• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45851 visningar
    260 svar
    260
    45851

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Äldre 13 Mar 08:33
    #73
    -1
    Mrs Moneybags skrev 2018-03-12 13:11:43 följande:

    Jag skulle nog välja att inte gå på bröllopet. Det kanske bara skapar irritation med ett barn som gör ljud i kyrkan och så vidare.

    Du får väl fira din vän på något annat sätt vid ett senare tillfälle - bjuda på middag eller något liknande.


    Man kan ju gå ut från kyrkan om barnet börjar göra ljud ifrån sig. Varför ska Ts fira vid ett senare tillfälle och bjuda på middag? Om brudparet inte kan göra undantag för Ts 4-månaders bebis som ammas så är nog inte den vänskapen värd så mycket att det är värt att bjuda på middag.
  • LFF
    Äldre 13 Mar 08:47
    #74
    +1
    Anonym (H) skrev 2018-03-13 06:12:24 följande:

    Jag hade hört av mig till brudparet och frågat vad de tyckte om situationen. Säger de fortfarande nej hade jag stannat hemma med bebisen. Hade gärna sett att pappan till barnet stannat hemma med oss också då barnet är bådas ansvar.


    Och själv tycker jag att pappan självklart ska gå för att någon i familjen ska vara där och fira brudparet. Självklart ska han inte bli dyngrak. Barnet kan han ta ansvar för en annan dag istället så att mamman får lite tid att göra något roligt på.
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 07:10:54 följande:
    Till Ts så tycker jag att du antingen frågar om de kan göra ett undantag eftersom du ammar och inte kan lämna bort din lilla bebis, eller också tackar du nej men förklarar varför du tyvärr inte kan komma, så brudparet har en chans att säga till om de vill att ni hellre kommer med er lilla. Det kan mkt väl vara så att de bara inte tänkt på just ammande bebisar och därför glömt skriva i inbjudan att undantag för dessa kan göras. Uppdatera gärna hur det går:) Men om ni inte får ta med bebisen så tycker jag att pappan gott kan stanna hemma med er också som personen i inläggget ovan skrev.
    Varför ska båda stanna hemma för att en måste vara hemma med bebisen? Ja, barnet är bådas ansvar men betyder det att man som föräldrar aldrig kan låta den andre gå på en fest etc eftersom "barnet är bådas ansvar"? Nästa gång kanske det är mamman som går på festen och pappan som stannar hemma med barnet istället, eller ska inte mamman få gå då?


  • Äldre 13 Mar 08:47
    #75
    -1
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-12 13:18:50 följande:

    Barnfritt är barnfritt, bebisar är barn... det borde vara ett svar på din fråga.

    Jag hade inte på några villkor förstört mitt bröllop med efterkommande fest med skrikande bebisar och rinnande bröst. Det är VÅR stora dag, en dag vi vill minnas med glädje!


    Du verkar vara en fördomsfull person som inte värdesätter nära vänner längre så snart de fått en bebis. Om en nära vän, syster, bror eller liknande är bjuden och har en liten ammande bebis som de inte kan lämna bort så vill du hellre alltså att de stannar hemma än att dela glädjen med er på er stora dag? Jag kan tala om för dig att av alla bröllop jag varit på inklusive mitt eget så finns det inte en enda som förstört någons bröllop med sin lilla ammande bebis. Långt ifrån alla bebisar skriker mycket och har du inte ett pyttelitet bröllop så lär du inte höra minsta lilla gny heller i sorlet bland allt folk. Normala personer ser till att gå ifrån med bebisen om hen blir skrikig på en sådan tillställning! Men det är klart, om man stör sig på blotta åsynen av ett litet barn så gör man bäst i att bjuda endast de som inte har ammande bebisar..
  • Äldre 13 Mar 09:07
    #76
    -1 +2
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-12 17:55:11 följande:

    Precis...

    Varför skulle ta unge undantas från andras ungar?


    Det är väl givet varför undantag görs för ammande bebisar vars enda tillgång till mat är via mamman..
  • Äldre 13 Mar 09:17
    #77
    +1
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-12 13:01:04 följande:

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.


    Jag skulle tacka nej och säga att jag det är för att jag har ett litet ammande barn. Det är väl inga konstigheter. Fullt förståeligt att folk vill ha barnfria bröllop. Och fullt förståeligt att du inte vill/kan lämna bort ett så litet barn.
  • Anonym (Tråki­g ton)
    Äldre 13 Mar 09:20
    #78
    -1 +1

    Tråkig ton bland FL:s besserwissrar som vanligt! Barnfritt behöver verkligen inte betyda att spädbarn inte får följa med! Bara för att en del av er har den erfarenheten betyder inte det att det är så i det här fallet eller att det ens är det vanligaste alternativet.
    Att en del fått ta med sina spädbarn och inte haft vett att gå ut när det behövts är väl för att de tillhör den nya lättkränkta generationen, TS behöver inte vara en av dem och jag skulle inte heller tro att hon är det med tanke på vad hon skriver.

    TS, ta kontakt med brudparet och förklara situationen, de vet ju säkert om din situation redan och är antagligen förberedda på hur de vill ha det. Det kan inte bli värre än att du får ett nej från deras sida men det kan också bli ett "Självklart får ni ta med babyn!".

    På vårt bröllop hade tre av gästerna med sig spädbarn. Bordsformationen var som ett E och föräldrarna sattes vid ändarna som stack ut med en barnstol, gästerna var jättenöjda med detta och uppförde sig exemplariskt!

  • Äldre 13 Mar 09:21
    #79
    -2
    Anonym (mor) skrev 2018-03-13 04:17:35 följande:

    Det vore väl väldigt oartigt att tacka nej utan förklaring? Det är väl inte svårare än att du berättar att du inte kan komma för du kan inte lämna din baby men att din kille ju kommer. Du har ju faktiskt inga alternativ? Om du nu inte är av den sorten som vill vara motvalls och ta med babyn på bröllopet för att statuera exempel på hur det ska vara?


    Personligen tycker jag att pappan till barnet också kan tacka nej i så fall. Om brudparet inte vill göra undantag för en så liten ammande bebis så kan de va utan båda föräldrarna som gäster också.
  • Äldre 13 Mar 09:31
    #80
    Anonym (Tråkig ton) skrev 2018-03-13 09:20:55 följande:

    Tråkig ton bland FL:s besserwissrar som vanligt! Barnfritt behöver verkligen inte betyda att spädbarn inte får följa med! Bara för att en del av er har den erfarenheten betyder inte det att det är så i det här fallet eller att det ens är det vanligaste alternativet.
    Att en del fått ta med sina spädbarn och inte haft vett att gå ut när det behövts är väl för att de tillhör den nya lättkränkta generationen, TS behöver inte vara en av dem och jag skulle inte heller tro att hon är det med tanke på vad hon skriver.

    TS, ta kontakt med brudparet och förklara situationen, de vet ju säkert om din situation redan och är antagligen förberedda på hur de vill ha det. Det kan inte bli värre än att du får ett nej från deras sida men det kan också bli ett "Självklart får ni ta med babyn!".

    På vårt bröllop hade tre av gästerna med sig spädbarn. Bordsformationen var som ett E och föräldrarna sattes vid ändarna som stack ut med en barnstol, gästerna var jättenöjda med detta och uppförde sig exemplariskt!


    Jo tackar de nej med förklaringen att de inte vill/ kan lämna bort pga amning har ju värdparet chans att säga att bebisen är välkommen om de känner så.

    Varför är det så hemskt att vilja ha ett vuxet bröllop ( jag har barn men förstår fullt ut att ett bröllop kan vara anpassat för endast vuxna). 

    I vår familj hade nog en av oss gått. 
  • LFF
    Äldre 13 Mar 09:34
    #81
    +2
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 09:21:09 följande:
    Personligen tycker jag att pappan till barnet också kan tacka nej i så fall. Om brudparet inte vill göra undantag för en så liten ammande bebis så kan de va utan båda föräldrarna som gäster också.
    Varför det? Varför ska inte brudparet själva få bestämma hur de vill ha sitt bröllop och varför ska inte en förälder kunna gå bara för att den andre är hemma med barnet? Varför så tjurig inställning till brudparets önskan (om det nu inte är så att de glömt bort att skriva att ammande barn undantas)?
  • Anonym (En annan mamma)
    Äldre 13 Mar 09:38
    #82

    Jag råkade ut för samma sak i somras då makens kusin gifte sig. Mitt barn var då lika gammal som ditt, 9 månader, och jag ammade ännu i huvudsak då matintroduktionen gått väldigt långsamt pga att han hade trång matstrupe och kräktes av det mesta. Jag kunde alltså inte lämna bort honom hur som helst.

    Vi löste det genom att jag frågade brudparet i ett mejl om barnfritt även inkluderade ammande spädbarn eftersom min närvaro vid bröllopet berodde på svaret. Vi fick som svar att han var välkommen, men under middagen hade jag ändå ordnat barnpassning av min syster som hade honom en bit därifrån och sprang ifrån till bilen ute på parkeringen när han behövde ammas.

Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders