• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45937 visningar
    260 svar
    260
    45937

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (Hepp)
    Äldre 12 Mar 15:09
    #21
    -1 +2
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-12 13:10:40 följande:
    Jag hade ringt upp de och sagt att "jag ammar och det går inte att lämna bort ett så litet spädbarn. Ni får välja om jag ska komma med bebisen eller inte komma alls".

    Eller skicka sms om det känns lättare. Så får du svar direkt.

    Vi i tråden vet inte hur pass mycket Brudparet stör sig eller inte stör sig på barn. Det måste du fråga de.

    Det blir ju varken kul för dig eller de om ni inte kommer överens.
    Varför? Brudparet har ju redan valt. TS får tacka nej.
  • Anonym (Hepp)
    Äldre 12 Mar 15:11
    #22
    Anonym (barnfritt) skrev 2018-03-12 13:52:28 följande:

    Vi ville ha barnfri bröllopsfest, men en av släktingarna till min man bara skulle ha med sig sin 9-månaders. I mitt huvud äter ett så stort barn mat och kan lätt klara sig utan mamma i 4 timmar om hon ska på bröllopsmiddag. Jag vet dessutom att barnet känner sina morföräldrar mkt väl och att de barnvaktat barnet förut. De bor dessutom nära platsen för bröllopet och skulle kunna vara där på 10 min om mamman skulle behövas.

    Men det blev världens grej av det, vilket slutade med att de tog med sig barnet. Ungen skrek hela middagen (det var för sent och de kunde inte få barnet att somna.) Båda föräldrarna var helt upptagna med barnet hela kvällen och njöt knappast av varken mat eller sällskap. De bara förstörde för oss andra och framförallt oss brudpar som lagt ner otroligt mycket tid och en del pengar på att fixa denna fest. Vi hade folk tillresta från andra sidan Sverige för att fira oss men det enda de fick ut var att höra på barnskrik.

    Varför kom de ens liksom? Det kändes verkligen som att det bara var "för att". Deras barn hade rätt att vara med enligt dem, sedan att det verkligen förstörde vår fest brydde de sig inte om.

    Skitstörigt. Och nej, vi umgås inte med dem längre.


    Så tråkigt. För er och för era gäster, av vilka en del kanske själva låtit barnen stannat hemma och såg fram emot barnfritt (inte bara brudparet kan gilla detta nämligen).
  • Anonym (co)
    Äldre 12 Mar 15:12
    #23
    +1
    Anonym (P) skrev 2018-03-12 13:44:17 följande:

    Små bebisar brukar inte räknas som barn så fråga brudparet.


    Haha dagens skratt!
  • Anonym (X)
    Äldre 12 Mar 15:14
    #24
    -1
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-12 13:18:50 följande:

    Barnfritt är barnfritt, bebisar är barn... det borde vara ett svar på din fråga.

    Jag hade inte på några villkor förstört mitt bröllop med efterkommande fest med skrikande bebisar och rinnande bröst. Det är VÅR stora dag, en dag vi vill minnas med glädje!


    Så... Ts hade inte varit välkommen till dig ens utan barn? Rinnande bröst är ju svåra att lämna hemma själva.
  • Anonym (A)
    Äldre 12 Mar 15:22
    #25

    På vårt bröllop hade några med sig spädbarn och mindre barn, men skötte det ursnyggt. Jag placerade föräldrarna så att de hade plats att ställa vagnen bredvid bordet, och lätt kunde gå ut om det behövdes. En kompis hade med sig sina lite större barn på själva vigseln, som var ute, och sedan fick barnen följa med till middagslokalen där barnens moster hämtade barnen och övernattade i en stuga 10 min. därifrån.

    Sedan beror mycket på hur barnet är. Jag skulle inte ha tagit med min son när han var 9 månader- han var alltför aktiv och kunde protestera kraftigt när han var missnöjd.Skulle varit helstressande att ha med honom.  Dottern däremot var väldigt lugn så länge hon fick vara i selen nära mig. En kolikbebis är inte en höjdare på ett bröllop heller- blir mest stress för alla tror jag.

    Om du vill gå på bröllopet, l kanske du dels kan stämma av med brudparet, och dels se om du kan ta med dig din mamma. Då kanske hon kan ta en prommenad med bebisen under vigseln, och vara någonstans nära under middagen. Be att bli placerad så att du diskret kan slinka ut, och amma/trösta vid behov.

  • Anonym (co)
    Äldre 12 Mar 15:23
    #26
    +1
    Anonym (X) skrev 2018-03-12 15:14:33 följande:
    Så... Ts hade inte varit välkommen till dig ens utan barn? Rinnande bröst är ju svåra att lämna hemma själva.
    Förmodligen hålls de rinnande brösten innanför tröjan om babyn inte är med.
  • Anonym (Hepp)
    Äldre 12 Mar 15:27
    #27
    Anonym (A) skrev 2018-03-12 15:22:54 följande:

    På vårt bröllop hade några med sig spädbarn och mindre barn, men skötte det ursnyggt. Jag placerade föräldrarna så att de hade plats att ställa vagnen bredvid bordet, och lätt kunde gå ut om det behövdes. En kompis hade med sig sina lite större barn på själva vigseln, som var ute, och sedan fick barnen följa med till middagslokalen där barnens moster hämtade barnen och övernattade i en stuga 10 min. därifrån.

    Sedan beror mycket på hur barnet är. Jag skulle inte ha tagit med min son när han var 9 månader- han var alltför aktiv och kunde protestera kraftigt när han var missnöjd.Skulle varit helstressande att ha med honom.  Dottern däremot var väldigt lugn så länge hon fick vara i selen nära mig. En kolikbebis är inte en höjdare på ett bröllop heller- blir mest stress för alla tror jag.

    Om du vill gå på bröllopet, l kanske du dels kan stämma av med brudparet, och dels se om du kan ta med dig din mamma. Då kanske hon kan ta en prommenad med bebisen under vigseln, och vara någonstans nära under middagen. Be att bli placerad så att du diskret kan slinka ut, och amma/trösta vid behov.


    Varför inte pappa?
  • Anonym (Alice­)
    Äldre 12 Mar 15:32
    #28
    +1

    Kom ihåg att brudparet fortfarande är människor - skicka iväg ett mail eller sms! Fråga bara om det är okej att ta med din 4-månaders.

    Annars kan du ju alltid ta med din mamma (eller någon annan) till staden där bröllopet är. Hon får vara barnvakt och ta hand om bebisen i några timmar då du firar din vän. Skulle nåt hända kan du smita iväg tidigt och ta vara med din bebis istället.

  • Anonym (X)
    Äldre 12 Mar 15:33
    #29
    Anonym (co) skrev 2018-03-12 15:23:25 följande:

    Förmodligen hålls de rinnande brösten innanför tröjan om babyn inte är med.


    Men kan rinna ganska oförutsägbart utan amning.
  • Äldre 12 Mar 15:35
    #30
    Anonym (Hepp) skrev 2018-03-12 15:08:21 följande:
    Eftersom bröllopet är barnfritt får du tacka nej. Du kan motivera genom att skriva/säga att du kommer att ha ett litet barn då som helammas. Så enkelt är det.
    Exakt
    Jag tycker inte att man frågar mer om det står barnfritt i inbjudan. Har själv stannat hemma från svåger/svägerskas bröllop av exakt den anledningen. Tycker inte att det är en märklig önskan, bara att respektera och inget att fråga om.

    Vi gjorde missen och hade barn med på vårt bröllop efter tjafs med släkten. Och det plingades i toastmaster klockan under minglet och tjoades under tal osv. Och även bebisar gör att det blir avbrott, många reagerar på bebisgnäll även om det är fullt naturligt för bebisen och föräldern är snabb att lämna sin bordsherre/dam för att ta hand om barnet.
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders