• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45933 visningar
    260 svar
    260
    45933

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (barnf­ritt)
    Äldre 12 Mar 13:52
    #11
    +2

    Vi ville ha barnfri bröllopsfest, men en av släktingarna till min man bara skulle ha med sig sin 9-månaders. I mitt huvud äter ett så stort barn mat och kan lätt klara sig utan mamma i 4 timmar om hon ska på bröllopsmiddag. Jag vet dessutom att barnet känner sina morföräldrar mkt väl och att de barnvaktat barnet förut. De bor dessutom nära platsen för bröllopet och skulle kunna vara där på 10 min om mamman skulle behövas.

    Men det blev världens grej av det, vilket slutade med att de tog med sig barnet. Ungen skrek hela middagen (det var för sent och de kunde inte få barnet att somna.) Båda föräldrarna var helt upptagna med barnet hela kvällen och njöt knappast av varken mat eller sällskap. De bara förstörde för oss andra och framförallt oss brudpar som lagt ner otroligt mycket tid och en del pengar på att fixa denna fest. Vi hade folk tillresta från andra sidan Sverige för att fira oss men det enda de fick ut var att höra på barnskrik.

    Varför kom de ens liksom? Det kändes verkligen som att det bara var "för att". Deras barn hade rätt att vara med enligt dem, sedan att det verkligen förstörde vår fest brydde de sig inte om.

    Skitstörigt. Och nej, vi umgås inte med dem längre.

  • Äldre 12 Mar 13:56
    #12
    +3
    Anonym (barnfritt) skrev 2018-03-12 13:52:28 följande:

    Vi ville ha barnfri bröllopsfest, men en av släktingarna till min man bara skulle ha med sig sin 9-månaders. I mitt huvud äter ett så stort barn mat och kan lätt klara sig utan mamma i 4 timmar om hon ska på bröllopsmiddag. Jag vet dessutom att barnet känner sina morföräldrar mkt väl och att de barnvaktat barnet förut. De bor dessutom nära platsen för bröllopet och skulle kunna vara där på 10 min om mamman skulle behövas.

    Men det blev världens grej av det, vilket slutade med att de tog med sig barnet. Ungen skrek hela middagen (det var för sent och de kunde inte få barnet att somna.) Båda föräldrarna var helt upptagna med barnet hela kvällen och njöt knappast av varken mat eller sällskap. De bara förstörde för oss andra och framförallt oss brudpar som lagt ner otroligt mycket tid och en del pengar på att fixa denna fest. Vi hade folk tillresta från andra sidan Sverige för att fira oss men det enda de fick ut var att höra på barnskrik.

    Varför kom de ens liksom? Det kändes verkligen som att det bara var "för att". Deras barn hade rätt att vara med enligt dem, sedan att det verkligen förstörde vår fest brydde de sig inte om.

    Skitstörigt. Och nej, vi umgås inte med dem längre.


    Mycket tråkigt att höra om att de helt struntade i era önskemål. Vilka fullblodsegoister!
  • Äldre 12 Mar 14:05
    #13
    +3

    Jag hade svarat att jag tyvärr inte kan komma eftersom min bebis fortfarande ammas och jag inte vill lämna hen men önskat dem en underbar dag. 

    Om de vill göra undantag för ammande bebisar så har de möjlighet att säga det då utan att känna sig tvingade till något. 

  • Anonym (barnf­ritt)
    Äldre 12 Mar 14:08
    #14

    Mmm, det var sådär.

    Men visst kan det gå bra att ha bebisar med, men jag tycker man ska försöka kommunicera med brudparet innan. Vill man gå på ett barnfritt bröllop så får man faktiskt göra allt för att antingen skaffa barnvakt eller lösa det med uppdelning av kvällen mellan partnerna exempelvis, innan man tar med sig barnet.

    Att bara resonera som att: det passar inte mig, jag tycker brudparet är larvigt- är inte ok!

  • Äldre 12 Mar 14:19
    #15
    +1

    Sitter i liknande sits, men är beräknad ungefär samtidigt som bröllopet är. Så har tagit samtalet med både brud och brudgum då båda vet att jag är gravid i dagsläget och kan ha en liten nykläckt när bröllopet stundar.

    Fick svaret: Självklart betyder "barnfritt" just BARNfritt, men inte bäbis/spädbarnsfritt om man ammar osv :) så vi var varmt välkomna med liten!

    Extrakolla med brudparet! Endast de vet hur de tänkt kring sitt eget bröllop :)

  • Äldre 12 Mar 14:30
    #16
    Anonym (barnfritt) skrev 2018-03-12 13:52:28 följande:

    Vi ville ha barnfri bröllopsfest, men en av släktingarna till min man bara skulle ha med sig sin 9-månaders. I mitt huvud äter ett så stort barn mat och kan lätt klara sig utan mamma i 4 timmar om hon ska på bröllopsmiddag. Jag vet dessutom att barnet känner sina morföräldrar mkt väl och att de barnvaktat barnet förut. De bor dessutom nära platsen för bröllopet och skulle kunna vara där på 10 min om mamman skulle behövas.

    Men det blev världens grej av det, vilket slutade med att de tog med sig barnet. Ungen skrek hela middagen (det var för sent och de kunde inte få barnet att somna.) Båda föräldrarna var helt upptagna med barnet hela kvällen och njöt knappast av varken mat eller sällskap. De bara förstörde för oss andra och framförallt oss brudpar som lagt ner otroligt mycket tid och en del pengar på att fixa denna fest. Vi hade folk tillresta från andra sidan Sverige för att fira oss men det enda de fick ut var att höra på barnskrik.

    Varför kom de ens liksom? Det kändes verkligen som att det bara var "för att". Deras barn hade rätt att vara med enligt dem, sedan att det verkligen förstörde vår fest brydde de sig inte om.

    Skitstörigt. Och nej, vi umgås inte med dem längre.


    Min yngsta helammade vid nio månader och VÄGRADE prova någon mat fram tills hon var 11-12 månader. Så det där kan ändå vara väldigt olika. Förstår däremot inte alls varför paret som kom till ert bröllop inte respekterade er önskan... Jag hade helt klart stannat hemma!
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 12 Mar 14:30
    #17
    +2
    Anonym (P) skrev 2018-03-12 13:44:17 följande:

    Små bebisar brukar inte räknas som barn så fråga brudparet.


    Nehej, räknas de som hundvalpar då eller?
  • Anonym (barnf­ritt)
    Äldre 12 Mar 14:54
    #18
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-12 14:30:11 följande:
    Nehej, räknas de som hundvalpar då eller?
    Exakt :)

    I vissa umgängeskretsar är man mindre tolerant mot barn generellt än i andra. Man kan ha egna barn men värnar samtidigt de få stunder då man får vara vuxen, ostörd av bebisar och oljud.

    Andra personer tycker det är superhärligt med alla generationer på samma plats och kanske barnkära på ett annat sätt.
  • Sonnet
    Äldre 12 Mar 14:55
    #19

    Har varit på flera bröllop som enligt inbjudan skulle vara barnfria, men där små bebisar - både ammade och flaskmatade - var välkomna.
    Men var ödmjuk och meddela dem att eftersom inte barn får komma kan du heller inte komma. Då visar du dem respekt samtidigt som de får chansen att avgöra om du trots allt får ta med dig ditt barn.

  • Anonym (Hepp)
    Äldre 12 Mar 15:08
    #20
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-12 13:01:04 följande:

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.


    Eftersom bröllopet är barnfritt får du tacka nej. Du kan motivera genom att skriva/säga att du kommer att ha ett litet barn då som helammas. Så enkelt är det.
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders