• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45939 visningar
    260 svar
    260
    45939

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (co)
    Äldre 12 Mar 15:39
    #31
    Anonym (X) skrev 2018-03-12 15:33:43 följande:
    Men kan rinna ganska oförutsägbart utan amning.
    Jo visst.. Men har man kläder på sig behöver inte omgivningen konfronteras med kroppsvätskorna.
  • Anonym (Alice­)
    Äldre 12 Mar 16:07
    #32
    Anonym (Hepp) skrev 2018-03-12 15:27:50 följande:

    Varför inte pappa?


    Du frågade ju inte mig men jag nämnde ts mamma för att hon nämns i trådstarten. Simple as that.
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 12 Mar 16:13
    #33
    Anonym (X) skrev 2018-03-12 15:14:33 följande:

    Så... Ts hade inte varit välkommen till dig ens utan barn? Rinnande bröst är ju svåra att lämna hemma själva.


    Det finns amningskupor vet du. Ta med en hel förpackning så löser det sig.
  • Äldre 12 Mar 16:41
    #34

    Jag hänger väldigt mycket i bröllopskretsar och barnfritt BRUKAR inte innefatta bebisar under sex månader (vissa accepterar till och med upp till ett år). Speciellt om mamman helammar brukar det finnas en hel del förståelse.

    Med det sagt är det inte självklart att just det här paret resonerar så. Om jag var du skulle jag skriva och tacka nej ungefär så här: "Tack för inbjudan, men eftersom Billy bara är 4 månader och helammas kommer det bli väldigt svårt för mig att lämna bort honom för att delta i festligheterna. Vi får helt enkelt tacka nej till inbjudan och önskar er all lycka, kram från familjen Andersson".

    Då ger ni paret en chans att antingen svara "Vi förstår att det skulle vara svårt att lämna ifrån er honom, tack för att ni svarade!" eller "Oj, han är så liten så vi räknade knappast honom som ett barn. Ni är välkomna att ta med honom om ni har möjlighet att komma på bröllopet".

  • Äldre 12 Mar 16:51
    #35
    Crazzy skrev 2018-03-12 16:41:20 följande:

    Jag hänger väldigt mycket i bröllopskretsar och barnfritt BRUKAR inte innefatta bebisar under sex månader (vissa accepterar till och med upp till ett år). Speciellt om mamman helammar brukar det finnas en hel del förståelse.

    Med det sagt är det inte självklart att just det här paret resonerar så. Om jag var du skulle jag skriva och tacka nej ungefär så här: "Tack för inbjudan, men eftersom Billy bara är 4 månader och helammas kommer det bli väldigt svårt för mig att lämna bort honom för att delta i festligheterna. Vi får helt enkelt tacka nej till inbjudan och önskar er all lycka, kram från familjen Andersson".

    Då ger ni paret en chans att antingen svara "Vi förstår att det skulle vara svårt att lämna ifrån er honom, tack för att ni svarade!" eller "Oj, han är så liten så vi räknade knappast honom som ett barn. Ni är välkomna att ta med honom om ni har möjlighet att komma på bröllopet".


    Exakt! Min erfarenhet är också att ammande barn oftast är ok även vid barnfria bröllop. Jag skulle också skicka någonting liknande det du föreslog.
  • Anonym (Ajh)
    Äldre 12 Mar 16:55
    #36
    Crazzy skrev 2018-03-12 16:41:20 följande:

    Jag hänger väldigt mycket i bröllopskretsar och barnfritt BRUKAR inte innefatta bebisar under sex månader (vissa accepterar till och med upp till ett år). Speciellt om mamman helammar brukar det finnas en hel del förståelse.

    Med det sagt är det inte självklart att just det här paret resonerar så. Om jag var du skulle jag skriva och tacka nej ungefär så här: "Tack för inbjudan, men eftersom Billy bara är 4 månader och helammas kommer det bli väldigt svårt för mig att lämna bort honom för att delta i festligheterna. Vi får helt enkelt tacka nej till inbjudan och önskar er all lycka, kram från familjen Andersson".

    Då ger ni paret en chans att antingen svara "Vi förstår att det skulle vara svårt att lämna ifrån er honom, tack för att ni svarade!" eller "Oj, han är så liten så vi räknade knappast honom som ett barn. Ni är välkomna att ta med honom om ni har möjlighet att komma på bröllopet".


    Bra svar!
  • Äldre 12 Mar 17:31
    #38
    +2

    Svara med motiveringen att du inte kan lämna bort barnet. Då får brudparet chansen att säga att du får ta med dig ett så litet barn, samtidigt som du inte pressar dem med frågor om huruvida regeln verkligen gäller dig.

  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 12 Mar 17:55
    #39
    +1
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 17:25:50 följande:

    Förstår inte riktigt varför du skapar en tråd. Det står ju barnfritt och då är ditt enda alternativ att stanna hemma.... problemet löst


    Precis...

    Varför skulle ta unge undantas från andras ungar?
  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 12 Mar 18:01
    #40
    -2 +1
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-12 17:55:11 följande:

    Precis...

    Varför skulle ta unge undantas från andras ungar?


    Därför att det är kutym att ammande spädbarn undantas regeln om barnfritt.
  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 12 Mar 18:10
    #42
    +3
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-03-12 18:01:44 följande:

    Därför att det är kutym att ammande spädbarn undantas regeln om barnfritt.


    Men det är väl också kutym att man skriver vad som gäller på inbjudan. När ammande barn är undantag står det...

    Att som gäst fråga sätter värdparet/brudparet i en sits där det behöver förklara sig (och oftast till fler än ett par som frågar om just deras bebis).
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders