• Äldre 11 Mar 20:07
    4424 visningar
    17 svar
    -1
    17
    4424

    Funderar på skilsmässa

    Jag funderar på att skilja mig från min man då jag anser att han har lite problem med alkohol! Igår blev han jätte full när vi hade två vänner hemma hos oss. Våra barn hade lagt sig och jag tycker det är helt ok att dricka lite och ha trevligt med vänner men att bli ordentligt berusad och ha barn hemma klingar inte i mina öron. Det händer inte ofta att han blir så onykter men har hänt förr och då har jag sagt att jag står inte ut med det. Nu så hände det igår ju och gör jag inte detta nu så lär det väl fortsätta. Vi har hus ihop och han lade kontantinsatsen, skriver vi bara över lånen på honom eller hur gör man? Värdet har ju ökat under tiden vi bott här. Jag är så satans rädd för att inte klarar mig om jag går ifrån honom och jag är kluven på om det är det jag vill. MEN jag kan inte bara se genom fingrarna med detta!!

    Hur gör man liksom med allt?

  • Svar på tråden Funderar på skilsmässa
  • Anonym (vc)
    Äldre 11 Mar 20:31
    #1

    Eftersom det är barn inblandade tycker jag att ni ska vända er till familjerådgivning. De kan även hjälpa till med alkoholproblem.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 11 Mar 20:45
    #2
    +3

    Man skiljer sig inte för att någon blir full enstaka gånger. Man jobbar på det och pratar.

    Det hade varit allvar om han varit alkoholist. Min pappa var alkoholist.Han drack och var full varje dag.

  • Anonym (12345­)
    Äldre 12 Mar 20:57
    #3

    När ni säljer, dra bort kontantinsatsen från det som blir över när lån är betalda, resten av vinsten delar ni på.

    Men om det bara hänt ett par ggr så kanske det är bättre att försöka reda ut problemet.

  • Anonym (Man43­)
    Äldre 13 Mar 07:08
    #4

    Obs!

    Du skriver icke över lånen, för då förlorar du en massa pengar. (Gå inte i den kvinnofällan.)

    Vill han bo kvar ska han lösa ut dig till husets marknadsvärde.

    De pengar han pytsat in när ni köpte är inte hans egna längre, eftersom ni köpt huset för gemensamt förvärv.

    Chansa inte på att fixa detta själv. Anlita en familjejurist för bodelningen, det kostar några tusen men är så värt det.

    Tråkigt, men lycka till!

  • Anonym (12345­)
    Äldre 13 Mar 09:11
    #5
    Anonym (Man43) skrev 2018-03-13 07:08:42 följande:

    Obs!

    Du skriver icke över lånen, för då förlorar du en massa pengar. (Gå inte i den kvinnofällan.)

    Vill han bo kvar ska han lösa ut dig till husets marknadsvärde.

    De pengar han pytsat in när ni köpte är inte hans egna längre, eftersom ni köpt huset för gemensamt förvärv.

    Chansa inte på att fixa detta själv. Anlita en familjejurist för bodelningen, det kostar några tusen men är så värt det.

    Tråkigt, men lycka till!


    Det finns inga lag som säger att man måste ta hälften av kontantinsaten, det går utmärkt att dra bort summan från försäljningen, man behöver inte vara girig bara för att man ska skilja sig.

    Använd sunt förnuft.

    Man har ändå barn ihop så ingen vinner på att vara girig.

    Varför inte låta den som lagt hela insatsen få tillbaka den även om man gör vinst?
  • Äldre 13 Mar 09:30
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-11 20:45:20 följande:

    Man skiljer sig inte för att någon blir full enstaka gånger. Man jobbar på det och pratar.

    Det hade varit allvar om han varit alkoholist. Min pappa var alkoholist.Han drack och var full varje dag.


    Folk får skilja sig av vilka anledningar som helst. I det här fallet verkar ts ha problem med alkohol och det är förstås ett lika gilitig skäl som vilket annat som helst för skilsmässa.
  • Anonym (Man43­)
    Äldre 13 Mar 09:53
    #7
    Anonym (12345) skrev 2018-03-13 09:11:22 följande:
    Det finns inga lag som säger att man måste ta hälften av kontantinsaten, det går utmärkt att dra bort summan från försäljningen, man behöver inte vara girig bara för att man ska skilja sig.

    Använd sunt förnuft.

    Man har ändå barn ihop så ingen vinner på att vara girig.

    Varför inte låta den som lagt hela insatsen få tillbaka den även om man gör vinst?
    Att följa lagen är inte att vara girig.

    Dessvärre är det vanligt att kvinnor ger bort en massa pengar vid separation. Pengar som de behövt för att ge sig och barnen en bra start.

    Så till TS och alla andra kvinnor vill jag säga: stå på dig för din rätt!
    För ni ligger redan efter ekonomiskt pga barnafödande/deltidsarbete/huvudansvar i hemmet.
  • Anonym (*'^-^­'*)
    Äldre 13 Mar 15:31
    #8
    Pope Joan II skrev 2018-03-13 09:30:20 följande:

    Folk får skilja sig av vilka anledningar som helst. I det här fallet verkar ts ha problem med alkohol och det är förstås ett lika gilitig skäl som vilket annat som helst för skilsmässa.


    Nej. Han har blivit full enstaka gånger.

    Då PRATAR man. Man hittar lösningar. Man springer inte till Tingsrätten direkt.

    Han är inte berusad varje dag som en alkoholist.
  • Anonym (Fia)
    Äldre 13 Mar 16:01
    #9

    Måste man dricka alkohol för att ha trevligt?

    Säg att ni kan ha en vit månad utan alkohol?

    Du lär märka om han har problem med alkohol.

    Många måste dricka på helgen för att slappna av eller unna sig som det så fint heter.

    Här ni det bra annars?

  • Äldre 13 Mar 16:25
    #10
    Anonym (*'^-^'*) skrev 2018-03-13 15:31:17 följande:
    Nej. Han har blivit full enstaka gånger.

    Då PRATAR man. Man hittar lösningar. Man springer inte till Tingsrätten direkt.

    Han är inte berusad varje dag som en alkoholist.
    Vilka är "man"? 

    Som sagt, människor får skilja sig av vilka anledningar som helst. Finns ingen som är tvingad att hitta lösningar, prata eller något annat heller. Det finns en betänketid på sex månader för par som har gemensamma barn men i övrigt finns inga villkor alls för att ta ut skilsmässa. 
  • Anonym (*'^-^­'*)
    Äldre 13 Mar 16:44
    #11
    Pope Joan II skrev 2018-03-13 16:25:54 följande:

    Vilka är "man"? 

    Som sagt, människor får skilja sig av vilka anledningar som helst. Finns ingen som är tvingad att hitta lösningar, prata eller något annat heller. Det finns en betänketid på sex månader för par som har gemensamma barn men i övrigt finns inga villkor alls för att ta ut skilsmässa. 


    Denna tråden handlar inte om skilsmässor överlag.

    Denna handlar om en man som blir berusad nån gång. Kvinnan han bor med vill skiljas på grund av Det. Utan att första prata. Gör en egen tråd om du vill diskutera anledningar till skilsmässa. Här känner vi redan till anledningen och att hon springer direkt till Tingsrätten utan att ens fösöka jobba på problemet.
  • Anonym (Glad)
    Äldre 13 Mar 17:18
    #12
    Anonym (*'^-^'*) skrev 2018-03-13 16:44:29 följande:

    Denna tråden handlar inte om skilsmässor överlag.

    Denna handlar om en man som blir berusad nån gång. Kvinnan han bor med vill skiljas på grund av Det. Utan att första prata. Gör en egen tråd om du vill diskutera anledningar till skilsmässa. Här känner vi redan till anledningen och att hon springer direkt till Tingsrätten utan att ens fösöka jobba på problemet.


    Denna tråd handlar om hur hon ska göra med det ekonomiska och svaret är att hon ska ha halva husets värde efter lånet är avdraget. Gör en egen tråd om du vill diskutera hur mycket man bör prata innan man går skilda vägar eller vilka skäl du anser giltiga.
  • Äldre 13 Mar 17:34
    #13
    Anonym (*'^-^'*) skrev 2018-03-13 16:44:29 följande:
    Denna tråden handlar inte om skilsmässor överlag.

    Denna handlar om en man som blir berusad nån gång. Kvinnan han bor med vill skiljas på grund av Det. Utan att första prata. Gör en egen tråd om du vill diskutera anledningar till skilsmässa. Här känner vi redan till anledningen och att hon springer direkt till Tingsrätten utan att ens fösöka jobba på problemet.
    Ts har inte sprungit någonstans, men hon har förstås all rätt i världen att ta ut skilsmässa om hon så önskar och det av vilket skäl som helst. 
    Anonym (Glad) skrev 2018-03-13 17:18:23 följande:
    Denna tråd handlar om hur hon ska göra med det ekonomiska och svaret är att hon ska ha halva husets värde efter lånet är avdraget. Gör en egen tråd om du vill diskutera hur mycket man bör prata innan man går skilda vägar eller vilka skäl du anser giltiga.
  • Anonym (*'^-^­'*)
    Äldre 13 Mar 17:40
    #14

    Från TS:

    "Jag funderar på att skilja mig från min man då jag anser att han har lite problem med alkohol! "

  • Äldre 13 Mar 17:44
    #15
    Anonym (*'^-^'*) skrev 2018-03-13 17:40:54 följande:

    Från TS:

    "Jag funderar på att skilja mig från min man då jag anser att han har lite problem med alkohol! "


    Vem kan/ska förbjuda henne att ta ut skilsmässa om hon kommer fram till att det är det hon vill, menar du?
  • Anonym (12345­)
    Äldre 17 Mar 11:41
    #16
    Anonym (Man43) skrev 2018-03-13 09:53:16 följande:
    Att följa lagen är inte att vara girig.

    Dessvärre är det vanligt att kvinnor ger bort en massa pengar vid separation. Pengar som de behövt för att ge sig och barnen en bra start.

    Så till TS och alla andra kvinnor vill jag säga: stå på dig för din rätt!
    För ni ligger redan efter ekonomiskt pga barnafödande/deltidsarbete/huvudansvar i hemmet.
    Du har missuppfattat det som många andra, det är ingen lag som man måste följa till 100%
    Du bryter inte mot några lagar bara för att ni delar 60/40 eller 70/30 beroende på vem som lagt in insats det går utmärkt att använda sunt förnuft och komma överens tillsammans ingen kommer slänga dig i fängelse.
    Bara för att lagen säger rätt till hälften av allting så behöver man inte med en dåres envishet roffa åt sig 50% av allting, speciellt när den andre är förälder till ens barn.

    Hur menar du med att det  är vanligt att kvinnor ger bort en massa pengar vid en separation?
    Det är snarare männen som tjänat mer, betalt mer och sedan måste ge bort hälften.

    Hade det varit en kvinna som slängt in kontantinsatsen så skriks det inte lika högt om att ge bort hälften.

    Varför är ni så giriga, att ni måste luta er mot lagen och använda den till 100% bara för att den existerar, kan man inte bara vara nöjda med att den ene gick in med en insats och gjorde det möjligt att bo, en möjlighet som kanske var omöjlig annars?

    Skulle inte ens tänka tanken av att göra anspråka på min sambos/frus pengar bara för att jag enligt lag kan roffa åt mig, jag skulle aldrig kunna leva med skammen, med mig själv vetskapen av att någon gjorde något för mig och stjälper den ena när det är över som tack för hjälpen kan man säga.

    Hur klarar ni av att leva med skammen , går ni bara vidare till nästa partner och gör likadant?
Svar på tråden Funderar på skilsmässa