tack för era tips. Trodde att en del sätter barnet på en stor duk de kan måla på, men med en ett åring blir det såklart färg överallt :) så då ska jag absolut prova imorgon, hon får sitta i sin stol och måla och kladda ska bli kul att se hon lär säkert gilla det :D


    Hoppas du inte får det antiklimax som jag fick. Jag tänkte att fingerfärg, det älskar väl alla barn! Ikke. Mitt barn var bara besvärat av allt kladd och numera ska det BARA målas med pensel. Även fingerfärg.
  • Äldre 23 Feb 18:31
    #6
    Iowhannah skrev 2018-02-23 18:28:18 följande:

    Hoppas du inte får det antiklimax som jag fick. Jag tänkte att fingerfärg, det älskar väl alla barn! Ikke. Mitt barn var bara besvärat av allt kladd och numera ska det BARA målas med pensel. Även fingerfärg.


    Min gillade int emellertid kladdet. Alls. Haha
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Färg till 1 åring?